tirsdag 31. mai 2011

Aylas 5. kurskveld!

I dag var nok første gang jeg virkelig følte at vi kom forberedt! Har jo fått trent hjemme og alt, så nå skulle vi imponere!!
Det begynte med tannvisning og dette takler Ayla kjempefint! Hun trekker seg ikke og blir sittende helt stille. Så var det en rask gjennomkjøring av lineføring. Ayla vimset litt til å begynne med, men tar seg fint inn. Hun lå langt nok fremme og satte seg fint, selv om hun satt litt langt fra.. Finjusteringen får komme etterhvert. Alt i alt en veldig fin øvelse!!
Mens de andre gikk sin lineføring, gikk vi ut i utkanten og trente på dekk-og-bli. Hun brydde seg ikke om de andre hundene som holdt på med sitt bak henne og hun ble liggende hver gang da jeg kom tilbake til henne!! Treningsøktene vi har hatt denne uka har virkelig hjulpet!! Jeg fant på noe nytt også: For å venne henne til at jeg skal passere henne mens hun blir liggende, for å ende opp bak henne, kommanderte jeg "vent" og tok to skritt bakover istedet for å gå fremover. Og hun ble liggende!!! Fantastisk!! Jeg kunne gå inntil og belønne uten at hun reiste seg! Veldig veldig fornøyd!!!
Etter pausen skulle vi ha en gjennomgang med lineføring i sirkel med kommandering. Dette er noe jeg virkelig liker, men i dag fikk vi det ikke til... Ayla lå igjen for langt bak, var sykt opptatt av en knurrete liten terrier og fulgte ikke med i set hele tatt.... Jeg prøvde å korrigere henne, men da ble hun bare ulykkelig. Vi endte opp med å gå inn mot midten og belønne med godbit når hun konsentrerte seg. Humøret hennes steg og det gikk sånn tålig mot slutten igjen.
Etter å ha hintet VELDIG til Britt Elin, skulle vi ta en fellesdekk. YES-YES-YES!!! Nå skulle vi imponere!!!! Og det gjorde vi!! I allefall syns jeg det! Ayla lå og var kjempeflink!! Hun reiste seg ikke når jeg kom inn igjen og jeg var kjempefornøyd! Jeg prøvde å gå bak henne en gang, men det ble for mye og jeg måtte legge henne igjen. Hun ble liggende da jeg kom tilbake på vanlig måte. Britt Elin forklarte den måten jeg hadde gjort tidligere, med å gå to skritt bakover istedet for forover, og det fungerte! Ayla lå i ro! Flinke Snupseplupsa!!!
Til slutt skulle vi vise en stå-under-marsj. Ayla har imponert på trening, men jeg har ikke trent så mye på det. Siden hun gjerne ligger litt langt bak på lineføringen, vil jeg ikke overtrene selve stoppen. Men, det er den vi trenger å trene på, for Ayla stopper, men ikke momentant. Hun tar et par-tre skritt, men blir så stående og jeg kan gå inn til henne uten at hun flytter seg. Avslutningen med at jeg skal gå bak henne, tar vi når hun takler det i dekk-øvelsen. Regner med at hun gjenkjenner avslutningen på de to øvelsene, så jeg stresser ikke med det enda.
Britt Elin advarte mot en del venting i dag, siden hun ville bruke en del tid på oss en og en. Ventetiden brukte vi til litt bli-øvelser og mye lek. Jeg syns det er viktig at Ayla og meg har en god kommunikasjon og det får vi ikke om hun skal kjede seg hele tiden. Lammeullssaken er god å ha, men leken forstyrrer enkelte andre hunder... Kanskje de skulle lære av det og ta med noe gøy til sin hund neste gang? Ayla elsker å ha en real drakamp og jeg innbiller meg at hun trenger å få ut litt sprut underveis, så jeg kommer til å fortsette med det! Men, selv om jeg leker og trener litt innimellom, så rekker hun å kjede seg også... Da prøver hun å få meg til å gi henne godbit. Hun bjeffer og brummer, men innimellom har hun også bukket. Hun legger seg da ned med forbeinene mens fua blir stående. Dette er jo kjempetøft og jeg har prøvd å få henne til å gjøre det når jeg har godbiten klar. Hun har ikke skjønt det, men i dag var jeg klar da hun gjorde det!!! Jeg skrøt uhemmet og hun fikk godbiten. Hun gjorde det igjen og fikk masse skryt og ny godbit. Innen kurset var slutt, hadde jeg lagt inn et tegn og hun gjorde det hver gang!! Nå trenger vi bare å finpusse det og Ayla har lært sitt første triks!!! Gjett om jeg er stolt, eller!! Eller, det er jo hennes andre triks, for søren! Hun har jo lært å bjeffe på kommando også! Tenk, to triks! Partyløva!!
Jeg må trene mer på lineføringen, for det er tydelig at Ayla enda ikke er helt sikker på plasseringen sin. Kanskje kan jeg alliere meg med Anita igjen, for det var skikkelig effektivt og eksakt hva vi trengte.

I går var vi på besøk hos Sara igjen. Nå er hun tre uker gammel og forandringen siden sist var stor!! Hun er jo så skjønn!!!
 Ikke helt våken enda...

 Gjeeesp...

 Veldig fornøyd etter et deilig bad!

Det var et kjempekoselig besøk og jeg fikk kost masse med henne da Thomas og Christiane planla neste besøk. Hun hadde bittelitt mageknip da hun begynte å bli trøtt igjen, så jeg prøvde samme metode som mamma brukte da Thomas var liten og slet med det samme. Det virket og hun sovnet i armene mine!! Var jeg fornøyd, eller??!! En god snus av babylukt fikk jeg også og det er ikke mye som topper det! :-) Skjønner nå at man blir litt tussete når man blir farmor, men jeg liker det!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar