mandag 26. mars 2012

Vi fortsetter å nyte våren!

Mye har skjedd siden sist, til tross for at det bare er noen dager siden. Utrolig hvor mye lettere alt er når sola skinner og fuglene synger!!
I løpet av de siste dagene har Bokfinken startet for fullt. Det er tydelig at damene er tilbake! Svarttrosten synger også nå og en sen nattetime kan jeg høre Kattugla. Flere og flere fugler slutter seg til og med denne temperatuen vi har nå, er det vel ikke lenge før resten av trekkfuglene kommer. En deilig tid!!!

På lørdag var vi på tur med Nompen! Vi gikk en flott tur der det for noen år siden var en stor skogbrann. Er det i Froland, tro? Eller på grensen til? Alle som kjenner meg, vet at når man fjerner meg fra nærmeste kjente by (Arendal eller Grimstad i dette tilfellet) og innover i landet noen kilometer, så har ikke jeg peiling på hvor vi er.... Annet enn at vi er i "de indre bygder"..... Men, for noen år siden brant det noe helt sykt mye skog der og vi kunne kjenne lukta helt her hjemme! Mange mål skog ble ødelagt, men du kan tro det er blitt fint nå!!

Kameraet sto på en helt syk innstilling, så de fleste bildene ble ubrukelige....
Vi gikk inn  til ei tømmerhytte som er satt opp av grunneieren etter brannen. Her hadde vi en rast mens Bissene koste seg på godbitsøk. Sola skinte fra skyfri himmel og det var ikke et vindpust!! Herlige fred så deilig vi hadde det!!! Hadde jeg funnet selvutløser-innstillingen på kameraet, så hadde jeg foreviget det, men den fant jeg ikke..... (Grrr)
Vi fant en annen vei ned igjen og fikk hilst på grunneieren og hunden hennes, Martin. Bissene oppførte seg så fint at jeg er stolt enda!!!!

På søndag var det tid for Sørlandsappellen i Hundeklubben. Fordi vi stilte klokka natt til søndag, måtte jeg ha alarmen på for å være sikker på å rekke det.... Jeg husket faktisk å stille klokkene også!!! Ikke verst! Unntatt den i bilen... Det syns jeg er Jarles jobb! (Fordi jeg ikke vet hvordan...)
Jeg kom meg opp og vi var på Strømme i god tid. Været var NYDELIG med masse sol!! Jeg fikk omsider levert tilbake bøkene jeg lånte av Annette for flere år siden og det var godt!! UTROLIG hvor vanskelig det har vært!!! Men endelig var vi på samme plass, samtidig! Juhuu!
Ayla og jeg var påmeldt i Klasse 1 og jeg har jo lurt fært på hvordan det skulle gå... Vi har ikke akkurat trent masse etter jul og det kunne merkes... Jeg har konsentrert meg om den ene øvelsen som Ayla ikke har mestret i det hele tatt, nemlig hoppet. Rett før konkurransen startet, kom jeg på en annen øvelse vi ikke har trent på: Avstandskommando!!! HERREMITI!!!! Ayla kunne absolutt ikke huske den! IIIK! Jeg tror jeg brukte feil tegn på "sitt opp", men kunne og kan ikke for mitt bare liv huske hva jeg gjorde før!!!! Dermed ville ikke Ayla sette seg opp.... Veldig oppbyggelig rett før vi skulle i ringen...........................
Men, Ayla var kjempeflink likevel og vi endte på 3. plass!!!! Vi fikk godkjent på avstandskommandoen fordi dommeren var snill. Ayla måtte nemlig får dobbeltkommando på oppsitten og gjorde samtidig et stort hopp fremover mot meg, så utførelsen var nok i grenseland...
Men best av alt: HUN HOPPET OG KOM INN PÅ PLASS SÅ FINT AT VI FIKK 9,5 I KARAKTER!!!!! Gjett om jeg var fornøyd, eller!!!!! Hele konkurransen med karakterer kan du se på hjemmesiden.
Det var en superfin dag og vi endte den med en lyktetur til paddene, for å se om alt sto bra til. Det gjorde det.

I dag er det nok en fin dag med nydelige temperaturer og sol fra skyfri himmel!! Jeg måtte innom skolen en tur og passet på å være der så vi kunne ha pause sammen. De gleder seg til ferie nå og det skjønner jeg godt!! Fikk helt dårlig samvittighet fordi jeg har det så fint for tiden, mens de sliter på jobb...
Da jeg kom hjem igjen , bar det rett til skogs med oss alle sammen. En ny tur til Salamanderpytten bekreftet nok en gang at den er paddefri... Håper å få rettet på det snart! Gikk forbi fossen på vei til Linddalstjønn for å sjekke om det var aktivitet der.
Fossen, med en liten regnbue nederst. (Som forsvant på bildet.....)

Det var paddeaktivitet i Linddalstjønn, men på andre siden i forhold til der jeg var, så det skal sjekkes en annen gang!
Vi gikk derfor tilbake til "vår" paddebukt og der var det masse aktivitet!!!!

 Kjærlighet under vann

 og på land.

 Fremdeles mange flere gutter enn jenter...

 Og de speider og kvekker som bare det!!

Så så jeg grunnen til at jeg aldri har sett rumpetroll her:
 En ørret på ca 25-30 cm var helt inne på grunna i fullt dagslys!!! På eggjakt, kanskje??? :-(


Her er paddebukta i fugleperspektiv.

Og våren blir mer og mer merkbar:
 Vårens egen lille sol, hestehoven!

 Hasselkvist med museører!

 Lindekvist i sola

 Mitt eget bilde av Sitronsommerfuglen!!!

 Rasmus med rusk i pelsen etter å ha rullet seg i solvarm sand.

"Nå bør du gi meg noe mat, altså!"

Vi har foreløpig ingen konkrete planer for resten av dagen, annet enn å nyte den i fulle drag!
Jeg syns jeg har det så godt for tiden, at jeg lurer på hva jeg har gjort for å fortjene det! Men jeg er uendelig takknemlig og gleder meg over hver minste lille ting!!


1 kommentar:

  1. Hei, og takk for sist! Umulig å finne på noe bedre en flott lørdag, enn turen vi tok!
    Brannen var i 1997, og definitivt i Æ`ndal kommune, nærmere bestemt i de indre bygder INNENFOR Nævisdal, og det sier ikke så lite;)
    Må ikke forveksles med brannen i Mykland, som ligger i Froland, INNENFOR de indre bygder der Renate og de bor....;))
    Og en ting er sant: du har god grunn til å være stolt av bissene! De er en gjeng veloppdragne firbeinte. Og la du merke til at til og med Ayla gkemte å bjeffe? Hun måtte bare bjeffe litt i pur glede da vi ENDELIG gikk videre! He he

    SvarSlett