fredag 23. mars 2012

VÅÅÅÅÅÅÅR!!!!

I dag opplevde jeg noe som jeg aldri har opplevd før!!! Tenk, etter 44 år! Men det forteller jeg om senere! :-)

I går var vi på Strømme igjen, men denne gang for å forberede søndagens Sørlandsappell. Kjersti, Anita og meg, sammen med 7 glade hunder.

Anita slet med alt utstyret helt alene!!!! Fordi hun ikke ville at jeg skulle bruke den gipsa armen...

Vi har fått nye grøfter og rør på Strømme, omsider! Vannet som har laget krøll for oss i åresvis, kan nå, forhåpentligvis, dreneres bort på en ryddig måte! Det har blitt kjempefint!! Hundene fant noe de likte ekstra godt:
 ET EGET BISSEBAD!!!!!

 Noen (Troja og Jonas..) måtte velte seg i herligheten, mens de andre (unntatt Josefine!) vassa.. Masse!
Heldigvis var fargen litt mer grå nå. Ikke oransje som sist Jonas testet det....

Etter å ha fått opp utstyret, rigget ringene og satt ut benker, bord og stoler, hadde vi en lang pause med ost og kjeks!! MMMMMM! Kjempegodt!!!
Klar for innrykk av glade folk!

Hoppet ble selvfølgelig tatt frem, man må jo trene litt!!! AYLA HOPPET PÅ FØRSTE FORSØK!!!! O-halleluja!!!! Og dermed trente jeg ikke mer....
Anita benyttet sjansen til å trene apport over hinder med Troja:


Veldig fine bilder, syns jeg! Og en skjønn frøken i farta!

Nå er det bare å hardtrene frem til søndagen, hvilket jeg ikke rekker i det hele tatt, så det så..... Jadda-jadda...... Men gøy blir det jo uansett!

Så var det dagen i dag!
Noen i min nærmeste familie mener at Facebook er noe tull.... Skal ikke nevne navn! Men jeg finner mye interessant der og setter pris på min utvidede venneflokk, så det så!!
På FB fikk jeg for noen dager siden vite at paddene er på frierferd og ble, naturlig nok, dødsmisunnelig!! Jeg har saumfart alle skogens vann og pytter, men de små sorte rumpetrollene har glimret med sitt fravær..... Stor bekymrelse fra min side!!!! Derfor måtte jeg ringe Agder Naturmuseum i fjor og spurte med frykt i røsten: "Er det en aldri så liten krise på gang med våre vortete amfibier??!!!" Den snille damen i andre enden kunne avkrefte det, men syntes samtidig at det var rart jeg ikke fant spor etter dem i nærmiljøet..... Jeg måtte bare innse at jeg i fjor må ha gått glipp av den store event'en og hva gjør man da? Man venter tålmodig et helt år på neste sjans..... Å SUKK!!!!! Veldig lenge å vente et helt år!! Men, takket være min FB-venninne, visste jeg at det nå var på tide å traske vannlangs igjen!!

JEG FANT DEM!!!!!!!


O lykke!!!!
Først trodde jeg at jeg hørte ei and i det fjerne... Hmm..... Saumfare himmelen med blikket - ingen and... Saumfare bredden på vannet - ingen and..... Lytte-lytte-lytte..... Hvor kom  egentlig lyden fra?? Den kom rett ved siden av og jeg innså med stor fryd at jeg nå har hørt mitt livs første paddekvekk!!!!!
I vannet så jeg bortimot 15 paddegutter som håpte at dette var dagen der gutter ble menn og alle hjerter gleder seg! Bildene ble så som så, men jeg er dødsfornøyd uansett:

 En som lusker på meg...


 Det var ingen damer å se så langt, men alle guttene ventet i spenning.
Men så:
Litt vanskelig å se, men her er første dama allerede kapret av en frier med sterke armer!!

For meg har dette vært en STOR dag!!!! Nå vet jeg med sikkerhet at her finnes padder og jeg håper de vokser seg store og sterke hver eneste en av de små som vil komme snart!
Dessverre så jeg ingen padder i salamanderpytten min, men etter å ha rådført meg med nevnte museum, så har jeg fått klarsignal til å relokalisere noen av rumpetrollene som ble til i dag. Spennende!!!!

Det var ikke bare paddene som gjorde dagen min i dag: Vårtegnene har formelig stått i kø:

Jeg så vårens første Sitronsommerfugl!!!
(Bildet er lånt fra Wikipedia..... Jeg var jo langt fra rask nok.....)

Jeg klippet 15 snegler i bed'et mitt..... Et av de mindre koselige vårtegnene......

Et annet sikkert vårtegn som inntraff i dag, TO ganger, var at Jenny gjør det Jenny gjør best: To fluer måtte bøte med livet i stua vår!!
Jenny er den beste fluefangeren EVER og er min heltinne nr 1!!! Er det en ting jeg ikke liker med våren, så er det fluene...... Er det en ting jeg ikke liker med sommeren, så er det fluene..... Er det en ting jeg ikke liker ved høsten, så er det... eh.... det er forresten MANGE ting jeg ikke liker med høsten og fluene er en av dem! Da er det godt å ha Jenny!!!!

Nå skal jeg kose meg resten av kvelden og tenke på paddeballet som akkurat nå finner sted på en hemmelig plass i skogen min! Ha det fint!






2 kommentarer:

  1. For å forsvare familien din litt, tror jeg at vedkommende bare mener at Facebook er litt tull!

    SvarSlett
  2. Fredag ettermiddag så Marit og jeg mange padder på asfalten på Nabbetorp, vi gikk tur med Miro, han enset dem ikke .
    Takk for flott tilbakemelding ang kloklipp. Gratulerer med Ayla ! Hilsen Inger F.

    SvarSlett