tirsdag 31. januar 2012

Reven rasker over isen............

Nei nå har det gått noen dager, gitt!!! Heldigvis har jeg hatt muntlig kontakt med Jarle, så han vet hva som skjer, men likevel.....
Søndag ble en hjemme-dag hele dagen. Det snødde og snødde og skulle visst ikke slutte heller med det første. Jeg gikk først en av de vanlige rundene inne i skogen her og så begynte jeg å sirkle rundt eskene fra IKEA..... Pakket opp det store skapet og festet alle skruene og sånt. Fulgte bruksanvisningen til punkt og prikke, men klarte likevel å gjøre en feil!! At det går an!! Men det var bruksanvisningens feil, for "plutselig", mellom to forkjellige operasjoner, var bunnplata snudd, liksom! Jeg kunne jo ikke vite det, vel!! Dermed måtte jeg skru ut to skruer og skru dem inn igjen fra andre siden. Ikke den aller største feilen, med andre ord. Da jeg kom til selve monteringen, måtte jeg la det ligge..... Veggene på skapet er over to meter høye og det er umulig å få det til med bare to hender............... Jeg vil ikke begynne å forklare hvor frustrerende det er når de bare må ligge der inne og vente!!!! ARGH!!
Litt tidlig på kvelden tok vi en ny runde i skogen og så måtte jeg skuffe igjen. Det var ca 15-20 cm med nysnø, men jeg skal ikke klage for den var lett som dun! Klage gjorde derimot den ekle naboen i huset ved siden av..... Han mener det er naboene lenger oppe i gata sin skyld at vi får fonn bak bilene våre når brøytebilen har vært her. Naboene?? Kommer ikke snøen ovenifra da?? Han er så negativ og ekkel den mannen!!!! Og lat og kvalm!! Jeg svarte bare "Shit happens" og fortsatte med mitt. Så fornærmet var han at han la mesteparten av snøen hos naboene over gata!! Hvis ikke det er lusent gjort, så vet ikke jeg!! De har mindre plass til sin snø enn han har til hans!! Han skuffet den samme snøen som meg, men han fikk det til å høres ut som om den veide et tonn... Like ille som de derre tennis-damene hørtes han ut. Håper han fikk kink i ryggen!! Og flytter til en annen kant av landet!!
På et vips var det fint rundt bilen, i trappa og foran inngangsdøren vår, så derfor tok jeg likegodt litt foran bua og på terrassen også. (Naboen sto nå og så på at kona skuffet verandaen med spade....)
Resten av kvelden koste vi oss med fyr i ovnen og god mat med dessert!! Hadde en fløteskvett igjen som ble til krem på noen hermetiske pærer! Kjempegodt!!

Mandag er mandag.... Vanskelig å finne tiltakslysten på morrakvisten..... Men dagen gikk og endelig kunne jeg komme meg hjem til Bissene. Det var sol fra skyfri himmel, så vi gikk rett ut i skogen! Inne i skogen luktet det kaldt og snø, men jeg tør vedde på at jeg kjente et snev av vårlukt ute i sola!!! Fuglene som spiser av fuglematen i hagen, sang som bare det og det var så fint!!
Etter middag fant jeg ut at jeg ville kjøpe noen flere pølser fra Vom & Hundemat. Bissene har fått det i maten de siste dagene og de elsker det!!! Eneste plassen som enda var åpen, var Hund & Katt senteret i Sørlandsparken, så dit dro vi. Pølsene ble kjøpt og så benyttet jeg sjansen til å sutre litt over de dekkenene jeg kjøpte på lørdag. Tenk hun husket hvilket dekken jeg egentlig ville ha og vet du hva??? DE HADDE DEM PÅ LAGER!!!!! Jippi-jippi-jippi!!!! Dermed måtte jeg jo kjøpe to stykker, så nå har vi så med dekken at man skulle tro vi hadde nakenhunder her hjemme...... Men tenk så fine de blir nå, med matchende dekken alle fire!!!!
Etterpå kjørte jeg til Bay Auto og skulle gå tur. Jeg hadde tatt med en ekstra ullgenser og det trengtes!! Det var drittkaldt og jeg holdt på å DØ da jeg kledde av meg for å få på meg den ekstra genseren!! Vi gikk innover og jeg strevde med å få varmen. Det var en smal oppgått sti vi kunne følge, men jeg strevde med å holde balansen, så farten var det så som så med. Det var en isende vind også og jeg trakk hodet lenger og lenger ned mellom skuldrene... Til slutt lignet jeg ei skilpadde med inntrukkent hode og det hjalp jo ikke akkurat på balansen.... Bissene likte denne nye plassen og lokalavisen, så jeg tror ikke de merket min uvilje mot å gå langt og lenge. Etter en stund ble stien verre å gå på og jeg bestemte meg for å snu. Nå fikk jeg vinden i ryggen og det var ikke mye bedre!! Den blåste villt i bakhodet mitt og håret lå strøkent med en stor, naken skill i midten og der ble det så kaldt at jeg tror jeg fikk istapper i hjernen!!!!! Opp med jakkekraven og enda lenger ned med hodet, og slik vaklet jeg meg mot bilen...
Jeg var helt summete i hodet da jeg endelig kunne sette meg inn og lukke døra! Deilig!! P4 sto på og der var det "Barnas beste". De spilte den sangen med Trond Viggo Torgersen hvor han bruker en hel del lydeffekter, så som en tute, plystring og et bitebittelite PIIP. (Husker selvfølgelig ikke hva den heter!!) Bissene ble helt gale!!! De bjeffet og peip og var helt på styr på grunn av den sangen. Ja unntatt Lexie da, for hun skjønte jo at det var på radioen... Vi kjørte hjemover med full baluba i bilen og jeg lo og lo. Da sangen var ferdig, avsluttet Jonas med et langt ul og så var de stille resten av veien hjem. Tenkte jeg skulle finne denne sangen på YouTube, men det hadde hjulpet om jeg visste hva den heter...... Grr!
Det var godt å komme hjem og få varmet seg med fyr i ovnen, ja!

I dag kom jeg på jobb tidlig og fikk skuffa utenfor. Av en eller annen grunn blir ikke vår inngang prioritert, så om vi skal ha håp om å få varer eller å få tømt søpla, så må vi ta saken (spaden) i egne hender..... Dette syns jeg er skikkelig slapt gjort av vaktmesterne, så det blir tatt opp på neste møte! Jeg kunne ikke klare all snøen med den ene spaden, men nå går det i allefall an å komme seg bort til søppeldunkene, samt at varene kan leveres uten for mye klabb.
Etter jobb ilte jeg til bilen i håp om å komme foran den verste køen, men det var helt mislykket..... Nesten en halv time brukte jeg hjem og det er ikke mye gøy!!
Vi gikk rett ut, for sola var her i dag også!! Jeg begynte å fundere mens jeg gikk der inne i vinterland.. Mon tro om ikke isen er sikker nå?? Det har jo vært minusgrader i mange dager... Helt automatisk endret jeg ruta vi har pleid å gå, til å ende opp ved vannet der man kan gå over til Linddalstjønn. På selve myra trødde jeg gjennom hele tiden, men isen på vannet så ikke verst ut. Bissene var allerede utpå og jeg hørte verken knekk eller brekk. På grunn av snøvær til og fra, så var isen umulig å se gjennom, så jeg ante jo ikke hvor tykk den var, men jeg gikk utpå. Ingen ulyder og ingen sprekker! Hvor jeg fikk motet fra, aner jeg ikke, for det finnes ingen større pingle enn meg på is!! Men, jeg var helt rolig og begynte å gå hjemover. Etter noen meter kjente jeg hvordan motet forlot meg...... Jeg hører ikke hjemme på isen!!! Til slutt var jeg så anspent at det føltes som om hodet skulle implodere!!! Jeg pustet inn, men ikke ut... Som om det ville hjelpe..... Jarle har alltid sagt at man ikke skal gå på isen når snøen ligger oppå. Ihvertfall ikke når snøen kommer før isen har lagt seg. Snøen isolerer nemlig slik at isen aldri får satt seg skikkelig, men på Bråvann har vinden blåst snøen ut til kantene, så jeg følte liksom at her måtte den jo være tykk. Og det var den nok, for det kom ingen ulyder, ei heller antydninger til at isen beveget seg under meg. Måtte bare ha god klaring til snøen som lå langs land! Langs land ja....... Det lå jo snø hele veien langs land!!!! Hvordan skulle jeg komme meg av isen igjen?????? Jeg tør vedde på jeg kjente et lite knepp i hodet, altså!!!! Så gikk jeg der da, med litervis av luft i lungene som jeg ikke turde puste ut igjen og med et hode som sikkert krympet for hvert steg jeg tok!! Og kikket febrilsk etter en landgang..... Bissene koste seg veldig og løp som gale på det store, nye "jordet", og merket ikke mitt dilemma... Omsider fikk jeg øye på en stein som stakk opp av isen ikke så langt fra land!! Jeg subbet gørrfort bort til den og hoppet på land!!!! Jeg hadde overlevd!!!!! Lettelsen var enorm og jeg kunne puste ut og puste ut, samtidig som spenningen i hodet ga seg! Halleluja!!
Hvorfor gjør jeg slik???!!! Jeg må være helt hjernedød til tider!!! Men isen holdt jo.... Og det hadde vært deilig med en tur på dette store "jordet" innimellom!! Det vet jeg jo fra tidligere år, men jeg tror jeg venter til Jarle kommer hjem!! Jepp, det er nok lurest!!

Nå har jeg kaffi i koppen og fyr i ovnen. Bissene ligger strødd og sover og jeg skal kose meg en god stund til før jeg skal ut igjen! Men jeg skal ikke på isen! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar