søndag 30. juni 2013

Litt stille nå... Ihvertfall av og til!

I går reiste Tuula og Tango. Nå merkes det virkelig at flokken har minsket!!
Vi har fått flotte tilbakemeldinger av alle som har reist. Turen til sitt nye hjem gikk fint og alle valpene finner seg godt til rette i sine nye familier. Det er godt å høre og beroliger et par besteforeldre her nede! :-)
Jeg er SÅ glad for bildene jeg får på mobilen og jeg er omtrent like lei meg for at jeg er en sånn kløne at jeg ikke får dem over på pc'en..... Fortsett å sende likevel, jeg får det vel til til slutt! Men, jeg har også fått bilder på mail:

 Tinde skuer over sitt nye rike!
 
Og sover meget standsmessig!!
 
 Tuula med sin nye familie: Janne, Jesper, Torkjel og Jenny! Hun har allerede hilst på besteforeldre og fått både tyggegodt og nye leker!
 
Tango og Wenche. Han skal også bo sammen med Chanti, en Tysk Pinscher. Det første han gjorde da han kom hjem, var å teste akustikken i leiligheten! Den ble godkjent. :-D
 
Har allerede fått første bekymringsmelding angående spising. Det er et faktum at valpene er småspiste, så det er ingen grunn til uro. Med fem andre valper å konkurrere med, går spisingen ganske greit, men når man er alenevalp er det jo ikke behov for å sluke maten. Et par tips som kan hjelpe skal dere få likevel: Ha på litt varmt vann samtidig som dere serverer knottene. Da får de litt "saus" på og det smaker godt. Dere kan også blande inn litt kokt kjøttdeig eller leverpostei. Da blir det ekstra snadder. Dersom dere vil blande i middagsrester, pass på at det ikke er krydret eller saltet! De små nyrene trenger ikke å bli overarbeidet.
Bein er fine tidsfordriv og vil hjelpe på tannkløen. Alle bein kan gis, men de MÅ VÆRE RÅ! Margbein er ikke så veldig bra. De er altfor harde og valpen får ikke i seg noe annet enn margen.. (Den kan være sterk for magen) Kotelettbein, ribbein, rygg/nakkevirvler og knoger er absolutt best. Gjerne med kjøtt på. Om valpen ikke spiser opp, så kan det hives i frysen og gis en annen dag. Hunder tåler fint kjøttbein som er fryst-tint-fryst og tint igjen. :-) Dette gjelder også fugler.
Tannkløen vil fortsette helt til valpene har fått alle de nye tennene sine, altså i mange måneder fremover.
En annen ting som tygging gjør, er at det frigjøres endorfiner i hjernen. Disse små godsakene gjør valpen rolig og gir den en velbehagsfølelse. Dette trenger valper masse av for de er så aktive ellers. Dette er en av grunnene til at valpene tygger i stykker ting når de er alene hjemme. De trenger trøst og tyggingen hjelper. De ødelegger altså ikke fordi de vil straffe dere, men fordi de er lei seg og alene og prøver å føle seg bedre. 
 
Frodo og Tema koser seg med tante Jenny
 
Her hjemme prøver vi å venne oss til å bare ha to valper igjen.. De våknet, som vanlig, grytidlig. Jarle sto opp først og da jeg kom subbende en stund senere, kom seks glade hunder og møtte meg! Det ble litt rart å ha bare to valper i bingen, så den har vært åpen i hele dag og valpene er sammen med oss i stua. De voksne er ikke akkurat kjempefornøyde, men det må de bare finne seg i.
Hele gjengen ble med på morgentur inn til vannet og valpene var så flinke, atte! Kommer når jeg roper og løper som bare det på de små bissebeinene!
Nå sover hele gjengen og jeg koser meg med kaffien. Senere venter tur til Dal og plenklipping. Det vil de nok like!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar