mandag 31. mai 2010

Å HUFF OG HUFF!!!!!

Nå har jeg vært utilgivelig treg her!! Jeg har ingen god unnskyldning heller....
Vårt univers dreier nå rundt vår lille Turbodott og hun vet å bestemme rutinene! For eksempel så skjønner jeg ikke hvordan det er mulig at vi har fått oss enda en A-hund!?! Som alle de andre, sovner hun i 10-tiden på kvelden og sover godt..... helt til i halv fem-tiden......... Da er en ny dag her og den må utnyttes!!! Hva vi ligner så tidlig på morraen, vil jeg ikke engang prøve å beskrive. Ayla vet ikke forskjell på hverdag og helg, så vi har fått med oss 21 morraer med den tidligste fuglesangen ever! Hun er også meget bestemt på hvor hun vil sove og det er i stua. Men ikke alene! Å neida, en av oss får værsågod holde henne med selskap og gladelig ofre nesa så hun har noe å gnage på!! Jo, vi gjorde det i begynnelsen, men nå er det andre boller! Både Jarle og jeg går rundt med kledelige sårskorper på nesa, så en endring tvang seg frem, gitt... Vi sover i senga nå, med dørene åpne inn til stua. Dermed kan Ayla komme inn og vekke oss når det er på tide å stå opp... Ugh...
Hun kan hoppe opp i sofaen nå! Det har ført til at vi nå like ofte finner henne oppe på salongbordet, som i godstolen, og hundesengene har definitivt mistet sin tiltrekningskraft...
Hun har tygd over en mobil lader og tatt skoene våre i tur og orden. Hver dag leter vi etter sko nummer to og ender opp på magen på golvet for å se ting i Ayla-perspektiv..
Hun begynner så vidt å forstå meningen med "nei".... Vanligvis er hun stokk døv når vi prøver å irettesette henne, men plutselig virker det som om hun skjønner at vi prøver å nå frem til henne... Hun skjønner fremdeles ikke hvorfor vi prøver å stoppe henne med det dødsgøye hun holder på med, men det kommer nok... Blant annet er hun VELDIG flink til å fortelle høylytt at ting tar for lang tid... Halv fem på morraen er bjeffing det siste vi ønsker! Men Ayla er pratsom og forteller at hun vil ut, vil ha mat, vil ha kos....NÅ!!!! I dag var første gangen hun reagerte på "HYSJ!" (som er det morskeste jeg noengang har sagt til henne...) Hun så himmelfallen på meg og la seg resolutt ned og furtet! Hun fikk maten sin og spiste den, men jeg har en mistanke om at hun ikke lærte noe likevel...
Bilkjøring har også vært et kapittel for seg selv... Først ville hun ligge på golvet foran førersetet, så ville hun IKKE det lenger!!! Hun fikk gå bak til de andre hundene. Herlig!!! Hun sovnet som en liten engel. Denne måten gikk greit et par turer, så ville hun IKKE det mer!!! Det endte med at vi tok Jenny ut av buret sitt og puttet Ayla inn der. Herlig med bur, altså!!! Et par turer... "JEG VIL IKKE VÆRE HER ALTSÅ!!!!" Sukk... Men nå bestemte vi! Ayla måtte pent finne seg i å være i buret og jammen gikk det ikke bra til slutt! Ayla ligger rolig og sover i buret og har det helt herlig! Hva så med Jenny da? Hun så ut som 7 sorger og 9 bedrøvelser for hun hadde jo ingen steder å være lengre!!! Nytt bur ble handlet inn og nå er de fornøyde begge to! Jonas har også fått bur, men han er ikke fullt så fornøyd... Å sitte i bur betyr nemlig at han ikke kan bjeffe på alle hundene han ser, eller hoppe frem i forsetet med en gang vi forlater bilen. Irriterende for ham, men veldig rolig og greit for oss. :-)
Når vi ser bort ifra de grytidlige morraene vi opplever dag etter dag, så går det veldig fint med Ayla i hus! Lexie og Jenny har adoptert henne fullstendig og både leker og koser med henne. Hun har bevist at hun er en grepa skogsarbeider og er verken redd for motorsag eller bølgeblikk. Hun kommer når vi roper og er både tillitsfull og nysgjerrig.
Vi gleder oss til ferien og Aylas møte med bading og båt! Det blir nok spennende for en liten knott!
Til lørdag reiser vi til Drammen på utstilling. Jarle blir hjemme med jentene, mens jeg reiser avsted med Jonas og Anita og Janka. Dette er første sjans for Jonas og Janka til å bli Norsk Utstillingschampion, så vi er dødsspente!!! Jimmy kommer også og det skal bli herlig å se ham igjen!!
Og så har jeg fått ny jobb!!! Fra august av er jeg ikke lenger vaskedame på KKG, men Kantinemedarbeider! Det gleder jeg meg til!!!!
Nei, nå er her ville tilstander rundt meg, så det er på tide med en tur inn til vannet!

2 kommentarer:

  1. Hei Marit :)

    Er det nå jeg skal grue meg til valpen kommer??? He he, neida - jeg gleder meg vanvittig masse :). Vi skal hilse på valpen til søndag, og jeg skal ta masse bilder så du skal få se hvem det blir :)

    Grattis med ny jobb, og på utstilling til helga!!!

    Klem fra Bente

    SvarSlett
  2. ....og tanta slutter med sovepiller og starter på nervetabletter, for ALT kan jo skje en liten hårdott når mamma er vekk!! Lurer på om Cesar Milan tilfeldigvis er i Norge siste helga i juni?? Godt jeg har med vårs mor som backup! Hun har en egen ro over seg, som jeg mangler i enkelte settinger... Takke meg til kutt og sår og sykdom og feber ;/

    SvarSlett