tirsdag 14. desember 2010

Julebilder lissom......

I dag har det vært heldagsprøver på skolen så vi skulle vaske ned kjøkkenet istedet. (Jippi....) Det gikk over all forventning og vi var ferdige før vi fikk sukk for oss!!! Dermed fikk vi gå hjem tidlig og det er som en julaften i seg selv!!! Jeg kjørte rett til Brennåsen senter og fikk sikret Bissemat langt inn i 2011 og kjørte så hjem. Det var sol og NYDELIG vær, så jeg planla en fotosesjon med nisselue og det hele! Vel.... Bissene hadde sin helt bestemte mening om hva nisseluen kunne brukes til..... Dessuten skyet det over, så sola uteble... Bildene er litt mørke, men jeg har prøvd å lysne dem. Derav den grusomt hvite snøen.... (sukk..)
                                                               Den datt av, gitt......
                                            "Hva ser dere på??? Det er MIN skatt!!"

                                                             "IIIIK!!! DE KOMMER OG TAR MEG!!!"

                                                              "Lexie... Hva skal du??"

                                              og vips, så hadde Lexie fått tak i lua.......

                                                    men hun fikk ikke beholde den helt uten videre...

                                            Lexie mister aldri skatten sin, så Jonas tapte det veddeløpet...

                                          Og så var dagene talte for den nisselua.....

Og det samme var det for batteriet i kameraet... Jeg gikk derfor resten av turen uten.. Typisk! Som alle kan kjenne, bare de stikker nesa på utsiden av døra, så er det fremdeles gørrkaldt ute. Jeg kan ikke helt fri meg fra tanken på isen som ligger der og lokker, så jeg mannet meg opp og gikk inn til Bråvann. Snøen på isen er nå så komprimert at den er som et litt knudrete teppe, helt perfekt for Bissene! De kan slippe bremsene og rase rundt uten å skli. Det er jo altfor fristende å ta en tur!! Jeg gikk selvsikker ut og satte kursen mot et hull. Der kunne jeg jo kanskje se hvor tykk isen egentlig er. Jeg nærmet meg forsiktig... Tenk om det var åpent vann??!! Men, hallo, minus de lux og sånt!! Nei, hullet var frosset igjen men jeg så ikke så mye av isens tykkelse... Hmm..... Best å gå mot land igjen... Jeg gikk videre til Lindalstjønn. Her var det spor på kryss og tvers. En mann (store spor...) hadde gått over isen da det var på det mildeste! Han må ha vasset ganske kraftig, men nå var vannet frosset og jeg vågde meg utpå. "Kunne han, så kan jeg!" tenkte jeg overmodig! Overflaten var, om mulig, enda mer perfekt for Bissene og de langet ut! Noen ganger var Ayla først, andre ganger var det Jonas som hadde hele jentegjengen i hælene. De koste seg masse og jeg bare nøt synet av dem! Isen oppførte seg fint, ingen ulyder av noen art. Denne tjønna er ikke så stor og det tok ikke lange tiden før vi var rundt. Igjen krysset jeg sporene til den vassende mannen... At han tør å gå på en sånn slapsete is!!! Men jeg tror jeg har sett ham før. Når jeg anser isen som bare snerk, kommer han gående med setteren sin midt ute på vannet!! Jeg tror han er i familie med Jesus! Minst!! Han og pappa må være de eneste jeg vet om som kan oppveie tyngdekraften på den måten...
Vi ruslet tilbake til Bråvann og jeg planla en tur rundt her også. Nå hadde jeg jo liksom bevist at isen var sikker, så her var det bare å gå ivei! Plutselig så jeg et ganske stort hull i isen og satte kurset mot det. Det var også frosset igjen, men jeg kunne ane tykkelsen likevel.. Ca 10-15 cm så det ut som... Det er ca en meter tynnere enn hva jeg foretrekker og jeg hadde ikke før tenkt tanken, så sa det KNEPP! "IIIK!!! VI DØR!!!" sa Jenny og hoppet opp på ryggen min!!! I den nå så vanlige, lekne stilen jumpet vi mot land mens vi lallet en Bissesang..................... Det er godt jeg er alene der inne!!!

I dag er Lexie 39 dager på vei og jeg tok et bilde av henne:
Ikke mye mage å skryte av, syns jeg....................... :-( Til sammenligning: 5 ukers-bildet fra 2008:
             Det er ikke så mye mage her heller, syns jeg! Og den gang var det 10 små Bisser der inne!!
Jeg tillater meg å være optimist en stund til!!

1 kommentar:

  1. Hei hå nå er det jul igjen..!
    Synes du fikk en fin vinkling på julestemningen i disse dager, jeg! "Nisselue på ville veier"!
    Jeg er sikker på at det vanker mange presanger til alle i Majabissenes HQ uansett om bissene tok seg av lua til nissen. Vi følger spent med på videre bloggekapitler, og følte det var på tide vi la igjen et aldri så lite poteavtrykk.
    Klemmer fra B-Bissene (- som ikke tør prøve å gå på isen uansett hvor tykk den måtte være!!!)

    SvarSlett