søndag 10. januar 2010

Båltur og svarte forbannelser over drittungene!!!

Helgen er nesten over................. Sukk, at den skal gå så fort!!!! Sånn er det når man har det gøy, tiden går altfor fort. Heretter skal jeg bare gjøre kjedelige ting i helgene, slik at de virker endeløse!!! Huset vil derfor være gullende rent og klærne vil alltid være nyvaska! Veldig dumt at ikke tannlegekontoret har helgeåpent, så kunne jeg tilbragt noen timer der også.................... Oh yeah!
På fredag var vi på tur med Vibeke og Lilo, samt Anita og Troja! Intensjonen var at hundene skulle få boltre seg på Bråvann og bli knalltrøtte resten av dagen, men ting går ikke alltid som vi vil.... Da Vibeke, jeg og alle Bissene entret vannet, var det noen drittunger INNE I HEIA som sendte opp raketter!!! Jonas, Lexie og Lilo gadd ikke bry seg, men Jenny fikk følelsen at himmelen kom i hodet på henne og ble veldig redd!! Heldigvis varte ikke fyrverkeriet så lenge, så hun kom seg litt ovenpå etterhvert. Anita kom opp til oss og hundene løp rundt som gale! Lilo og Troja fant hverandre og Jonas følte seg litt tilsidesatt.... Vi labbet rundt på vannet og hadde det veldig fint, helt til kulden begynte å sette seg i isen.. Den ga fra seg store drønn og skremte livskitten av meg!!! Inn på land i en fart!! Anita og Vibeke sto igjen på isen og lo... Dummingene! Jeg visste jo at det ikke var snakk om at isen ville smelte i minus 11 grader, men jeg er ikke særlig høy i hatten likevel. Vi labbet videre og Anita så for seg en perfekt fotoseanse om jeg likevel skulle gå gjennom.. Er det rart jeg ikke går på isen sammen med henne??? Men, etterhvert som drønnene fortsatte, var ikke Anita det granne tøffere en meg! Vi var på land før vi visste ordet av det og Vibeke sto igjen ute på isen. "Dere lærer jo hundene at dette er farlig, altså!!" Eleven måtte sette instruktørene på plass.... O-gremmelse!! Etter det prøvde vi å overdøve isen med kjasingen, men Jonas lot seg ikke lure! Han gikk og snufset bak meg og syns det var rene dommedagen, hele greia... Lettlært hund, han der....
Vi hadde planlagt båltur på lørdagen, men igjen: INGEN KUNNE!!!!! Hrmf! Jeg begynte istedet å rydde bort jula, så det endte med at Jarle tok hundene og lot meg sutre i fred. I år kom jula og gikk igjen før jeg fikk sukk for meg! Pyntingen ble ødelagt av Dogs 4 All-messen og oppussingen, og det faktum at vi reiste til Dal i romjula, gjorde at da tiden kom for å gå tilbake til normalen, så var jeg ikke klar i det hele tatt!!! Neste år pynter jeg midt i november!!! Bare så dere vet det!! Jeg skal være SPY lei av julepynten når 13-dag jul kommer!!!
Utelysene skal være på lenge enda! De har skiftet navn fra Julelys til Vinterlys, så kom ikke her og nevn at de må slukkes!!!
I dag skulle vi på båltur uansett, alene vi fem! Vi gikk inn til Lindalstjønn med ved mens det enda var lyst ute, slik at vi kunne gå inn i mørket og grille pølsene under stjernene. Været var bare helt vidunderlig:

Det er så perfekt at man kan få klump i halsen!!!!


JUHUUU!!! Vi elsker alle disse nye store jordene!!!


Noen har vært her før!!!! Kom og se!


Rådyr hadde krysset isen overalt!


De forsvant opp her!!
Etter å ha funnet plassen vi skulle grille, la vi igjen veden og reiste til Lund. Mamma har bursdag til onsdag og vi feiret henne i dag. Hele gjengen fra Aust Agder var der og vi fikk kaker og kaffi! NAM!!!
Etter at pappa ble operert for blærekreft har han måttet gå med kateter. Det viser seg at hjemmesykepleien som ser til ham hver dag, ikke klarer å feste posen til kateteret, slik at dette faller ned hele tiden!! Resultatet er at han har fryktelige smerter og det gjør ikke akkurat dagene hans enklere!!! Er det mulig å være så imbesile?? Hvor vanskelig kan det være å forstå at en full pose ikke lar seg holde på plass med en slaskete nettingstrømpe????? Nå tar heldigvis Inger fatt i det i morra, så blir det forhåpentligvis en ordning på det! Man må passe på alt! Jeg spyr!!
Nå var tiden inne for båltur og vi gikk innover. Sekken min var full av tepper, Jarles full av mat og kakao. I tillegg hadde vi med stoler og noe godt til hundene. Gjett hva vi møtte da vi kom til Bråvann? Drittungene med fyrverkeriet!! Igjen!!! Turen var ødelagt for Jennys del, men vi fortsatte til Lindalstjønn i håp om at fjellet mellom oss skulle ta av for den verste lyden. Dessverre er det mange som fremdeles har fyrverkeri liggende, så det smalt på flere steder rundt oss... Unødvendig å si at jeg ønsker totalforbud og varmt støtter offentlige arrangementer i fremtiden? Man kan ta alle forhåndsregler selve nyttårsaften, men det hjelper ikke i det hele tatt når det blir ødelagt i etterkant likevel...
Turen var, for vår del, kjempevellykket!! Etterhvert ga smellingen seg og vi kunne nyte stjernehimmelen i fred. Bålet brant, pølsene ble perfekte og hundene koste seg med godis-ting på isen. Til og med Jenny kunne spise litt. "Jeg vet at jeg dør snart, må bare spise litt først..." Det ene teppet lå ved bålet og alle hundene var innom og varmet seg litt. Temperaturen var jo mye høyere enn på lenge og vi kunne riktig kose vårs! På hjemturen glemte Jenny alle rakettene og løp og lekte med de to andre galningene. Får håpe hun husker det bedre enn uhyggen tidligere. Og så håper jeg at drittungene fikk den ene raketten opp der sola aldri skinner og dermed utvikler en uforståelig redsel for åpen ild i all fremtid!!! Og at de heretter brenner seg på brennesler HVER sommer!! Og blir stukket av veps! Og blir solbrente om sommeren og forfryser kinnene hver vinter!!! Så kan de ha det så godt!
Jeg har ikke vært flink til å smøre potene til hundene i denne kuldeperioden, noe som har resultert i at Jenny klør når hun kommer inn i varmen igjen:


Tygge-tygge-tygge....'
Jeg kan nå berolige alle: Potene er smørt og vil bli det jevnlig heretter!!! Jenny sover rolig og har ikke klødd en plass i dag!! Flinke-flinke meg!! :-)

3 kommentarer:

  1. Huff a mæ!!!
    Jeg er helt skamfull!
    Først klager jeg for at jeg ikke er invitert, så når turen endelig skal bli ett faktum må jeg innse at mine frysedyr ikke vil klare ett par timer ute på en gang!
    MEN nå sniker all sprengkulde bort- og vi er klare for ny båltur!!
    Hele neste uke eller helg tror jeg vi er ledig til å ha ny tur, og vi skal la hodene henge laaaangt nede i skam!!
    Er jeg tilgitt da? ;-D

    SvarSlett
  2. ja, dere er koseligt selskap både for to bente og fire bente. sees

    SvarSlett
  3. Flotte bilder og morro blogg... lagt til under favoritter :) Kom heller til Søgne... her i heiene er det ikke mange raketter.... kun en ørn som svevde over hustakene i dag men den skremmer vi bare bort.

    Hilsen Steinar

    SvarSlett