fredag 25. desember 2009

Nyter antiklimakset!

Tenk, julaften ligger allerede bak oss! Tiden før julaften er mange ganger så hektisk at selve kvelden burde vart dobbelt så lenge, syns jeg! I år har det vært spesielt ille her hos oss, på grunn av spisestua. Det blir ikke det samme å skulle pynte og forberede seg til jul når alt "står på hodet" rundt deg... Mange av de vanlige juleforberedelsene har uteblitt helt, som julekake-baking og julekort-skriving. Julegavene er kjøpt inn på "manns vis", nemlig i løpet av de siste dagene før julaften.. Men, jul ble det likevel og jeg må si vi fikk det til uansett!
Til og med juletre fikk vi!! Jarle har proklamert at i år skulle han velge tre og jeg skulle være den som betalte og bar det til bilen! javel ja... Da vi nærmet oss torvet og alle juletrærne sa han: "Gi meg hundene!" og dermed var jeg fri til kunne se meg rundt i fred.... Jeg så ett tre med en gang. Ei fin, lita gran med alle de rette formene: Lubbent med mange tykke, små fingre. Var det det rette??? Nei, det kunne ikke være så lett! Selgeren kom og jeg ga ham beskjed, som jeg gir dem alle: "Bare la meg gå rundt alene, jeg er så sær!" Likevel viste han meg flere trær og vi var ikke enige om hva som var fint! "Det går ikke an å få det tettere enn dette!" sa han om et av dem. "Neivel, men det er jo ikke noe fint!" "HVA? Er det ikke fint??!" "Jooo, sikkert, men ikke for meg! Jeg må høre englesang!" "Jeg kan legge meg ned under og synge!" "Det nytter ikke under det treet!" Jeg labbet over til naboen.... Så et par trær og hentet Jarle. Han måtte jo også se dem, men før vi kom bort, så jeg bare feil og mangler og måtte sende ham tilbake. Åhr... Så vanskelig altså! Tilbake til det første treet.. Selgeren tok det ut av rekken og snurret det rundt.. Litt ujevnt, men det skal jo stå inntil veggen... Men var det verd 300 kroner? Nei, jeg måtte ha ei runde til... Igjen påpekte han de to tette han hadde stående ved lastebilen.. "De er helt spjekete i toppen!" De VAR det! Helt knødd i bunn og fulle av luft i toppen.... "Men du finner ikke noen som er tettere!" sa han... Jeg mumlet noe og stakk over til naboen igjen. Nå var jeg redd for at vi ikke skulle finne noe i det hele tatt og kanskje måtte til Sørlandssenteret.. Å sukk!! Fant et midt inne blant trærne til naboen. Hentet Jarle, igjen.. Men nei, det var IKKE det rette treet! Trasket tilbake igjen og kikket på resten av trærne til den første selgeren. "Se på dette da!" sa han stolt ved et tre som var helt feil! "Nei... Det er jo et Bedehus-tre! Vår stue er som ei fyrstikkeske!" Sønnen, eller iallefall en yngre hjelper, kom til og skulle begynne å riste ut de flatpakka trærne for meg.. "Du trenger ikke det!" sa jeg hektisk, "Jeg kan se på toppene at de ikke er de rette!" Kan ikke tenke meg noe verre enn at selgeren går rundt i kulda og viser meg det ene treet etter det andre, forgjeves! Til slutt kunne det jo hende jeg kjøpte ett bare fordi jeg hadde dårlig samvittighet overfor selgeren! Bedre å hufse de tilbake til bilen og la meg se alene! "Se på dette da!" sa selgeren med entusiasme! Og pekte på ett rett ved siden av de to tette... Som om ikke jeg hadde sett det og vraket det for lengst.... For en optimist! Igjen ble jeg dradd mot det første treet... Hørte jeg ikke en antydning til englene?? I rette vinkelen VAR det et fint tre! Jarle ble hentet, igjen...Snille, diplomatiske Jarle, sa alle de rette tingene og selgeren fikk beskjed! " du trenger ikke legge deg ned og synge engang!" sa jeg og begge selgerne var lettet! Treet ble pakket og hjem bar det!
På Lille julaften "flyttet vi inn" i spisestua igjen!! Glass, serviser, bestikk og flasker kom på plass, gardinene kom opp igjen og det begynte å bli riktig så heimslig igjen!! Gaver ble pakket inn, akkompagnert av P4's julekanal og julestemningen kom snikende! Treet ble pyntet på julaften, etter en fantastisk god julefrokost og plutselig var vi klare for den store kvelden! Den tilbragte vi i Vennesla og vi hadde det, som vanlig, kjempekoselig!!! Men, finnes det i grunnen en bedre tid i jula, enn den man har når kvelden er over og man sitter i stua hjemme. I joggedress, mette til tuten, trøtte og krøllet sammen i sofaen, med alle de nye tingene rundt seg og en god julefølelse innvendig??
I dag skal vi ha den følelsen hele dagen! De nye tingene skal innvies, joggedressen skal være på hele dagen og vi skal kose oss fra morra til kveld! God jul, alle sammen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar