fredag 3. desember 2010

4 uker på vei!

Lexie viser fremdeles tegn på å være gravid, så jeg krysser fingrene og er positiv! Valpene er enda bittesmå og har inntil nå vært frittsvevende i livmoren. Disse første fire ukene er ganske kritiske siden mye kan skje med dem. De kan bli skadet av medisiner eller skadelige ting mammaen spiser, men det har vi passet godt på og kan garantere for at ikke har skjedd! En mye skumlere ting i denne perioden, er såkalt fosterabsorbsjon. Det betyr at fostrene absorberes av tispen og svangerskapet er dermed over... Hva som forårsaker en slik hendelse, er man vel ikke helt sikre på, men en teori går ut på at tispens kropp ikke klarer å opprettholde hormonnivået og kroppen reagerer med å "kvitte seg" med fremmedelementer... En tredje ting som kan skje, er at tispen aborterer. Dette kan skyldes mange ting, som oftest ting man ikke kan kontrollere, men stress kan også være en utløsende faktor. Derfor bestemte jeg meg for at det ikke blir foretatt en ultralyd av Lexie enda. Stresset hos dyrlegen og den redselen Lexie føler hos ham, kunne ha gjort at hun aborterte. SÅ viktig er det tross alt ikke å vite ting i forkant!
Nå er svangerskapet fire uker gammelt og valpene der inne fester seg og begynner å få næring via morkaken. Dermed stiger hormonnivået hos Lexie og ting begynner å skje! I løpet av de neste ukene vil hun legge på seg og miste fasongen. Melkeproduksjonen vil også komme igang og vi vil endelig kunne se fysiske tegn etter uker med tålmodig venting! Akkurat nå er jeg bare glad for at de første kritiske fire ukene er bak oss!

Da jeg skulle lufte hundene i dag morges, syns jeg Jonas virket roligere enn på lenge!! Kunne det stemme?? Jeg tok båndet med, men lot han gå løs.. Lommelykta ble nærmest låst på ham og Ayla, men det gikk fint!! Mesteparten av tiden gikk de hver for seg og snuste, men om de falt tilbake i "gamle" kjæresterier, kunne jeg bare snakke til dem og så løp de videre! Deilig!!! Jeg var spent på om det ville være det samme da jeg kom hjem fra jobb. Jonas er i ganga mens vi er på jobb og de siste ukene har han ikke vært så interessert i å hilse på oss. Han har derimot vært villt opptatt av jentene etter tur.... I dag ble han sluppet inn i stua og han hoppet rett opp på puffen for å gi meg sitt karakteristiske karslige dytt!!! Han så ikke på Ayla, engang! Ut med oss og han fikk gå løs. Alle Bissene løp som gale!!!! For det meste med Jonas først og han var helt vill av glede! Ingen kjæresterier, bare vill Bisselek! For en lettelse!!!!! Ayla er ikke ferdig med løpetiden enda, men ferdig nok til at Jonas er sitt gamle jeg igjen! Av og til faller de tilbake til nussingen, men det er ikke den samme gløden lenger og de lar seg avlede uten problemer. Jeg gikk tur på Møvig i kveld og behøvde ikke passe på i det hele tatt! Jonas var langt foran og leste avisen i rekordfart, mens vi jentene gikk bak og hadde bedre tid. Det var så fint ute, selv om det var knakende kaldt!!! Jeg var glad for både skjerf og selbuvotter! Siden det var så fint, gikk jeg opp på toppen for å nyte utsikten. Dette var i 19-tiden i kveld og jeg måtte selvfølgelig gå med lykt på grunn av mørket.. Vel oppe på toppen, slo jeg av lykta for å kunne nyte utsikten uten forstyrrelser.. Jeg så rett inn i en sort vegg!! Det var mørkt som i en sekk!!! Ja, hva hadde jeg ventet??? Ikke er det måne heller nå..... Utover havet var det derfor ingenting å se, så jeg vendte blikket mot byen istedet. Ikke like flott, men skal man nyte utsikten, så skal man!! FLASH!!!!! Og så ble jeg helt blendet av Oksøy fyr................ Nok med utsikt og flott kveld og alt det der! Lykta ble tent og vi loffet mot bilen og ei varm stue istedet.
I kveld har verken Jonas eller Ayla vært i buret. Der har Lexie ligget, av helt fri vilje! :-) De to turtelduene har ligget rolig på hver sin plass, eller ved siden av hverandre og sovet i hele kveld! Det er som fløyel på nervene, plysj i nakkemusklene og bomull i ørene!!! Ubeskrivelig fredelig etter uker med piping og skjelving fra Jonas og årvåkenhet 24/7 fra oss!!
Om jeg nå bare kan bli kvitt hosten om natta (og om dagen også, selvfølgelig!) så er alt perfekt igjen!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar