søndag 1. november 2009

Fuglemating

Hvert år mater jeg fuglene i hagen. Det er virkelig koselig og en flott mulighet til å studere fuglene på nært hold. I fjor vinter hadde vi 17 arter på besøk, hvorav to var sjeldne: Kjernebiter og Stilits! Jeg hadde aldri sett Stilitsen i virkeligheten før, så det var stort! Fikk tatt ett dårlig bilde av ham, men dog:

Stilits
Mange av fuglene er tilbake igjen i år og jeg håper listen over arter kan vokse! Har iallefall nok å velge i av mat:


Fugle-treet
I tillegg til disse søte småfuglene, har vi en familie på 5 Skjærer. De besøker oss ofte og herjer rundt i treet mens de småkjekler og skratter. Småfuglene blir ikke altfor skremt, så de har fått lov til å holde på. Det rare er at vi har hørt dem på kvelden også! Sover ikke fugler når det er mørkt?? Nei, ikke hos oss! her har de terrasse-fest! Endelig skjønte jeg hvorfor:

Kattemat-snadder!
Rasmus får maten sin servert i hagestua. Han har alltid vært en litt rar katt som er over gjennomsnittet redd for lukkede rom... Når han kommer inn, blir han derfor litt hektisk når døren lukkes bak ham, så for å roe nervene hans så får han maten ute. Eller, nesten ute. Hagestua kan lukkes med skyvedør, men den står på gløtt så Rasmus kan ha retretten klar... (Nervevraket...) Dette har familien Pica funnet ut av! Flere ganger om dagen kommer de og forsyner seg. Også etter mørkets frembrudd! Ikke rart skåla blir tom fort uten at Rasmus legger på seg et gram! Som det er nå, så spiser de Royal Canin kattemat for kresne katter, til mange-mange kroner kiloen..... Tror jeg må kjøpe noe annet til dem, ellers blir det en dyr vinter.. For det er IKKE snakk om å gjemme maten for dem! Jeg må gjemme den dyre maten til Rasmus så bare han kan finne den og sette frem noe billig, skjærevennlig mat til familien Pica! :-)

1 kommentar:

  1. ååååå det var et fint fugletre, tror jeg også vil ha et slikt tre... begynne å planlegge :)

    SvarSlett