tirsdag 24. mai 2011

Aylas 4. kurskveld!

På grunn av 17. mai hadde vi hele to uker på å trene hjemme frem mot denne kvelden! Vel.... Jeg må bare innrømme at hjemmelekser aldri har vært min sterkeste side..... Dessuten har Ayla vært så flink, så det har ikke vært nødvendig å trene.... (Lame lame unnskyldning!!!) Men, forrige gang hadde vi en del "bli"-øvelser og her sliter Ayla! Hvorfor gjøre en ting i mer enn 4 sekunder?? KJEDELIG!!! Hun har derfor en tendens til å vente litt og så sprette videre på sin vei...
Med en gryende panikk i forkant av denne kvelden, har jeg fått til to treninger og dem kan du lese om i forrige innlegg. Ingen grunn til gjentagelse annet enn at Ayla var mye bedre i går enn i forgårs, så jeg hadde et lønnlig håp om at denne kvelden skulle gå bra.
Vi begynte med hilse-øvelser. Vi skulle gå bort til Britt Elin, kommandere sitt og håndhilse på henne mens hunden satt fint og rolig. Deretter skulle vi gjenta øvelsen foran alle de andre kursdeltagerene, mens disse også fikk sine hunder til å sitte fint. Dette er kjempevanskelig for de fleste, men med en ØP går det som en lek! ØP'en er ikke interessert i verken de andre menneskene eller hundene deres, så Ayla satt som et tent lys hele tiden! Kjempestolt!!
Så var det innkalling med en vri! Hjelpeinstruktøren skulle være lokkedue med en boks full av pølser! Disse fristet voldsomt!!! Unntatt på Ayla. Da pølsene hadde hele oppmerksomheten hennes, begynte jeg å gå fra henne. VIPS-så var hun ved siden av og fikk ballen som belønning. Britt Elin trodde selvfølgelig at dette bare var et lykketreff, så vi prøvde igjen. Friste-friste med pølsene, men etter ett sekund var hun hos meg igjen og fikk ballen! O-lykke!!! Hva er vel pølser i forhold til ballen?! Jeg fikk aldri tid til å rope henne inn før hun var hos meg og slik er livet med en ØP. Ubestikkelig og hjertelig opptatt av eieren! -sukke av lykke-
Etter pausen hadde vi et par runder med lineføring og jeg elsker Britt Elins variant av denne!! Kommandoene hennes hagler ivei og her gjelder det å henge med!! Jeg må ha fullt fokus på Ayla og vi vender, løper, går sakte og stopper om hverandre. Ayla er veldig flink, men vimser litt enda. Hun er fremdeles veldig avhengig av godbiten og jeg må finne ut en måte å holde interessen oppe lenger enn de sedvanlige 4 sekundene... Øve på det, ja!
Så kom vi til "bli"-øvelsene.... Jeg vet at grunnen til at Ayla "sviktet" på treningene hjemme, er fordi øvelsene ikke er ordentlig innlært enda. Hun gjør det jeg ber henne om, men ikke fordi hun forstår kommandoen, hun bare gjør det jeg vil fordi jeg hjelper henne med godbit og tydelige tegn. Jeg gir henne ikke muligheten til å gjøre feil, men jeg hjelper henne så mye at hun ikke forstår hva det er hun egentlig gjør... Jeg må ta treningen ett skritt videre! Derfor er ikke øvelsene generalisert, så da jeg ville at hun skulle gjøre det samme her hjemme, ble hun forvirret. Hun kan dem på Strømme, men ikke her hjemme! BIG MISTAKE av meg!! Det er meningen at JEG skal lære på Strømme mens Ayla lærer her hjemme når vi trener, men jeg har, som sagt, ikke vært flink til å trene hjemme....... Jeg må derfor trene MYE mer her hjemme og etterhvert andre steder, samtidig som jeg følger mitt nye motto: Å skynde seg langsomt!
Men, nettopp fordi Ayla har lært så mye på Strømme, så gikk "bli"-øvelsene over all forventning!!! Ayla satt som en liten prinsesse i MYE mer enn 4 sekunder og jeg gikk ganske langt fra henne også!!! Hun vrimlet en hel del da jeg kom tilbake til henne, så vi har mye å trene på der, men alt i alt viste hun at hun har det i seg!!! Veldig gøy!!
Jeg har fått mye på treningsplanen videre og er virkelig motivert for å trene jevnlig fremover! Anita og Vibecke vil også være med på disse treningene så kanskje blir vi en munter gjeng som møtes fremover? Det hadde vært gøy!!
Takk til Britt Elin for mange gode råd og tips, de skal prøves i nærmeste fremtid! Neste gang på kurset skal øvelsene settes sammen og vi skal begynne på Appellmerke-programmet! Det blir spennende!

1 kommentar:

  1. Jøss, så velsigna å endelig kunne legge inn en kommentaar igje!!! Jeg prøvde jo aldeles forgjeves etter at du hadde lagt inn bildene fra jobben vå på Dal, men enten det var din hjemmeside eller min elendige mail som ikke gad å samarbeide med den nyeste internet explorer utgaven, så fikk jeg ingenting til!!! Jeg ble så irritert at! Men nå gikk det som en lek ( jeg er på Mozilla....), og den nye hjemmesida di er jo bare helt topp!!! På alle måter syns nå jeg i alle fall! Lett å finne frem i for en anti-data-nerd...;)
    Tror du, i tillegg til hår og diverse, også er den av oss som er utstyrt med data-genet....
    :)))))))

    SvarSlett