lørdag 28. mai 2011

Trening og et bittelite spor!

Den siste uka har vært forvirrende på jobb... På grunn av eksamen har kantinen vært stengt, men vi har jo måttet være der likevel. Vi har kommet litt senere enn vanlig og gått hjem litt tidligere. Deilig for Bissene, men Jarle har gått til jobb hver morgen og savner sin blide sjåfør intenst! (Tonnevis med medlidenhet!!)
På torsdag skulle vi levere mat til en tilstelning på ettermiddagen og Jarle kom hjem før meg. Jeg hørte at han gikk over grusbanen idet jeg parkerte bilen. Ja, jeg hørte ikke Jarle, men Bissene som HØYLYDT fortalte at de herjet avsted! Etter å ha puslet litt rundt her hjemme og ikke gjort noe særlig fornuftig, fant jeg ut at jeg ville gå dem i møte. Jeg gikk innover et stykke, men så fant jeg ut at jeg skulle gjemme meg! Jeg rufset litt på stien og gikk inn i skogen ved siden av. Opp på en liten kolle og gjemte meg bak en stein. Her hadde jeg utsikt inn til der Bissene ville komme gjennom undergangen og videre langs stien til der jeg hadde forlatt den. Å så spennende!!!! Ville de oppdage meg?? Jeg huket meg ned bak steinen og ventet. Og ventet.. Langt inne i skogen hørte jeg at Snupseplupsa hadde los. Sikkert på Jonas.. Minuttene gikk og jeg måtte skifte stilling, ble jo helt krank i leddene! Jeg savnet ei lue for plutselig var jeg redd for at det lyse håret ville avsløre meg... DER SÅ JEG SVIMA!!! Jeg huket meg sammen og sluttet å puste!! Men nei, det var bare noen greiner som blåste i vinden.... jeg kunne puste igjen og hørte at Lexie piffet, langt inne i skogen den grønne.. Sikkert på Jonas. Det er bare ham som får gjennomgå av jentebissene, stakkars.. Igjen måtte jeg skifte stilling...
Plutselig kom Ayla som en vind ut av undergangen! Hun bråstoppet og løp like fort tilbake. Typisk Ayla! Hun kan ikke gå, den Bissen, men halser avsted frem og tilbake. Men det betydde at resten av gjengen var på vei!!! Jeg huket meg ned og pustet så stille jeg kunne. (Jeg satt vel ca 5 meter fra stien, et stykke over den, så det spørs om de hadde hørt meg uansett...) Ayla løp, som vanlig, først og ble kalt tilbake da hun var omtrent der jeg hadde forlatt stien. Ingen reaksjon. Hun og Jonas dannet fortropp og passerte punktet uten å legge merke til noe. Lexie og Jenny var opptatt på den motsatte siden av stien, så Jarle passerte før dem. Rett etter Jarle kom Lexie. Jeg kunne se at hun satte opp farten for å bli med på den vanlige herjingen på grusbanen. Ville hun oppdage noe??? Akkurat idet hun passerte punktet, var det som om hun ble rykket tilbake!! Hun satte nesa i bakken og forlot stien! Jeg ventet spent på henne, men den som kom først, var Jenny!! Hun må ha tatt sporet rett etter Lexie og fant meg først!! For ei flink Svime!!!!! Vi var så overlykkelige over å ha funnet hverandre at Jarle ble helt livredd!!! To av Bissene stakk av og så hørte han stemmer og jodling i skogen!!! Skremte Bissene vettet av en stakkars turgåer???!!! Lettelsen var stor da han også fant meg!

I går møtte vi Anita og Troja på idrettsplassen. Jeg prøver å få til noen treninger mellom kurskveldene og om vi kan bli en liten gjeng som trener sammen, så er det mye lettere å få gjennomført det! Med det været vi hadde i går, med regn og torden, så kan jeg bare innrømme: Jeg hadde ikke trent hadde det bare vært meg alene! Men vi hadde avtalt med Anita og hun lar seg ikke stoppe av litt fukt og faren for lyn!
Til å begynne med var Ayla litt uoppmerksom, men det bedret seg etterhvert! Jeg prøvde å konsentrere meg om å bruke riktige kommandoer. I det siste har jeg brukt masse tegn og dillet Ayla til å gjøre som jeg ber om. Hun gjør det for godbit, men vimser ivei når den uteblir.
Jeg er veldig fornøyd med lineføringen!! Stort sett så følger hun veldig bra!! Hun setter seg litt skjevt eller litt for langt bak når vi stopper, men den finjusteringen tar vi etterhvert. Når jeg prøver å få henne bedre inn på plass, slenger hun fua i bakken og ender på skinka. Den ene gangen tok hun helt overbalanse og havnet på ryggen... Tror nok at finjusteringen må komme etterhvert. :-)



Bildene er tatt av Anita. Tusen takk!!!!
"Bli"-øvelsene har vi slitt litt med, både på grunn av Aylas 4-sekunders regel og fordi hun ikke syns det er noen vits i at vi er så langt fra hverandre. Jeg har øvd på dette på alle treningene (alle tre!) og sist på kurset, så dette begynner å gå mye bedre!! Jeg prøver også å se ut som om jeg er full av selvtillit og helt avslappet når jeg går fra henne. Ikke ser jeg meg bak og ikke kommenterer jeg noe mens jeg går! Ayla både sitter og ligger i ro, så den delen skjønner hun!! Så flink!!! Tullet begynner når jeg kommer tilbake. Spesielt når hun ligger i dekk. Ikke mulig for meg å komme meg inn på siden av henne før hun spretter opp.. Ny kommando og jeg går ifra igjen. Går så tilbake litt på kryss og tvers, slik at hun skal venne seg til at jeg etterhvert går forbi og stopper bak. Målet er altså å kunne belønne mens hun ligger og at hun ikke reiser seg, selv om jeg kommer helt inntil. Ayla lå og lå! Anita trente Troja rett ved siden av, med mange kommandoer og Troja løp og satt og fikk pølser, uten at Ayla reiste seg!!! Egentlig er hun jo kjempeflink som ble liggende!!!!! Etter flere mislykkede forsøk på å gå tilbake til Ayla, ble hun omsider liggende!! Jeg kunne belønne henne mens hun lå og kunne endelig gi henne "sitt opp" kommando.
Leken jeg kjøpte på Orre, en myk lammeullsak med hank, ble veldig interessant etterhvert og jeg kan nå bruke den som en del av belønningen. Godbiter er greie, men av og til må hun få ut litt sprut!!
Vi var nok ikke de mest strukturerte denne gang, men Ayla var flink og jeg ville ikke tyne henne for mye. Etterhvert introduserer jeg andre øvelser slik at treningene ikke bare inneholder de samme tingene.
Vi slapp alle hundene sammen og de løp galmann på banen. (Vi hadde trent inne i fotballbingen) Neste trening er til søndag og det gleder jeg meg til!!!
Ellers har jeg jobbet med den nye hjemmesiden. Den forrige var en Telenor-tjeneste vi har benyttet i noen år. Jeg har vært fornøyd, stort sett, men den er litt følsom for forandringer og flere ganger har jeg hatt problemer med oppdateringen. Jeg kan ikke tenke meg noe så irriterende som når noe ikke virker!!! Det siste som skjedde var at den ikke godtok min nye Explorer 9!! Ikke kunne jeg linke og ikke kunne jeg utheve skriften! En kjapp telefon til kundeservice og jeg fikk høre at "den er jo bare en enkel gratistjeneste, så ikke noe ville bli gjort for å oppgradere den!" WHAT??!!! Neivel, det ga meg jo ikke noen valg, jeg måtte lete etter en ny! Valget falt på Din Studio og jeg er i grunnen ganske fornøyd med resultatet. Forholdsvis lik den gamle, (må jo være heimslig!!) men samtidig med et nytt design. Liker det!! Jeg håper fortsettelsen vil være like bra!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar