torsdag 7. januar 2010

Revene rasker over isen......

Vi har gått på isen!!! Omsider våget jeg meg ut på den, etter å ha veid for og imot leeenge!! Jeg er nemlig en slik person som til og med tviler på isen rundt polene, så å skulle våge meg ut på isen i heimslige trakter, krever laaaaang tid med kulde (som vi nå har hatt) og redningsmannskap (Jarle) tilgjengelig. Jeg kunne nok gått på isen med Anita, for eksempel, men om jeg hadde gått gjennom, så kan du vedde på at det hadde skjedd på en vittig måte. Dermed måtte jeg ha ligget der og kavet, mens Anita lo fra seg før hun kunne ha hjulpet meg opp..... Bedre å teste med Jarle først!
I går overrasket vi mamma og pappa med vafler! Eventuelle nyttårsforsett har nemlig ingenting med vafler å gjøre, så her er det fritt frem! Vi koste oss på Lund og hadde med tøy til tur etterpå. Vi kjørte til Hamresanden for å gå på isen for første gang denne vinteren!! Det var blitt mørkt, så motet mitt sank mange hakk! Isen var i tillegg KJEMPEGLATT, helt polert faktisk, så hundene tverrsnudde og nektet plent å gå på dette her! Vi stavret dermed rundt på isen alene, mens hundene løp inne på land... Litt mot sin hensikt, egentlig. Da vi var overbevist om at vi kom til å bli megastøle i alle ridemusklene (Jarles benevnelse på muskler som aldri blir brukt vanligvis, i regionen mellom navlen og knærne) subbet vi oss inn på land og reiste hjem.
I dag skulle vi gå på Bråvann! Isen her er mye bedre for hundene siden det ligger et tynt lag med snø på. De løp som gale og elsker sitt nye "jorde", mens vi kunne gå tilnærmet normalt. Turen gikk rett og slett ut på å gå "rundt" vannet, på vannet! En tur som bare er mulig under en kald vinter som denne. Perfekt vær!!! Vi la merke til at himmelen i vest var mørkere enn normalt. Faktisk nesten sort og litt skummel... Jaja, det kom jo ikke til å begynne å regne iallefall, så vi tok det med ro. Da vi var på vei tilbake, så vi denne sorte himmelen foran oss hele tiden og den bekymret meg litt. Var det en storm i vente?? Jeg hadde ikke før tenkt tanken, så så vi det første lynet!! Etterfulgt av rumling og et nytt lyn!!! OG VI SOM VAR MIDT UTE PÅ EI SVÆR SLETTE!!!! FULLE AV ULL!!!! Jeg var vel så statisk som jeg aldri har vært før!!! Himmalaya, vi svevde jo i livsfare!!! En ting er å dra meg opp av et hull i isen, noe annet er det å samle sammen mine forkullede rester midt i en storm!!!! Vi løp så fort føret tillot (ikke fort...) mot bredden og vårt lune hjem, mens lynene blinket og tordenen rullet rett over oss! ............................ Tordenværet passerte oss veldig fort........?? Vi stoppet vår frenetiske kappgang og kikket opp............ Ut av skyene kom et fly.............................. Var det mulig??? Var dette stormen vår? Det som fikk livet til å passere i revy og fikk oss til å sjokke ivei over isen så fort vi kunne????? Hehe.... Hehehehehe. HAHAHAHAHA!!! Joda! Var vi glade vi var alene, eller? Hihi!!! Siden vi måtte raskeste vei hjem, endte turen med å vasse gjennom skogen, utenom sti, med snø til knærne. Tungt, og jeg savnet trugene!
Nå er vi hjemme i vår lune stue, hundene sover, etter å ha drukket opp Jarles saft, og vi koser vårs! I morra venter en ny dag, med ny tur på en ny is!! Kanskje Storevann denne gang? I dagslys? Det hadde vært kjekt!
Jeg har kjøpt Rubiks Kube!!!! Husker da jeg hadde den tidlig på 80-tallet. Jeg var kjempeflink, men nå husker jeg bare de to første etasjene..... Blir nok travelt opptatt en stund fremover....

1 kommentar:

  1. Jøss! Jeg tør nesten ikke le meg skakk av deg og tordenværet.....Jeg er jo like gal sjøl! Jeg lå på sofaen i stad, da det plutselig "lynte"! Jeg stivnet litt, men hørte ikke noe torden. Men rett etter blinka det igjen!!Men hørte fremdeles ikke noe torden....eller...? Tredje gang det blinka, løp jeg bort og rev opp verandadøra for å lytte, og mens jeg sto der med stive ører, da lynte det for fjerde gang! Det var utelampa (som er utstyrt med automatisk tenning v/mørkets frembrudd) som strevde med å bli varm etter å ha vært slått av mens tujaen har stått med julelys!Den blinket et lite sekund og gikk så av igjen, og sånn holdt den på nesten en halvtime. Er så glad jeg ikke begynte å dra ut tv og pc.....;););)
    Ses til søndag! :)

    SvarSlett