fredag 2. mars 2012

Ferie!!!!

Det er ikke lenge til vinterferien er historie, men enda kan vi nyte noen dager!!! Vi har vært på Dal. Deilige dager med utrolig fint vær!!! Man skulle tro man var langt uti april, så varmt har det vært. Men, man er såvidt i begynnelsen av mars, så vi har mye uvær i vente før våren virkelig kommer..... Dessverre.... Jeg fikk ryddet i bedene, klippet klematisene og rosene, sjekket hagen og beskjært skråningen ved siden av huset. Snøklokkene blomstret overalt og etter et par dager tittet et par krokus opp. Likevel tok jeg meg flere ganger i å lure på hvor hvitveisene og påskeliljene var... Det er da man må huske å se på kalenderen!! Blomstene vet hva som venter, så de holder hodet kaldt enn så lenge!
Vi jobbet med veden de første dagene. Masse masse ved har stått og tørket siden i fjor vår. Vi har hentet hjem en del, men så skjedde noe kjedelig! "Taket" på veden blåste av i en av vinterens mange stormer, så veden var blitt søkk våt....... Suuukk!!! Vi måtte derfor flytte all veden innomhus, så den ikke ble mer ødelagt. Det har altså vært hovedjobben vår.
De første dagene på Dal er merkelige! Landluften slår oss helt ut og vi blir så trøtte!!! Fredagskvelden var den verste i så måte, vi lurte på å legge oss 19:45!!! Vi gjorde jo ikke det, men naboen kunne se at lysene slukket før halv ti.... Dagen etter holdt vi til klokka var nesten 22:00. WOW! Ny rekord!!! Det hjelper jo ikke at Bissene syns dagen skulle starte i 5-tiden på morraen, så tredje natten tilbragte de i stua... Nå var vi så utsovet at kveldene begynte å normalisere seg. :-)
Til tross for mye jobb, tok vi oss tid til å kose oss også! Jeg prøvde fiskelykken og fikk en fin torsk!!! Kjempegøy!! Jeg klarte å miste en sluk og knekke fiskestanga før jeg fikk fast fisk, men da var alt det glemt!!! (Ikke at jeg knakk fiskestanga, for det var IKKE gøy...) Fisken ble filetert og Bissene fikk ryggraden på deling. Lexie spiste alt, Ayla syns det var kjempeekkelt, Jonas var veldig i tvil og Jenny spiste både sitt eget og alt annet hun kunne finne....
Jarle lekte alkymist og har nå noe veldig fint han skal bruke i diverse konkurranser i fremtiden!
Jeg fant frem en stol og satte meg i haven den ene fine dagen. Det var ubeskrivelig deilig å kjenne sola varme og jeg holdt på å sovne.. Tror jeg fikk litt farge i fjeset, gitt!!! Men, det har sin pris å nyte sola i slutten av februar...... Dagen etter begynte jeg å hoste......... Hosta hele dagen, hele natta og hoster enda.... ARGH!!!!! Vet ikke hvor ille det blir enda, men føler meg som en tyggis: Tygd, spyttet ut og overkjørt....
På torsdag kom Inger (Nompen) og vi gikk på besøk til Hanne. Hun jobber en dag i uka på skolen og er bare så skjønn!!! Da vi fant ut at hun bodde ca to km fra Dal, har vi snakket om å møtes, men aldri fått det til.... Denne gang ble det endelig noe og vi hadde det kjempekoselig!!! Blir ikke lenge til neste gang!!
Senere den kvelden kom Thomas og det var så koselig!!! Jeg sov godt om natta (HALLELUJA) men var like elendig i kroppen... Da er det godt med sterke menn!!! Jarle felte trær og Thomas dro kvist og matet bålet. Inger var også aktiv, til tross for at hun slet med sin egen forkjølelse. Jeg satt stort sett som en kluss i stolen og gjorde veldig lite.....
Til tross for nydelig vær, mye utetid og høy kosefaktor, tok jeg veldig lite bilder...... Men noen ble det:
 Bålkos må til!!! Med pølser og slikt! :-)

 Thomas og Inger styrer med kvistebålet.

 Stolen roper på meg......

 Jarle rydder og fremskaffer mer kvist til bålet...

 Lille reven vår... Man blir trøtt etter en lang dag ute!

En svane hilser på i stranda.

Hvor godt vi enn har det på Dal, så ønsker jeg å komme hjem et par dager før jobben begynner igjen. Derfor er vi nå hjemme igjen... Det er i grunnen litt skjønt også! Det er ikke bare-bare å være på tur når man ikke er helt i form....
Heldigvis er det bare en måned til påska!!!! :-D

Før ferien begynte vi et lite eksperiment her i heimen... Jeg har lenge vært interessert i råfôring når det gjelder Bissene. For lenge siden byttet vi tørrfôr til dem av samme grunn. Vi fôrer nå med et fôr som ikke inneholder korn, siden dette ikke er en naturlig del av hundens kosthold. Flere og flere hunder lider av allergi og hudproblemer og en del forskere spør seg om dette kan ha noe å gjøre med gluten intoleranse. Selv om ingen av Bissene verken har allergi eller hudproblemer, fant vi ut at det skadet ikke å legge forholdene til rette for aldri å plages av slikt i fremtiden. Naturlig nok ble interessen for råfôring vekket i samme øyeblikk, men vi har ikke turd å ta steget fullt ut enda. Med fire Bisser må vi skaffe til veie 1,6 kg kjøtt/innmat hver dag og det er ganske mye.... Liten frys har vi også... Men! Man kan kombinere!! Juhuu!! Derfor har vi nå masse interessant i frysen, sett med Bisseøyne. Til nå har de fått ribbe, grillbein og oksekjøtt. Veldig populært!!!

 Lexie koser seg med ribbe

 Ayla står nesten på hodet....

 Viktig å sitte godt når man spiser...

 Jonas er konsentrert...

Tyggeting i helgen var IKKE noe smått, nei....

De har ikke fått rått så veldig lenge, men det er helt tydelig at de liker det!! Ikke har de reagert med verken hard eller løs mage heller, så dette vil vi fortsette med. :-) Neste mål er å finne billige høns eller kyllinger! Det blir nok snadder, kan jeg tenke meg!

Kos dere i helgen!


1 kommentar:

  1. Hei Jonas, Lexie, Jenny og Ayla!
    Håper dere vet at dere er noen heldig-bisser
    Her i huset har de tobeinte nettopp kjøpt enda mere (-urk-)tørr-(blærk!)fòr til meg... Men nå har iaffall tante Mina tatt hintet: hun prøver vom&hundemat til de knøttsmå kusinene mine. Og nå har hun pushet litt på mine foresatte!!! De fikk med en smaksprøve til meg, og det var noe annet:o) (-selvom de på død og liv måtte blande med uspiselige knotter...)
    Ribbe ser fantastisk godt ut!!!! Får vann i munnen! Kos dykken, alle samma, og god bedring til den stakkars hostete mammasin. Get well soooooon!

    Sprettnuss fra Mindy (spesielt til Jonas...sukk)

    SvarSlett