søndag 11. september 2011

Ikke lenge til nå....

På fredag var jeg på besøk hos Janka igjen. Nå er det snart bare 14 dager igjen til vi endelig kan få hilst på valpene og det synes på Janka, ja!!! Hun er som ei tønne nå, rett og slett smellfet!!! Det verste er at jeg syns Janka ser større ut enn Lexie gjorde på samme tidspunkt..... Bare se:

Her er de begge 6 uker på vei!
Og Lexie hadde 10 valper i magen..... Riktignok er Lexie større enn Janka i utgangspunktet, men likevel..... Dette blir ulidelig spennende!!!!
Jeg håper på nye bilder av Janka senere i kveld, men i skrivende stund må vi nøye oss med ukegamle bilder. Janka er frisk og fin og med god matlyst. Hun er leken og forholdsvis aktiv på tur, om enn ikke interessert i de lengste turene lenger. Hun er definitivt roligere til sinns og blir nok en prima mamma!

I går reiste vi til Dal i håp om å få klargjort hagen til vinteren. Gresset vaiet høyt i vinden og Jarle var glad for gressklippertraktoren! Mens han freste rundt og lagde mønster på gressmatta, gikk jeg rundt nederst og sjekket alt vi har plantet der. Alt levde og vokser fint!! Noen måtte lukes frem blant alt gresset, mens andre ting ser ut til å drive gresset tilbake. Blir spennende til neste år! Da er plantene igang med sin andre eller tredje sommer på Dal og vil for alvor begynne å gro!
Bissene var travelt opptatt med å grave under ei rot. Halene gikk som hjulvisper og jeg ble nysgjerrig og måtte se. Joda, de må ha funnet et helt bol! Musene flyktet til alle kanter, jeg så bare gresset bevege seg, mens Bissene fremdeles var opptatt med rota. Ayla ble nesten løpt ned av den ene musa og fikk et aldri så lite sjokk!! Jordklumpene pleide da å komme flygende, ikke løpende..??!! Hun ble nesten litt ivrig!! Men var selvfølgelig altfor treg.... Nå gikk det opp for Jenny at byttene slapp unna og med et tigersprang fanget hun den ene musa, ei stor markmus. Den var død lenge før den skjønte at den var fanget... Hun la den ned et øyeblikk, og VIPS så forsvant den i Jonas' mage...
Etter hagearbeidet tok vi en tur på stranda. Da vi kom ut på brygga, ble det hurlumhei, kan du tro!! Antageligvis var det en mink der, som fortere enn lynet forsvant i steinene, for Bissene ble helt elleville!!! Jenny blir helt gal i slike tilfeller og loser ivei med høy (og jeg mener HØY) pistring og piping! Alle Bissene forsvant ned under brygga og videre inn under sjøbua. Tilbake under brygga og pipingen fortsetter. Vi lurte et øyeblikk på om Jenny hadde panikk fordi hun ikke fant veien ut igjen, men det var feil. Hun kom ut og opp og forsvant like fort ned igjen. Minken var long gone, men intensiteten på Bissene, og da spesielt Jenny, hold seg lenge! Vi tok runden til de andre sjøbuene, men det var tydelig at lukten var ferskest ved vår brygge. Jenny var helt eksaltert og kunne til og med bli ved brygga selv om Jarle brukte fiskestanga like ved! Wow! Hun har funnet livets kall!

I dag har jeg vært kjempeflink med Ayla!!!! TO ganger har vi trent og jeg er dødsfornøyd!! Først gikk vi en tur i skogen og lekte med pinner. Da vi kom til bingen, bandt jeg de andre og tok Ayla med inn. Jeg hadde bare godbiter, det får da være måte på hva de andre skal se på, men ikke røre...
Ayla var kjempeflink!!!!! Jeg var imponert over alle momentene, men spesielt lineføringen (uten line) gikk kjempefint!!! Da vi kom hjem, la hun seg rett ned og sovnet. (Gliiis!!)
Så fikk jeg melding fra Anita: Lyst til å møtes for å trene?? JAAAA!!!!! Vi kunne mer enn gjerne møtes!!! Og det gjorde vi. Ayla var litt mer ukonsentrert og veldig misunnelig hver gang Anita skrøt av Troja, men likevel var det mye mer bra enn det var dårlig! Jeg lekte masse med henne, både med biteskinn og ball, og jeg tror hun faktisk ble litt trøtt! Anita kjørte oss gjennom hele Appellmerket og vi besto!!! Litt finpuss og bort med noen dobbeltkommandoer, så er vi i mål!! Vi prøvde også litt apport og hun tar treapporten uten problemer, her må vi bare øve på å holde og å avlevere. Noe ganske annet var det med metallapporten...... Hun skjønte med en gang at dette ikke var noe hun ville ha i munnen og hoppet galant over! Hun løp rundt, hoppet over og ville ikke se på den engang... Jaja, vi får holde oss til treapporten og ta metallet etterhvert.

Nå er det kvelden og jeg skal snart ta kvelden. Må bare sjekke Jankas hjørne et par hundre ganger først..... Har Janka fått sin egen valpeseng, tro???

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar