torsdag 1. september 2011

Janka, kurs, dugnad......

Jeg er så ELENDIG med denne blogginga, altså!!!! Jeg tror problemet er at jeg så gjerne vil krydre innleggene med bilder, men hvis jeg ikke har tatt bilder, så blir det ingen blogging... Det har jeg funnet ut at jeg må slutte med! Men jeg vil gjerne ha noen tilbakemeldinger på det.... Er det greit med mange stemningsrapporter og få bilder, eller noen få og lange innlegg med bilder???? (Is there anyone out there???)

Denne gang begynner jeg med de nyeste event'ene! Jeg har vært på besøk hos Janka og Anita!!! Da jeg banket på døra, hørte jeg Janka på innsiden og Anita bak henne igjen. Jeg åpnet døra (Anita var jo så treg og jeg var så spent!) og Janka fikk nesten sjokk!! Hvem var denne uoppdragne dama som bare kom inn, sånn helt uten videre???!!! Foran meg sto ei lita tønne med bein! Magen sto som ei lita tromme og hun var bare så søt!! Jeg satte meg ned og begynte å fnise. Janka skjønte med en gang hvem denne gale dama var og måtte øyeblikkelig finne noe å holde i munnen. Så vimset hun frem og tilbake mens hun logret så hun slo seg selv og pep i fistel! Og det fortsatte hun med uendelig lenge. Bamsen hun holdt i munnen ble byttet ut med jevne mellomrom og Janka har mange bamser!
Anita og jeg fikk sjans til å kjase litt også og Janka roet seg så jeg kunne få tatt på maisen hennes! Den var virkelig stinn, akkurat som Lexies mage var på samme tidspunkt. Om en ukes tid vil magen bli mykere og melkeproduksjonen begynne. Da vil hun se enda større ut!
Det skal IKKE gå lange tiden før jeg må på besøk igjen, det er jaffal helt sikkert!!! Har stjålet noen bilder igjen:
Her er Janka 4 uker på vei
og her er hun 5 uker på vei!
Forskjellen er faktisk enda større når man ser henne forfra, men det er vanskelig å få tatt et ordentlig bilde av det.... Men, tro meg, her er småttiser på vei!!!!

Så er kursene igang igjen i Hundeklubben. Jeg meldte på Ayla og meg på Videregående/Appellkurs og målet er Appellmerket, eller bronsemerket, etter endt kurs. Jeg tror ikke det skal bli noe problem egentlig, for Ayla er veldig flink (når hun konsentrerer seg...), men vi fikk allerede første kurskveld en masse tips som krever MASSE trening hjemme!!! Tipsene jeg fikk gikk ut på å leke inn øvelsene og for Aylas del, betyr det at ballen skal være et aktivt innslag. Ayla blir spinnvill og SUPERVIMSETE med en gang ballen er i nærheten, så jeg ble ganske himmelfallen med tanke på å skulle kunne trene med henne i den tilstanden...... Men, er det ikke en spinnvill og giret hund jeg ønsker da?? Innenfor visse rammer, selvfølgelig, men spruten hennes ønsker jeg jo ikke å temme! Hva om jeg kan kanalisere forventningen hennes så hun vet at ballen kommer, bare hun jobber for den? Da kan jeg få en PRIMA lydighetshund en gang i tiden!!! Dette krever trening! Det er en helt ny måte å trene på for meg, så jeg må lære parallellt med Ayla. Vi må ta flere skritt tilbake i forhold til der jeg syns vi var etter forrige kurs, men jeg tror fremskrittene vil komme fort. Ayla vil så gjerne, hun må bare skjønne hvordan. Jeg gleder meg! Og aller best er at det er flere på kurset som ønsker å trene, så vi kan bli noen stykker som hjelper hverandre!

På lørdag var vi på en minidugnad på Strømme. Gresset måtte klippes og noen maurtuer skulle utraderes.... Jeg var mest spent på maurene! De har brukt banene som om det var deres egne og hundene har vært så plaget, kan du tro!!! Nå var hevnen søt, i form av spade og diesel..... Den første tua ble dynket med flere liter diesel og så satt fyr på. Jeg spadde og spadde og det brant ganske lystig! Maurene var i krigshumør og vi var til slutt dekket av iltre krigere.... Vi kavde oss ned på banene igjen og utførte en slags Død-over-maurene-dans mens vi plukket maur på de mest unevnelige steder!
Tua brant i timesvis og røykla til slutt hele området.... Vi hadde gått hjem igjen for det var jo så vått i skogen, så brannen ville dø ut av seg selv på no time! IKKE!!!! Grunneieren lurte til slutt på hva som foregikk og Thor Helmer, klubbens kasserer, ble sendt ut igjen på brannvakt... Joda, tua brant fremdeles, så han måtte slukke den med vann.. Men det var ikke noen direkte fare for skogen rundt, for det var virkelig vått der, altså!
På tirsdag var jeg kjempespent på om destrueringen hadde hjulpet!! Vi var ikke plaget av maur på banen, så lys til sinns gikk jeg inn til tua. Et stort sort krater åpenbarte seg................. og MILLIONER av maur!!!! Det krydde av maur, både i krateret og i skogen rundt.... Brann og røyklegging hadde ikke hjulpet i det hele tatt! Maurene var intenst opptatt av å restaurere hjemmet sitt og kommer sikkert til å bygge ei tue som er dobbelt så stor.... Sukk....
Tips mottas med takk!!

Planene fremover er å få trent i allefall to ganger før neste kurskveld. kanskje kan vi få til ei fellestrening i løpet av helgen? Det hadde vært fint! Og -vips- så er nok ei uke gått og på tide med et besøk til Janka igjen! JUHUU!!

2 kommentarer:

  1. Bilder er alltid gøy, men minst like moro er dine godt krydrete skriverier!!!!! :)))))

    SvarSlett
  2. Enig med Nompen:-) Og bare så du ikke er i tvil: We are plenty of readers out here!
    Nå tenker jeg det er mange spente som følger med videre på Jankas mage!

    SvarSlett