onsdag 11. mai 2011

Aylas 3. kurskveld

I går var jeg på tredje kurskvelden med Ayla. Vi gikk gjennom tannvisning, lineføring, sitt/dekk/sitt opp og fikk innføring i stå-under-marsj. Ayla var kjempeflink på lineføring og ikke fullt så flink på holdt med sitt.... Hun kunne ikke huske at hun skulle sitte og da hun endelig skjønte det, så heiv hun fua rett ut og fikk en nydelig 90 graders sitt.... Hmm... Justere-justere... Jeg ga tydeligere tegn (vred i grunnen hele kroppen...) og sa SSSITT! Og Ayla fattet poenget!! Etterhvert satt hun riktig fint! Men så skulle vi jo ha med en dekk også..... Her fant jeg fort ut at jeg startet med et handicap!! Bissene har jo aldri bånd på seg, så jeg hadde lært inn dekk i front først, ved hjelp av høyre hånd. Etterhvert kunne Ayla dekke på siden også, hvis hun fikk hjelp av høyre hånd. På kurset nå, holder jeg båndet i høyre hånd for å kunne ha godbit i venstre og hjelpe Ayla til å gjøre alt riktig. Dermed måtte jeg hjelpe henne ned i dekk med venstre hånd, istedet for høyre... Hva skjedde? Første gangen dunket jeg henne i bakhodet og hun skjønte ingenting... Andre gang prøvde jeg høyre hånd til tross for båndet, men hun skjønte ikke noe av det heller for godbiten var jo i venstre hånd som sto rett til værs.... Tredje gang slapp jeg båndet, byttet godbiten over i høyre hånd og kommanderte dekk.. Ayla la seg nesten... Etter uendelig mange sekunder... Men i all verdens tid så vanskelig dette skulle være da!!!!! Jeg vurderte å ta av henne båndet, for å minimere forvirringen min... Nei, vi måtte da kunne få til dette riktig!! Jeg fikk henne i utgangsstilling og konsentrerte meg skikkelig! Med venstre hånd viste jeg tegnet for dekk og slapp godbiten ned på bakken. PERFEKT DEKK!!!! Etter et par repetisjoner gikk det strålende og jeg var dødsfornøyd!!! Vi tok en pause og skulle prøve igjen etterpå. da gikk det rett i dass igjen..... Udugelige fører!!! Dette må vi helt tydelig trene på!! I allefall må jeg trene! Sikkert uten hund den første uka....... :-I
Så var det stå-momentet. Dette kan Ayla, for jeg bruker det de få gangene Bissene skal slippes løse. Jeg sier "vent" og tar ikke av båndet før de står stille med alle fire labbene i bakken. På utstillingstreningen har vi også praktisert "vent"-kommandoen, så Ayla kunne stoppe og var vant til at jeg gikk og stilte meg foran henne. Nå skulle vi imponere Britt Elin!! Og det gjorde vi, trodde jeg... "Du skryter jo ikke av henne!!!" sa Britt Elin strengt! HVA??? SKRYTER IKKE JEG???? Heldigvis kunne hjelpeinstruktøren støtte meg og si at jeg hadde skrytt! Så det, så!!! Men vi viste det gjerne om igjen og Britt Elin var så fornøyd med oss! Men, også dette er noe vi må trene veldig på! Ayla kan stopp, greit nok, men i hennes verden er et minutt en evighet, så hun gidder ikke stoppe så lenge.... Britt Elin lever i en villfarelse om at Ayla kan både sitt og bli, dekk og bli, og stå og bli, men jeg vet bedre....... Avstand og tid er to ting vi må trene mye på, er jeg redd. Jepp, det blir to travle uker før neste kurskveld! Men vi gleder oss masse!!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar