søndag 25. september 2011

Endelig!!!!!

Så er de her, endelig!!!! Etter en fødsel som bare kan sammenlignes med et maratonløp, har nå 11 valper sett dagens lys!! 11!! Et helt utrolig stort kull og noe vi aldri kunne spådd på forhånd!!
Ayla ble syk på torsdag og gjorde at jeg måtte forandre litt på planene mine for helgen. Jeg skulle ha reist til Anita og Janka etter jobb på fredag, men utover torsdagen ble Ayla bare verre og verre. Hun kastet opp hele tiden og var bare så tufs.. Jeg fryktet for at noe satt fast og begynte å lete etter diverse pipeting de har holdt på med i det siste. Alle ble gjort rede for, unntagen et gummibein.... Kunne hun ha spist hele beinet??? Det virket veldig usannsynlig, men så var det jo Ayla det gjaldt, dette her.... Jeg ble sittende oppe torsdagskvelden og vasket etterhvert som hun kastet opp. Da det bare var skum igjen, fant jeg ut at jeg kunne legge meg. Hva det enn var hun hadde spist, var det tydelig at det ikke kom ut den veien.... Etter et par timers søvn, ble jeg vekket av at hun bjeffet. Synet som møtte meg i stua, var ubetalelig.... I negativ forstand.... Hun hadde sluttet å kaste opp, nå kom det andre veien...... Hele stua var full og mye av det så blodig ut! Jeg vasket og vasket igjen og planla tur til dyrlegen når han åpnet.
For å gjøre en lang historie kort: Ayla hadde spist noe, men det var ikke gummibeinet. (Det er fremdeles borte...) Det var en hard klump på størrelse med ei stor klinkekule og på sin vei gjennom tarmen må den ha laget noen sår, derav blodet. Ayla ble nå bedre og bedre utover dagen og kvelden, så vi kunne senke skuldrene igjen.

Heldigvis bestemte Janka seg samtidig for at hun ikke ville føde på en fredags ettermiddag. Jeg meldte med Anita gjennom hele fredagen og på kvelden var det noe som endret seg! Hun hadde temperaturfall og kunne ikke helt finne roen. Jarle kjørte meg derfor til Arendal litt over klokken 23 den kvelden.
Vi satt med Janka hele kvelden og utover natten, men det ville ikke komme ordentlig i gang. Vi fant ut at vi kunne legge oss. Jeg sov som ei prinsesse på gjesterommet, mens Anita gynget seg gjennom natten med ei urolig Janka i senga...
Lørdag formiddag tilbragte vi sammen med Janka, som vekselvis var rolig og litt stresset. Sammenlignet med Lexie, var Janka så rolig at jeg begynte å lure på om hun skulle drøye helt til søndag!
 "Lurer på om jeg skal ut en tur..?"

"Hmmm... Kjeder meg litt, gitt!"
Men endelig, i halv seks-tiden på kvelden kom første pressve!!!!
 "Litt vondt i magen..."

 "Hva skjer??"

Mamma Anita er på plass for hjelp og støtte!!
Nå begynte maratonløpet!!!
 Kl 18:28 ble Alfa født!!!
(Valpene har alle fått kallenavn i fødselsrekkefølge: Første fikk kallenavn på "A", neste på "B" og så videre. Dette blir ikke navnene på stamtavlen, de er kun gitt for å skille valpene frem til de nye eierne har valgt sitt eget S-navn!)
Alfa er ei brun tispe full av futt!! Hun har "snakket" fra det minutt hun ble født og derfor overdøvet de andre med sin personlighet... Sammenlignet med henne, er de andre for rolige engler å regne....
 Stolt Janka med sin førstefødte!

Alfa, bare noen minutter gammel!

Kl 18:53 ble Mr. Bean født. Han er en liten rød/brun gutt, veldig liten.... Likevel har han vist at han har næringsvett og vil bli passet godt på fremover!
Kl 20:34 ble Cora født. Første black/tan og med fine, klare tegninger!
Kl 20:39 kom Dino. Brun gutt med en bitteliten hvit haletipp!! Den eneste med hvitt på halen! Har stor hvit flekk på brystet.
Kl 21:44 ble Egon født. Eneste black/tan gutt og veldig mørk! En nydelig gutt, altså!!!
Kl 22:59 så Falko dagens lys. Brun med hvit stripe i brystet.
Kl 00:15 ble Gina født. Black/tan med hvit stripe i brystet.
Kl 00: 20 kom Hardy!! Han kom så fort etter Gina at vi ble helt satt ut! Brun med en flott hvit flekk på brystet!
Kl 02:45 ble Ida født. Nok ei black/tan jente med flotte tegninger og to hvite prikker på brystet.
Kl 04:06 kom Juni til verden. Mørk rød/brun jente med hvit snipp på halsen.

På dette tidspunkt var vi sikre på at fødselen var over! Janka var rolig og la seg til og sove og det ville vi også! Etter to våkenetter fra før, var det ikke mye liv igjen i oss på dette tidspunkt. Men, Janka hadde enda en hemmelighet på lager:
Kl 06:11 ble Kompis født! Nydelig brun gutt med hvitt i brystet!
Valpene kommer, en etter en....

Syv fine valper!!! Men det er ikke over enda.....

 Endelig kan Janka slappe av med sine nydelige små!!

A bundle of joy!!

Da jeg sto opp i dag, så jeg på Anita med en gang at noe mer hadde skjedd i løpet av de få timene jeg sov... Joda, det hadde endt på 11 valper!! "Men hun presser fremdeles!!!" sa Anita med et snev av hysteri i stemmen!! Enda flere????? Men nei, heldigvis var det bare ei morkake som kom!! 11 valper er jammenmeg mer enn nok!!

Janka er rolig og ligger med valpene hele tiden. Et par tisseturer har hun hatt ute i hagen og etter at jeg reiste hjem i ettermiddag, har hun spist et stort måltid mat. Kan tenke meg det er godt, nå som det endelig er litt plass til det igjen!!
I dagene fremover skal mor og barn få mest mulig ro, så individuelle bilder blir ikke tatt før om en uke.

Jeg planlegger i første omgang å få meg litt søvn!! Føler meg som en zombie...... Godt det ikke er lenge til ferien!!!

1 kommentar:

  1. Den lange ventetiden er endelig over! Vi vil bare gratulere dere så masse med alle de nye Majabissene! Så skjønne! Gleder oss til oppdateringene etter den velfortjente hvileuka som ligger foran mor og barn x 11:o)
    Klemmer og jubel!

    SvarSlett