fredag 21. juni 2013

7 uker og 2 dager.

Nå går dagene skikkelig fort, altså! Og da mener jeg ikke fordi jeg er et gammelt menneske som ser at verden suser forbi, nei her går det i turbofart for riktig! Det ser ut til at alle planer jeg har går i vasken... Enten fordi det er for fint vær, eller fordi regnet bøtter ned... Jeg hadde planlagt at portrettene denne uken skulle bli tatt i skogen. Været var nydelig, men varmt! Valpene ble med ned på grusbanen for egen maskin, men så var det stopp! De løp litt hit og dit, akkurat så fort at jeg ikke fikk tatt noen bra bilder, og så ville de hjem igjen... Ikke tale om at de ville være med inn i skogen! Kanskje ikke så rart, de vet jo ikke hva de går glipp av... :-)
Hele gjengen snudde altså halen til og løp opp i hagen igjen. Og Bissene fulgte etter. Dermed måtte jo jeg også det... Noen av valpene satt fast halvveis oppe, det er veldig bratt, skjønner du. Jeg måtte "sku i pompen" som vi sier her hos oss. (Betyr å dytte i rumpa) I mellomtiden hørte jeg en del uro oppe i hagen, vel og merke i naboens hage.... Da jeg kom meg opp fikk jeg se ei dame jeg ikke har møtt før, stående helt stiv med store øyne. (Hun viste seg å være moren til naboen vår.) Rundt henne var alle Bissene og en Amerikansk Cocker spaniel som heter Chanel... "Har du fått besøk?" spurte jeg. "Ja...." svarte hun "Kjenner de hverandre???" Hun var selvfølgelig redd for at hennes dyrebare Chanel skulle bli spist! Men Bissene har hilst på Chanel flere ganger og vet at hun er veldig snill. Så fikk damen øye på valpene og borte var redselen for Chanels liv! Valpene ble overøst med klapp og kos og fikk hilse på Chanel også. Det var litt stas og litt skummelt. Vi har ikke hatt besøk av så mange fremmede hunder og det er tydelig at de ser hvem som er familie og hvem som ikke er det. Jeg tror likevel ikke vi kommer til å invitere så mange hunder på besøk. Det kan bli deres jobb å finne lekekamerater og trygge voksne hunder valpen deres kan være sammen med. Vi må tross alt følge med på hele gjengen samtidig og alle reagerer forskjellig og trenger mer eller mindre støtte samtidig, så det kan heller vente.

I går var vi hos dyrlegen med alle valpene. Nå har de fått sin første vaksine og blitt chip'et. Og så er de registrert hos NKK. (Resten av papirene ble sendt samme dagen) Håpet er at jeg får alle stamtavlene før dere kommer og henter deres håpefulle.
Alle valpene oppførte seg eksemplarisk!

 Tango var førstemann på bordet. Han var så rolig og flink! Han susset på dyrlegen og tok både vaksine og chip med stor fatning. Helseattesten var uten feil og han er frisk og fin! En liten anmerkning om haleknekken, var det eneste. Han veide 4,01 kg.

 Frodo var nestemann og han er seg selv lik... Susse-susse-susse og seee på med dådyblikk! Også han er helt frisk og uten anmerkninger! Frodo veier 4,6 kg

 Da Tema kom på bordet, smeltet dyrlegen helt og det var like før hun ble kidnappet! Men det er ikke så rart.... Tema har en måte å se på folk på, som gjør at man blir som smør i sola! Hun satt der og var bare så søt! Var ikke så gøy å bli veid, men hun godtok det til slutt. Også Tema fikk helseattest uten anmerkninger. Hun veier 4,23 kg.

 Tuula lurte nok litt på hvor den røde løperen var, men tilga dyrlegen da hun fikk godis! Det var så godt at hun ikke merket hverken vaksinen eller chip'en. Veldig modig!! Hun fikk en liten anmerkning på helseattesten, nemlig at brystbenet er en anelse bøyd. Dette er medfødt og vil ikke være til hinder for henne på noen måte. Tuula veier nå 4,15 kg

 Tinde oppførte seg veldig profft på bordet. Dette er da ingen sak, mente hun. Også fikk hun jo godis og da var hun i sitt ess! Hun spiste en hel haug og koste seg masse. Ingen anmerkninger på helseattesten. Hun veier 4,14 kg

Tessi er fremdeles bare så sjarmerende! Hun syns det var riktig så interessant å være på bordet og vimset rundt. Hun syns det var herlig med noen godis og merket ikke chip'en engang! Tøff lita jente, dette her! Hun fikk ingen anmerkninger og er frisk og fin. Tessi veier 3,75 kg.
Vi fikk skryt for at valpene er i god kondisjon. De har kraftige og rette bein og alle var normalt mobile. Hun skrøt også av at de var så tillitsfulle og lurte på når de vil begynne å bli "normale". (Altså slik som ØP'en skal være) Nå mens de er baby'er, skal de være tillitsfulle, men noen av dere vil merke forskjell allerede ved neste dyrlegebesøk. Slik er det bare med ØP'en, de liker ikke å bli "invadert" og stukket i, så dyrlegebesøket blir vanligvis en effektiv affære der vi prater etter at jobben er gjort.
Når det gjelder guttene, så er ikke testiklene på plass enda. Dette er normalt og det kan ta tid før de dukker opp. (eller ned, egentlig..)

Som dere ser, så ble ukens portretter tatt med et blomstertema... Balja kjøpte jeg på Meny bare fordi den var så fin og så kom ideen med å bruke den på portrettene. Valpene har en god (veldig god!) porsjon med egenvilje og kunne ikke se vitsen med å sitte i ei balje og se søt ut... Motivet er derfor bra, men jeg er ikke helt sikker på om bildene er de beste....
Etter at portrettene var tatt, fikk de lov til å myrde balja ute på plenen. :-)

 Tuula og Tango startet massakren..
 
 De andre ble med
 
 Tema angriper utenfra
 
 Tungt arbeid...
 
 Tinde måtte smake litt..
 
 Viktig å komme helt til bunns!
 
 Tuula rydder
 
 "Mmmm! Smaker godt!"
 
 Tessi tester balja
 
 Frodo er også hjelpsom.
 
 Flowerpower.
 
 Tessi
 
 Klar-ferdig-....
 
 Tuula og Tessi
 
 Tuula
 
 Tango
 
 Tinde med bedåre-blikk
 
 Frodo lusker
 
 Tula henger litt med pappa Jonas
 
 Tinde henger med bestemor Lexie og pappa Jonas
 
"Wow!! Jeg har hele senga for meg selv!!"
 
Etterhvert kom alle valpene inn for å sove og jeg gjorde meg klar for å gå til frisøren. Som vanlig telte jeg valpene før jeg låste hagedøra. Fem valper lå og sov.... Hvor var den sjette?? Jeg kikket inn under pallene, men der var det ingen. (De begynner å bli litt for store til å komme under der nå.) Hmm... Jeg kikket ut på terrassen, men så ingen der heller. Hvor i all verden? Hvem manglet egentlig? En rask titt på de som allerede var inne, avslørte at Tango manglet. Da visste jeg med en gang hvor jeg skulle lete! Joda, inne i balja ute på plenen, lå Tango og sov! Han skal jo alltid sove på alt nytt.... Så skjønn! han ble båret forsiktig inn og jeg kunne låse.
Etter frisøren gikk jeg tur med Bissene og så ble været dårlig... Det bøtter ned igjen og valpene ville absolutt ikke være ute, nei! Hele bøtteballetten ble sluppet inn i stua og jubelen sto i taket. Støvsugeren sto midt på golvet og valpene lekte rundt og på den. Jeg skrudde den ned på laveste nivå og startet den. Ingen ble redde og alle undersøkte denne rare leken. Den sto på i noen minutter og ble slått av igjen. Neste gang blir nivået skrudd opp litt mer og målet er at vi kan støvsuge golvet mens valpene er i stua. Det skal nok gå bra!
 
I morgen planlegger vi ny tur til Dal og denne gangen skal vi på stranda! På tide å få smake på sand og saltvann! :-) Man er jo Sørlending! (Enn så lenge) :-D
 
Ha ei fin helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar