søndag 9. januar 2011

Sørlandsk vinter.......

Etter flere dager med Winter Wonderland....... I dag var det ikke det lenger!
Vi fant ut at vi skulle ta en tur til Dal. Vi hadde en del ting stående her som skulle ut dit og så skulle vi kose vårs i sola samtidig. Genial plan! Vi kjørte avsted med en sekk full av kos og sola i fjeset. Så deilig det skulle bli!!! Først en tur på stranda. Ikke så innbydende som om sommeren:

Men Bissene lot seg ikke skremme:


                                                  "Det er skikkelig deilig!!!"


                                                         "Kom an, Ayla! Du må jo prøve!"
                                                           "Vet ikke om jeg tør............."

                                                            "Det lukter ikke som vann, engang....."

                                                      Litt forsiktig.... Ei tå av gangen.....

                                                             "IIIIIIIK!!!! EI BØLGE!!!!!"
Mye gøyere med snøballer!
                                                                   Fikk den nesten..

                                                                            "Den er min!!!!"
Etter strandturen gikk vi videre til hyttefeltene. På denne tiden er hyttene tomme, så vi har en gylden mulighet til å bruke det som turområde. Vi gikk helt ned til sjøen og utsikten var flott, men o- så kaldt det virket!
                                                                Hærholmene

                                              Været ble dårligere og sola måtte gi opp.......
                                                         DET BEGYNTE Å REGNE!!!!!
Bissene lot ikke dette legge noen demper på turen:

                                                                   Bisser på tokt......
                                                                      Jenny fant noe som luktet SÅ godt!!!
Jeg fant noen miniobjektiver:

                                                      Noen små sopper som lurte på om våren kom.....
                                     og noen istapper som ikke visste om de krympet eller ble større...

Da vi hadde gått vel og lenge og lenger enn lengst, begynte jeg å bli passe fornøyd av regn.... Vi begynte på hjemvei. Tilbake på Dal fikk vi satt inn tingene vi hadde med og sjekket at alt sto bra til med huset. Jeg fikk endelig sett hyllene mi søster har lagd på kjøkkenet!! Mi søster, Nompen, som om noen år til sitter forkalket på sykehjem og venter besøk av meg, som er så MYE yngre og MYE friskere........... Jepp!Dette er hennes ord, ikke mine! I tilfelle noen lurte på det! Hyllene var kjempefine og jeg glemte selvfølgelig å ta bilder........ Og så fant vi en lapp fra Nompen og mamma der de ba oss ta inn postkassa. Det glemte vi, gitt..... Ikke mye hjelp å få...... Skal ta den inn neste gang! Den sto så fint, atte, og hadde overlevd både snø og kulde! Sikkert varmet av en avis og litt reklame...............
Så skulle jeg en svipptur ned i hagen for å sjekke det vi plantet i sommer. Rådyrene fant ut at alt sammen var rene godteriet og hadde forsynt seg grådig etter at vi reiste hjem i høst... Jeg satte opp gjerder rundt de sårbare buskene og skulle nå sjekke at de sto og at alt ellers så greit ut. Jeg labbet nedover.... Må jeg minne om regnet som hadde hamret løs på meg den siste timen... Og snøen... Nesten en halvmeter dyp og VÅT! Etter ca 4 meter mistet jeg all interesse for buskene nederst i hagen og tenkte som så at "Naturen får gå sin gang!" Jeg kavet meg tilbake til bilen....
Siden været var så dårlig og ingen av oss følte for å grave oss ned i nærmeste snøfonn bare for å spise kjeks og klementiner, kjørte vi hjem igjen.... Regnet den siste timen hadde gjort veiene såpeglatte:
                             Litt vanskelig å se, men det er altså blank is med vann på!
Vi sneglet oss ivei og kom greit til Harkmark. Der var det noen som ikke var så forsiktige som oss:

Dette er fronten til den ene bilen.. Den hadde hatt et face-to-face-møte med en HiAce som så like dårlig ut.. Begge sjåførene var uskadde, heldigvis, og Viking var på vei for å hjelpe dem. Vi fortsatte og kom trygt hjem!
Nå håper jeg at været bedrer seg snart, for jeg har fått mer enn nok regn nå altså!!!!

2 kommentarer:

  1. Å GURI!!!!! Nå fikk æ vårfølelse te` tross for regn og skikkelig vinterbilder!! Nå fosser æ te`Froland og får sjibba bladan te`Rødstrupen, FOR NÅ Æ DE`JO SNART VÅR JO!!! :))))))

    SvarSlett
  2. Så mange fine bilder Marith. jeg ønsker meg nytt speilrefleks kamera, blitzen på mitt er gått i stykker :(
    Godt nyttår til deg og bissene og gubbemannen :)

    Hilsen Steinar

    SvarSlett