torsdag 2. mai 2013

Så er de her!!

Dette innlegget blir skrevet veldig tidlig på morraen, klokka er bare kvart over seks, og jeg har ikke tatt nye bilder enda... De kommer utover dagen! :-)

Ayla begynte å grave litt rundtforbi på tirsdags kvelden. Bare litt, så jeg regnet ikke med noen nærstående fødsel, men vi gjorde de siste forberedelsene med valpesenga så den skulle være klar.
Onsdags morgen la hun seg inn i buret vi har stående i stua og lot ingen av de andre Bissene få komme nær. Siden den plassen ikke egnet seg som valpeseng, ble det til at jeg tok ut alle teppene og flyttet dem inn i valpesenga. Ayla tok hintet og begynte å passe på den istedet. Perfekt!
Hun lå i valpesenga hele formiddagen og ville ikke være med på tur da Jarle gikk avsted med resten av gjengen. Da fant jeg ut at det var best å ringe til sjefen og gi beskjed om at jeg mest sannsynlig ikke kom på jobb i morra.
Så var det bare å vente på at stressingen skulle begynne. Kl 12:10 var hun ute og tisset. Hun ville rett inn i valpesenga igjen. Hun drakk litt vann og spiste opp min skive med italiensk salat og pølse.. Hun var fremdeles helt rolig.
Jarle sendte melding da han og de andre Bissene var langt inne på heia og jeg satt og svarte ham da Ayla begynte å pese... Klokka var da 12:30. Det endte med at jeg ringte ham opp og sa at han kanskje burde komme seg hjem... Selv om Ayla ikke stresset, fikk jeg plutselig en følelse av at "nå er vi igang, gitt!"

Klokka 13:06 ble første valpen født!! Ei lita jente! Brun i fargen med hvit liten flekk i panna, hvite poter og bryst, hvitt på labbene og hvit haletipp! Kalles Arna siden hun er den første.
Ayla ble helt forskrekket!!! Hun ville jo ikke ha et nytt pipedyr nå!! Hun hadde jo vondt i magen og ville jo ikke leke!! Hun snuste og slikket litt, men ville ikke spise morkaken eller bite over navlestrengen. Vanligvis ville jeg hatt både tråd og saks liggende klar, men dette gikk jo så fort at jeg hadde ingen av delene.... Men så tenkte jeg litt på alle valpene som blir født uten menneskelig assistanse, for eksempel ulver og rever, og tenkte at Ayla nok ville finne ut av det til slutt. Valpen pustet og krabbet rundt, så det sto jo liksom ikke om livet. Og Ayla fant ut av det! Hun gjorde alt riktig, nå måtte hun bare få denne merkelige tingen til å ligge i ro... Ikke lett! Hun flyttet den rundt i kassa og var til og med på vei ut av kassa med henne. Jarle kom hjem og gikk heldigvis ikke glipp av så mye.
13:35: Blaudis ble født! Ei bitte liten jente med masse attitude! Også hun brun, men med mer hvitt. Hun har hvitt bliss, hvitt på nakken og brystet og hvit haletipp. Grunnen til at vi kaller henne Blaudis er at hun aldri så ut til å ville bli tørr i pelsen... Ettersom de andre ble født og tørket, vrimlet hun rundt og var våt enda... På godt kristiansandsk heter det å være "blaud", derav navnet. Denne gangen fikset Ayla stellet i en fei.
14:13: En stor og kraftig brun gutt! Han fikk Arna til å se liten ut og Blaudis ble jo rene pygmeen! Han har bittelite hvitt i brystet, ellers ensfarget. Han ble født med haleknekk, akkurat som Joplin fra Alpha-kullet. Han er en liten erobrer og har fått kallenavn Cesar. Om noen havnet bak ryggen på Ayla, eller lå i klem under brystet hennes, så var det han!
Nå virket det som om fødselen stoppet opp på en måte... Jeg kunne kjenne flere valper, men det varte og rakk uten at noe skjedde... Ayla hadde svake pressveer med lange mellomrom. Klokka 16:32 kom ei bittelita underutviklet jente. Hun har nok vært død en ukes tid, dessverre. Å få en død valp er alltid utrolig trist! Denne gangen visste jeg at valpen hadde vært død en stund, så etter at Ayla spiste morkaken ble den fjernet umiddelbart. Ayla fortsatte å stelle de andre og lette ikke etter den døde valpen.
16:45: Donna blir født! Stor og fin sort jente med tantegninger og hvitt bryst og haletipp. Det var godt og se at hun var både aktiv og sprell levende! Tok bort litt av sorgen over den døde valpen.
17:51: Enja ser dagens lys! Skjønn brun jente med verdens fineste hvite stjerne i panna! Hun har også hvite labber og hvit haletipp.
18:11: Kullets andre gutt, Frodo! Stor og flott og litt lysere enn de andre brune. Han har hvit stripe i fjeset og hvitt bryst, Som sin bror er han veldig aktiv og med en tendens til å vandre avsted...
Nå var Ayla veldig rolig og jeg lurte på om det hele var over. Hun la seg ned og hvilte, så Jarle gikk inn i stua og tok seg av resten av flokken. De var jo DØDSFORNÆRMET over å ha måttet være i stua hele denne tiden!!
Plutselig, uten nesten noen forvarsel, kom Gudrun!! Klokka var da 19:09. Fin og stor brun jente uten noe hvitt.
Nå slappet Ayla av og sov en del. Hun ville ikke ut, men sto opp og drakk litt vann av og til. Jarle stekte pizza til oss og jeg spiste på valperommet. Det stykket jeg ikke orket, spiste Ayla med stor vellyst. To morkaker har jeg ikke regning på, men håpte de ville komme i løpet av natten. Jeg har sovet litt innimellom og natta forløp uten dramatikk. Noen ganger la hun seg oppå hele flokken og jeg måtte, i en nærmest bevisstløs tilstand, telle alle syv valpene i en fei! Det var ikke så lett, men alle sammen har klart seg gjennom natten! Ayla ville ut i dag morges, men møtte Rasmus i hagestua og måtte inn igjen fortere enn svint!!! Den dumme katten skulle ikke få se på valpene hennes, nei! Hun har spist frokost og drukket vann, så jeg regner med at hun vil ut igjen snart. Alltid greit å se at ting fungerer etter en fødsel og jeg lurer fremdeles på de to morkakene. Om de ligger der inne, så vil de komme ut når hun går på do, så det er første mål for dagen. :-)
Valpene er ikke veid enda, men jeg vil gjøre det i løpet av dagen i dag. Skal også prøve å få tatt individuelle bilder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar