tirsdag 3. mai 2011

Aylas 2. kurskveld

Så har vi vært på kurs igjen! Denne gangen var det mer action og Ayla skjønte at hun faktisk måtte konsentrere seg en smule. Vi gikk gjennom sitt og bli, lineføring og vendinger. Vi hadde også dekk og dekk/bli liggende.
Jeg gikk lengre fra på sitt og bli i dag og merket at jeg faktisk forventet at hun skulle reise seg... Men det gjorde hun ikke!! Kjempeflink! Hun hadde nok reist seg om jeg hadde gått lenger fra henne, men såpass må jeg kunne vite, at jeg kan beregne riktig avstand! Dette er noe vi må øve på til neste gang.
Vendingene var instruktøren, Britt Elin, skikkelig streng på! Her skulle man ikke valse i en semi-ring, nei! Vendingene skulle være i 90 grader, verken mer eller mindre! Dermed ble det jo masse å tenke på: Holde kontakt med hunden samtidig som man ikke dinglet for langt bort fra kjeglene som markerte banen, skryte, ikke bable, gi godbit med fornuftige mellomrom og for guds skyld: 90 graders vinkler!!!! Mot slutten av firkanten, var det så vidt jeg beveget meg fremover, så sakte gikk det!! Hmm.. Ikke akkurat imponerende... Jeg fikk tid til å tenke på dette før det var vår tur igjen. Denne gangen gikk det MYE bedre og Ayla fulgte skikkelig med! Jeg hadde et godt tempo (tror jeg selv), bablet bare halvparten så mye og Ayla holdt veldig god kontakt! Er litt usikker på vinklene, men Britt Elin sa ikke noe, så... :-)
Lineføringen ble gjort på en skikkelig gøy måte!!! Vi skulle gå i ring (i utgangspunktet dødskjedelig for både hund og fører), men Britt Elin skulle instruere oss samtidig. Hun beordret vanlig marsj, sakte marsj, springmarsj, holdt og helomvending i ei salig røre! Ayla trodde vi skulle ut og gå og vimset ivei... Jeg fikk henne på plass akkurat tidsnok til at vi skulle gjøre helomvending og før hun hadde samlet seg, så skulle hun sitte! Deretter løp vi litt, listet litt (sakte marsj) snudde igjen og stoppet. På slutten fulgte hun virkelig med og lurte på hva som skulle skje nå!! Kjempebra og jeg håper vi skal gjøre det hver gang heretter!!
På slutten hadde vi litt dekk og bli liggende. Igjen kjenner jeg at jeg ikke stoler helt på at hun blir liggende, hun har jo så mye futt i fua... Atter noe vi må trene på til neste gang!
Jeg gleder meg allerede og Ayla skuffer ikke! Hun er kjempeflink og ivrig helt til slutten. Dette kan bli gøy!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar