søndag 29. januar 2012

Litt glemsk, gitt....

På lørdag hadde jeg avtalt tur med Anita og Bissene hennes til Longumneset. Anita pleier å gå tur der, men jeg har aldri vært der før og jeg gledet meg veldig!! Vi skulle ha bål og alt!! Anita holdt ved og pølser med tilbehør, mens jeg kom med kakao og dessert.
På vei til Arendal stoppet jeg i Sørlandsparken for å få unna et par ærend. Blant annet skulle jeg kjøpe to nye dekken. For noen år siden kjøpte vi to slike dekken:


Jeg har vært dødsfornøyd med disse og ville ha to til. Et til Ayla og et til Jenny. Grunnen til at jeg liker disse så godt, er de to reimene som går rundt magen og brystet, istedet for den pølsa som går fra halsen og mellom forbeina. Dekkenet glir ikke og ligger alltid rett, i forhold til de andre som henger på halv åtte etter en stund...
Tror du jeg fikk slike dekken???!!! NEI!! Tenk, de hadde ikke dem lenger!!!! Æ de' mulig!!!! Åhr så kjedelig!!! Derfor måtte jeg kikke gjennom alle de andre for å se om jeg kunne finne noen jeg likte. Det måtte være funksjonelt (altså vannavvisende og litt isolerende) samtidig som det ikke så helt jalla ut (ikke noe rosa eller unødig tant og fjas eller mønster)! Jeg valgte to Dogman-dekken. De er fine og helt ok i farge og utførelse, men de har denne pølsa som går ned mellom forbeina... Jeg skulle gi dem en sjanse likevel. Så også på noen fleecedekken, men ombestemte meg i samme øyeblikk: De kosta nesten 800 kroner!!!!! For fleece!!! Nei før skal jeg sy dem selv!!!
Så handlet jeg litt søndagskos til Bissene og fikk tak i kakaopulver og noe godt til Anita og meg.

Det var masse snø og helt herlig på Longumneset!! Snøen rakk Bissene til litt over brystet, så de fikk eltet en del. Sassi og Sambo fulgte etter i sporene. Vi tobeinte måtte stampe litt, men ikke avskrekkende og kom inn til en flott gapahuk med benker og bord! Bålet ble tent og Bissene fikk dekken på, de måtte jo ikke fryse mens vi ventet på maten!
Det tok ikke lang tid før jeg oppdaget enda en grunn til at jeg ikke liker den pølsa som går ned mellom forbeina! Den pakket seg full av snø!!! For noe elendig dritt!! De kan jo umulig holde seg varme når hele brystet er som en fryseboks!! Av med de nye vidunderene og på med de gamle! Siden vi bare har to av dem, fikk Lexie og Ayla klare seg uten dekken i dag. Ayla fryser aldri, så hun var helt likeglad, men Lexie måtte en tur opp under teppet en stund.
Jeg har måttet klippe Lexie en del i år. Etter at hun ble sterilisert, har hun fått en hel del fjon i pelsen... Ser ut som valpepels og den er helt håpløs!! Den floker seg og snøen pakker seg noe veldig!! På fredag var hun så full av store snøballer at hun hadde problemer med å gå!!!! Derfor klippet jeg henne en del før vi reiste til Arendal. Det hjalp litt, men jeg så at jeg må ta mer under armene og mellom lårene.
Jeg hadde med kameraet, men bildene ble dårlige! Kameraet var så godt som tomt for strøm og ikke helt på lag i snøværet....
 Anita ordner på Sambos dekken

 Sassi i farta!! (Som vanlig..)

 Jonas lurer på om det er mat snart...

 Se så fint det var der oppe!!!! Bissene leter etter pølser og knotter i snøen

 Jennys nye dekken

Jonas måtte selvfølgelig få et sort dekken med røde detaljer.

Anita fikk tent bål og vi spiste og koste oss lenge!! Da jeg kom tilbake til bilen, var klokka over fem og vi hadde vært ute i fire timer!!
På vei hjem, fikk jeg en sms av Kjell Sverre: "Kjører over varoddbroa nå." Jaha, så koselig, men hvorfor sende den til meg??
Da Bissene og Fys hadde fått mat, var jeg VELDIG klar for å dumpe ned i stolen min og sløve BIG TIME resten av kvelden, men plutselig kom jeg på hvorfor Kjell Sverre hadde sendt sms'en!!!! Jeg skulle jo spise middag med NKK avd Agder!!!! Om 20 minutter!!! 20 MINUTTER!!!!!!!! Å HERREJEMINI SÅ DÅRLIG TID JEG HADDE!!!!! Bustete, svart og full av bållukt!!!! Jeg styrtet i dusjen, fikset meg sånn tålig, fikk kledd meg og hev meg i bilen i rekordfart!! Så var det å kjøre så fort det var mulig på slapsete sørlandske vinterveier..... Jeg kom bare 5 minutter for seint og det syns jeg var litt av en bragd!!
Middagen var nyyydelig, med kamskjell til forrett, andebryst til hovedrett og panacotta til dessert. Veldig glad jeg ikke gikk glipp av den!! Vi hadde ett minutts stillhet (eller jaffal noen sekunder!) mens vi tenkte på stakkars Jarle, som er på ikke-guttetur på Dombås, og hans middag bestående av ei kokt wienerpølse på Statoil.....
Klokka var nesten blitt 11 før jeg var hjemme igjen, men det hadde vært en fortreffelig lørdag!! Jeg ble sittende oppe lenge og fyrte i ovnen før jeg la meg.
Alle Bissene ville sove i senga og det var jo forståelig siden jeg hadde vært så lenge borte!! "Kom bare inn, men hold dere på Jarles side!!" Ayla var den første som protesterte. "Jeg vil ikke ligge på denne dyna og så pirket du i meg da du snudde deg!!" sa hun mens hun satt og så på meg med furteblikk.... Javel da, så sto jeg opp og slapp henne ut i stua. Etter en liten stund merket jeg at noen listet seg over meg og ble stående på kanten av senga... Ble jeg stirret på?? Jeg tente lyset og der sto Jenny med Sad Sam-fjeset og sååå på meg! "HVA??? Hvor er madrassen og dyna som pleier å ligge ved siden av sengen???? Skal jeg liksom ligge på det kalde golvet????" Åhr, opp igjen og hente madrassen og dyna som lå i ganga... "Skal du ta senga?????" sa blikket til Ayla, der hun lå i ganga. Hun pleier nemlig å ligge ved siden av den om natta. Hva skulle hun nå ligge ved siden av, liksom??!! "Du kan ligge i sofaen!!" mumlet jeg og la senga inn på soverommet. "Herlig!!" sa Jenny og fikk endelig lagt seg. Jonas og Lexie lå og fulgte med med et oppgitt uttrykk i fjeset... "Kan vi sove nå?!!" Jadda-jadda! Og det gjorde vi!

Jeg har hatt en sløv morgen så langt og har ikke helt bestemt dagens planer. Det snør fremdeles og jeg må kanskje skuffe litt igjen. Så lurer jeg på om vi tar en tur til Jorunn og Mindy. Det hadde vært koselig!!
Har demontert det gamle garderobeskapet på gjesterommet, så kanskje skal jeg begynne å montere det nye?? Mangler fremdeles halvparten, men jeg kan jo skru sammen det vi har fått, så er det klart til resten kommer. :-)  


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar