tirsdag 9. november 2010

Ventetiden har begynt!

Vi er hjemme igjen og det har vært noen begivenhetsrike dager! Det første som skjedde var at jeg fikk en tekstmelding på jobb: "Flyet ditt til København er kansellert. Kontakt SAS for ombooking" WHAT??!!! Flyet kansellert???? Hva gjør jeg nå?? Åsså på jobb og alt! O gremmelse!!! Jeg kontaktet SAS og brukte tre opprigninger bare for å skjønne alle "Du vil nå få tre valg...." og da jeg til slutt fikk høre "Du er nummer 16 i køen", var jeg sikker på at jeg aldri kom til å komme meg til København på denne siden av nyttår!! Var jeg frustrert, eller?! Men SAS ordnet det så fint, atte! Jeg fikk et tidligere fly og måtte via Oslo, men ville ankomme København bare en time senere enn først planlagt! Yes! Her var dama som kunne ordne opp! (Med litt hjelp av SAS selvfølgelig....)
Faren og mora til Jarle sørget for at jeg kom fra jobb og til Kjevik i god tid før flyet gikk. Snille menneskene!!! En kjapp telefon til Jarle kunne fortelle meg at Ayla nå koste seg på dansk jord igjen! De var på stranda i Hirtshals:
 Ayla oppdager måkene på stranda..

 og skjønner fort meningen med dem!

 "Så du meg? Var jeg ikke flink?!"

 "Jepp! Jeg viste dem hvem som er sjefen!"

"Jeg liker meg her!"

Jeg kom meg greit til Oslo og skulle bytte fly. Jeg hadde fått vite at jeg hadde tre kvarter på meg og det var jo plenty av tid! Ny telefon til Jarle og jeg fikk vite at han nå hadde nådd frem til Balder og at LEXIE LIKTE HAM!!! Hun likte Balder!!! JUHUU!!! Det var ikke full klaff enda, men alt lå til rette for det og Lexie var ikke sur i det hele tatt! O LYKKE!!!
Jeg fant Tax Free'en og handla ei flaske Calvados til Jarle. Så skulle jeg selv handle litt og kastet et blikk på en av monitorene på veien. "Flight bla-bla-bla til København: Bording" WHAT????? Og jeg var ca 20 gater unna!!!! Å herremiti, her måtte jeg bare løpe ivei!!! Så langt!!! Og ingen rullebånd som kunne gi meg sjumils-fart!!! Men jeg rakk flyet! PUH! Det skulle tatt seg ut om jeg strandet i Oslo.......
Et hopp og et lakk senere og jeg var i storbyen! Der ventet Lis som vi skulle bo hos mens vi arrangerte stevnemøter mellom Lexie og Balder. Hun bodde sammen med mannen sin, Erik, i dette koselige huset:
Hagen var kjempestor og helt innegjerdet, så hundene fikk løpe fritt og kose seg. At de gravde litt og ble møkkete på beina, gjorde ingenting! De var hjertelig velkomne inn uansett! Vi koste oss MASSE sammen med Lis og Erik og jeg fikk sett både bilder og film av ØP'ere jeg før bare har hørt om!
Balder og Lexie flørtet veldig hele tiden mens de var sammen på onsdagen, men det ble ikke full klaff. Vi tok ikke det så tungt, vi kunne jo møte Balder flere ganger!
På torsdagen, før vi reiste til Balder, ble jeg med Lis til stallen for å møte hestene hennes:
Dette er Ljòsberi
                                                                   og dette er Nòri
Begge to er Islandshester og ordentlige konkurransehester! Lis konkurrerer på dem begge og gjør det knallgodt!!! 
Jeg fikk ri Ljòsberi da vi var på tur og hadde en fantastisk opplevelse!!! Han var kjempegrei og jeg fikk oppleve tølt på ordentlig! Nòri hadde en raskere tølt enn Ljòsberi og det gjorde at han etterhvert slo over i verdens mykeste galopp! Helt greit for meg, jeg nøt det!!!

Tusen takk Lis, for et utrolig fint opphold og gjestfriheten deres!!! Vi kommer gjerne igjen en gang!

Mens vi var på ridetur, tok Jarle seg en tur til København for å bli barbert! Her skulle mannen pampes! Han hadde hørt om verdens tetteste barbering med tilhørende massasje av hode og nakke! Det fortjente han virkelig! Hva fikk han?? Ingen massasje av verken hode eller nakke, men derimot cirka 7 kutt og kinnskjegg på venstre side!!!! Gjett om han var fornøyd...... Men jeg fniste veldig.... Stakkars Jarle!

Balder og Lexie fortsatte å flørte, men den store opplevelsen lot vente på seg...
                                                                   Love is in the air...

                                                                     Fine Balder!
Da torsdagen heller ikke resulterte i full klaff, kontaktet vi dyrlegen. Time ble avtalt på fredagen og Lexie ble inseminert. Nå visste vi i allefall at vi hadde gjort det vi kunne for at dette skulle lykkes!

Fredagen ble en spesiell dag for Ayla også! Hun fikk møte pappa Balder for første gang:
Balder er en fin gentlemann og hilste høflig på dattera si. Jenny var der også og stjal nok en del av showet.. Hun flørtet villt, selv om vi ikke hadde sett sikre tegn på løpetid enda....
                                                        "IIIIIK!! For en kjekkas!!!"

                                                           "Ladies, here I come!"

Hva så med Jonas midt oppe i alt dette? Han, stakkars, var i hormonhelvete og var plaaaget...... Han ville ikke spise og var et skjelvende vrak med bare èn tanke i hodet..... Han måtte ligge i bur om natta og være i bånd stort sett hele dagen... Lexie ville IKKE ha noe med ham å gjøre etter at hun møtte Balder, men man tar ingen unødvendige risker! Vi var i det hele tatt ganske lei av ham og alle våre forsøk på å trøste ham, falt døde til jorden... Han hadde bare øyne for Lexie... Uff a mæ...

Nå dro vi videre til Herning hvor vi skulle møte Nina og Jimmy igjen! Det er alltid like koselig med dem og samværet er alltid for kortvarig!!! Vi bodde i hver vår hytte på samme campingplass vi bodde på under Verdensutstillingen. Litt kaldere enn sist, men vi var de eneste på hele campingplassen, så hundene hadde det knall! Denne gang lot vi dem løpe løse hele tiden og "nissemannen" kom ikke og klaget! Vi kalte ham Nissemannen på grunn av det lange skjegget, utenom det hadde han ikke andre likheter! Han var litt bisk da han i sommer tok meg på fersken med en løs hund! (Gulp..)

Lørdagen kom og vi entret hallen der ringen vår var. Konkurransen i dag besto av Regitzes tre hunder: Bertolt, Cloclo og AnnCharlotte, og Ninas Lucie. Jonas oppførte seg som vanlig kjempefint med dommeren, men var ellers fraværende... Løpetiden til Lexie satt enda i hjernen hans og han gjorde det ikke så bra i ringen. Ikke som han pleier i allefall. Jeg var ikke særlig flink heller... Likevel forbauset det meg at Bertolt dro i land plasseringen som beste hannhund..
Jenny var mye bedre!! Hun logret og løp som en liten gudinne!! Hun vant over Lucie i Championklassen og jammenmed vant hun ikke over Bertolt og endte som BIR!!! Flinke flinke Svima!!
Dommer var Jørgen Hindse fra Danmark.

På søndagen var det Dansk Vinner og enda en ØP i ringen: Derastemands Clotilde, Cloclo's søster. Jonas var mye mer fokusert og jeg hadde et håp om å endelig slå Bertolt i ringen! Da Bertolt til alt overmål snerret til dommeren på tannvisningen, trodde jeg seieren var innen rekkevidde! Jonas var som vanlig kjempeflink og jeg er så stolt av ham!! Da vi skulle løpe, oppdaget jeg at Jonas padlet igjen!!! Hvorfor han gjør det, aner jeg ikke, og jeg trodde han hadde sluttet med det... Han padlet ikke hele tiden, men dommeren så det og likte det ikke... Det ble derfor som dagen før: Jonas ble 2. beste hannhund med Excellent. Sukk....
Jenny bedårte dommeren i det øyeblikk hun entret ringen!!! Jeg stilte henne opp og dommeren ga meg det merkeligste blikk!! Jeg var en stund redd for at han mente jeg ikke hadde noe der å gjøre.... Og så lurte jeg på om jeg hadde en svær klatt i fjeset, eller noe.... Hvorfor så han så rart på meg???? OG SÅ BLUNKET HAN!!!! Var det virkelig mulig at han likte Jenny så godt??? Ja, det var det!!! I løpet av de minuttene vi var i ringen, sa han "Georgious" så mange ganger at jeg gikk ut av tellingen!!! Verken Lucie, Clotilde eller AnnCharlotte kunne slå Svima denne gang! Hun ble BIR og Dansk Vinner og verken Jarle eller jeg kunne slutte å smile!! Etterpå roste dommeren videre og sa det ene pene etter det andre!! Jenny var best, rett og slett!
Dommer var Luis Pinto Texeira (eller noe sånt..) fra Portugal (Regitze gikk, så hun ble ikke med på bildet..)

Film: http://www.youtube.com/watch?v=bil0kT_Yogs

Ayla fikk også denne dagen en gledelig overraskelse: Kim og Solveig, Aylas besteforeldre, kom!!! Og gjett om hun kjente dem igjen!!! Hun sang av glede og susset dem over hele fjeset!! Kim satte seg ned og bare nyt bildene:
Ayla har ikke sett Kim og Solveig siden de besøkte oss i juli, men det var ikke noe tvil om at Ayla visste hvem de var! Det var rett og slett rørende å se gjensynsgleden!!

Jimmy og Lucie

Derastemands Clotilde

Tusen takk, alle sammen, for en vidunderlig fin dag!!!
Så var tiden kommet for å si farvel til Nina og Jimmy..... Alltid utrolig kjedelig og jeg savner dem allerede!!!
Vi handlet litt og bekymret oss om hvor vi skulle plassere varene i en allerede overfylt bil.... Men, vi fant skjulte tomrom og fikk med oss alt!! Wow!

Turen til Hirtshals gikk uten problemer og for en gangs skyld hadde vi god tid!! Vi gikk en lang tur med hundene på stranda i mørket og de koste seg som bare det! Det var vindstille og stjernehimmelen var bare fantastisk!!! Jeg tror aldri jeg har sett så mange stjerner!!! Og vi så TRE stjerneskudd!!!!!! Og jeg ønsket det samme alle tre gangene. :-)
Vel tilbake til bilen oppdaget vi at Lexie hadde rullet seg i noe ekkelt..... Mange våtservietter måtte til før vi orket å lukke bildøren..... For ei Tite, altså! Det viste seg at Svima også var full av dette gugget, men hun luktet ikke så vondt. Man gjør nemlig ikke det når man er Danmarks fineste ØP! :-)

Turen over dammen var som et stuegolv og jeg forspiste meg noe kraftig... O sukk!

Nå er det bare å vente på resultatene av Lexies flørting med Balder! Det blir noen lange uker, men jeg har en GOD følelse!!! :-) :-)

1 kommentar:

  1. Enda ei gang GRATULERER!!!
    Så gøy!!! Ja, denne førjulstida er det nok ikke bare adventskalenderen(e) som skal opp hos Majabissene... Valpekalenderen krysses sikkert av jevnt og trutt i dette øyenblikk;-)
    Og det er dere sikkert ikke alene om vil jeg tro. Sikkert mange spente valpekjøpere der ute også!
    Gleder meg til å treffe bereiste bisser og deres fantastiske eiere i nærmeste fremtid. Om de har tid, da...
    Bygdeklemz fra oss på landet

    SvarSlett