søndag 22. januar 2012

Skal snart komme i gang.................

Ja det skal jeg! Komme i gang, mener jeg.... Før jul var jeg godt i gang med treningen av Ayla og hun var veldig flink!! Så kom den travle juletid og jeg tok en pause. Vel, den pausen varer fortsatt... Fy meg! Har ikke vært på en eneste onsdagstrening på Strømme og mangler helt viljen til å trene hjemme. Uff. Nå skal det sies at bingen her hjemme er full av is, så å trene der er helt nyttesløst. Men, where there's a will, there's a way! Ergo er det jeg som ikke gidder.... Ayla er mer enn klar for trening, så jeg må bare ta meg sammen!!
Jeg har prøvd å legge planer for våren, men de henger foreløpig litt i løse luften. Vil gjerne begynne med sportrening igjen, så jeg har meldt meg inn i Lillesand Hundeklubb for å kunne benytte meg av deres tilbud. Nå gjenstår bare å sende en mail så jeg får vite når og hvor de trener. Jepp, den mailen skal sendes! Snart...

Tidligere denne uka fikk vi høre at vi ikke måtte drikke vannet! En hovedledning var ødelagt på grunn av alt gravearbeidet som foregår her i Vågsbygd nå. Etterhvert skal vi få ny vei som er mye-mye bedre enn den gamle og derfor graves det i stor skala her ute. Det er ikke første gangen en vannledning er ødelagt, men det er første gangen vi har fått beskjed om å koke vannet før vi bruker det... På vei hjem fra jobb måtte vi innom den ene butikken etter den andre for å få flaskevann. Butikkene i Vågsbygd var til slutt helt tomme for vann og de siste desperate kundene måtte ta til takke med kullsyrevann med smak... Sikkert fint å pusse tennene i.... Ja, for så ille var det! Man kunne ikke engang pusse tennene uten å koke vannet først!
Jeg tok det hele med ro. Jarle hadde fikset to store flasker med vann, så både hundene og tannpussen var sikret. Verre var det da jeg skulle ta en dusj..... Måtte FOR ALL DEL ikke få vann i munnen!!!! Skittent, bakterie infisert vann!!!! Nei, men det burde da ikke by på de helt store problemene?? Det er jo bare å lukke munnen, ikke sant? Jotakk!!! Jeg fikk en brå oppvåkning når det gjelder dusjvanene mine!! Jeg dusjer med åpen munn!!! Ihvertfall føltes det slik! Vannet snek seg inn i både munn og nese og jeg pustet ut og pustet ut!!! Jeg blåste til slutt som en hval, men vannet rant motstrøms..... Hva er det egentlig jeg driver med når jeg dusjer??? Gastro-flushing???!! Jeg harket og spyttet og tørket hele munnen med håndkleet da jeg var ferdig..... Men jeg ble ikke syk, så noe må jeg ha gjort riktig!!!
Innen neste morgen var vannet friskmeldt og jeg slipper å konsentrere meg i dusjen! Halleluja!

Torsdag var den store besøksdagen. Først var vi hos mamma etter jobb. Hun hadde just hatt en middagslur på sofaen da vi kom rausende (Bissene først, så meg og Jarle til slutt)... Mamma prøvde å ta oss imot i døra, men endte opp som et offer av en tsunami omtrent midt på stuegolvet.... Siste gang jeg sender melding om at "Nå kommer vi!!"... Er vant til at hun sitter trygt i sofaen når "Åsgårdsreia" kommer.....
Etter å ha kost oss masse hos mamma, kjørte vi til Thomas. Sara er hos han på torsdager og da benytter vi sjansen til litt tilvenning. For alle parter. Sara er litt sjenert, men Jarles "bø-titt-titt" lokker alltid frem et smil og da er isen brutt. Hun er en deilig unge!!

På fredag hadde jeg en tur med hundene som bare var nydelig!!!! Det blir mange turer med lommelykt på denne tiden, men det gjør ikke noe. Faktisk elsker jeg disse lykteturene på vinteren!! Det er en helt spesiell ro i skogen etter mørkets frembrudd, en sann lise for sjelen. På fredag lå alle forhold til rette for en magisk tur!! Det var kaldt, klart og vindstille. Bakken var akkurat passe frosset uten å være speilglatt. Iskrystaller omsluttet alt, bakken, greiner og kvister, og de lyste som bittesmå diamanter i lykteskinnet. Enkelte steder så det ut som om bakken var strødd med bomullsdotter. Kritthvite og lodne små baller blant det visne løvet. Det viste seg å være iskrystaller!! De vokste opp i kulda og var utrolig fine!!
Stjernehimmelen var spektakulær og jeg måtte ta en pause for å beundre den! Lykta ble slukket og jeg fant Karlsvogna, Orion og Lillebjørn. Et par utrolig fine planeter lyste også, men jeg vet ikke hvilke det var... Jarle vet det, men han var ikke der... Hvordan vite om det er en planet eller ei stjerne? Jo, planeter lyser jevnt, mens stjerner flimrer eller blinker. Melkeveien var også klar og tydelig. Den heter "Vintergatan" på svensk. (Det måtte jeg spørre Jarle om da jeg kom hjem, for jeg husker jo ikke slikt.....)
Vi var ute i halvannen time og koste oss enormt!

I går var vi på Ikea! I løpet av våren skal leiligheten gjennomgå en total forvandling og jeg gleder meg så jeg ikke klarer å vente!!! Derfor måtte vi på Ikea fordi jeg MÅ ha et nytt garderobeskap NÅ! Siden jeg visste hva vi skulle ha, så var det bare en svipptur. Jepp! Man svipper ikke på tur til Ikea..... Hele formiddagen og litt av ettermiddagen gikk og vi kom bare hjem med et halvt skap!!!! AAAARGH!!!!! Vi vinglet rundt litt og så på skapene som var utstilt, men fant ingen vi likte... (Les: Jeg likte.) Så prøvde vi, litt fumlete, å få til noe på data'ene de har stående. Man kan designe sitt eget skap, men ikke engang det fikk vi til... (Igjen les: Jeg..) Men så fikk vi hjelp og vips så var garderobeskapet ferdig!!! Akkurat som vi (Jeg!) ville ha det og helt praktfullt!!! YES-YES-YES!!!! En kjapp tur innom kjøkkenavdelingen og så var det hjem og skru!!! (Ja, vi skal ha nytt kjøkken også og der er vi helt enige om hvilket. Å så fint det blir!! En gang til våren.)
I plukke-avdelingen fant vi alt, unntatt halve skapet................................. Det består av tre deler, nemlig. En stor del med plass til henge-tøy og to smalere deler beregnet på hyller og skuffer. Vi fikk den store delen, men de to små var utsolgt...................  GRRRRRR!!! De skal komme på lager i løpet av neste uke, men våger jeg å tro på det??? Har hørt masse om Ikeas lovnader om "neste uke"...... Derfor står alle pakkene, hyllene og skuffene fremdeles i pappen og bare venter på den andre halvparten!!! UTROLIG frustrerende for meg, som ville hatt det skapet montert, helst i forrige uke!!! Oooooommmmmmm! Tålmodighet er en dyyyyyd.........
Heldigvis kom Vibecke og Lilo! Vi gikk en fin tur med hundene på ettermiddagen og vi trengte ikke lykt, engang! Vi gikk rundt Bråvann på en sti jeg har funnet og som ingen andre vet om. Det er en fin sti, bortsett fra et lite stykke som er stupbratt!! Stakkars Vibecke som til stadighet blir tatt med på turer hvor man må ta tennene til hjelp for å komme seg frem... Men, så snart denne bakken er bak oss, så er resten av stien finfin! Og ingen folk! Trodde jeg..... Plutselig fikk jeg se en mann med en hund på andre siden av et skar!!!!! Jøss! Folk her???? Jeg ropte inn Bissene og det så ut til å gå helt greit. Plutselig bjeffet hunden til mannen! På ham!!! What?? Det var jo Jonas!!!!! Pronto ble han ropt inn, med løfte om godis om han kom RASKT!! Type rope-muntert-med-sammenbitte-tenner..... Mannen sto helt i ro og sa ikke et ord............. Jonas kom som en vind og mannen jogget videre..... Siste del av turen går på den vanlige stien som mange bruker her i Bråvannstrakten.
Jeg pleier å være mer våken enn som så, men jeg forventet ikke å treffe noen og ble sløv. Det er bare Jonas som gjør slikt og det er like irriterende hver gang.... Tror han føler et stort ansvar i å beskytte jentene sine og jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få han til å la være. Går greit de gangene jeg er "til stede", så jeg må bare ta lærdom!

Nå sitter jeg her og ser ut på snøen som drysser fra himmelen! Vi skal snart ut og nyte den, det er i allefall sikkert!!!
Ha en fin søndag!

1 kommentar:

  1. Takker for inspirerende søndagskapittel:-)
    Ha en god søndag dere også, det lille som er igjen!
    Og ei fin ny uke, der fingre krysses for at resten av garderobeskapet virkelig kommer til IKEA!
    Hilsen Bygdehexa.

    SvarSlett