torsdag 28. april 2011

Utstillingstrening.

Nå har det seg slik at vi har meldt Ayla på ikke mindre enn TRE utstillinger i løpet av de neste ti dagene... Etter mange måneders utstillingstørke, er sesongen i gang igjen og det er Aylas tur til å bedåre diverse dommere!
Vel, bedåre og bedåre, fru Blom........ Jeg ble veldig glad da jeg så at klubben skulle starte utstillingstreningen igjen!! Ayla har hele tiden vært proppfull av selvtillit og med en veldig positiv innstilling til fremmede. Det har i grunnen aldri falt meg inn at hun kunne reagere på for eksempel en dommer! Men, Ayla har en annen egenskap som er totalt forskjellig fra de andre Bissene våre: Det hun ikke forstår, vil hun ikke være med på! Hun setter seg helt på bakbeina og gjør det hun kan for å komme seg vekk fra situasjonen. Vi merket det med en gang vi fikk, når vi skulle klippe neglene, fjerne flått eller sjekke tennene. Hun oppførte seg som en villhest og hos dyrlegen måtte hun bedøves før vi fikk tatt blodprøve av henne. Jeg var litt oppgitt, men ikke så mye. Jeg visste at dette ville bli bedre etterhvert og jeg har fått rett. Hun er som en engel i de beskrevne situasjonene nå, bortsett fra hos dyrlegen, men også her er hun MYE bedre!
Det som skjedde på første utstillingstreningen, var at hun fikk et snev av "dyrlegefobi" da Cathrine skulle agere dommer. Hun rygget bakover, hoppet og danset som en gal, for å komme vekk fra den skumle dama!! Opplevelsen var så skremmende at da Cathrine ville gi henne en godbit senere, så ville hun ikke ha den!! Tenk, en ØP som sier neitakk til en godbit!! Herrejemini, hvordan skulle dette gå???
Men, ØP'en har en unik evne til å fordøye, bearbeide og tenke over situasjonen, som jeg ikke har opplevd hos andre raser! I løpet av de fire siste ukene, har vi vært på tre utstillingstreninger og hva opplevde jeg i dag? Ayla husket at hun ikke skulle sitte og hun løp som en dronning in spe! I ta-på-situasjonen var hun rolig og i et analyserende modus! Hun virkelig prøvde å forstå hva som var ventet av henne!! Hun godtok mye mer av Steinar, som var "dommer" i dag og slappet mer og mer av! Etter pausen ville jeg at Cathrine skulle prøve igjen, siden Ayla var så redd henne første gangen vi var der. Cathrine gikk sakte frem og hilste på Ayla første gang. På neste runde strøk hun Ayla på ryggen og Ayla sto helt i ro. Tredje gang kikket hun på tennene og fremdeles forholdt Ayla seg rolig! UTROLIG forbedring i løpet av veldig kort tid!! Forrige gang vi var på treningen, var Ayla rolig, men hun viste også at hun ikke fattet pointet med dette her, så Cathrine lot være å ta hele undersøkelsen.
Jeg er mektig imponert over Aylas forbedring!! Dette beviser at ØP'en har en egen evne til å lære på egenhånd! Vi har ikke trent utstilling mellom disse treningene, så fremgangen er ene og alene Aylas fortjeneste!

Men vil hun skjønne likhetene når vi reiser til Stavanger på lørdag?? Ikke godt å si, men hun er full av overraskelser! Med en forståelsesfull dommer så tror jeg at dette kan gå riktig bra!

2 kommentarer:

  1. Dette kommer til å gå strålende Marit:o)Masse masse lykke til og husk å holde meg oppdatert;o)
    Vi reiser ut i båten i helga,så her blir det slaraffenliv for to og firbente.

    God helg til dere alle sammen<3<3

    SvarSlett
  2. Så spennende for dere! Vi gleder oss til å lese fortsettelsen:-) LYKKE TIL I STAVANGER!!!!
    God-helg-klemmer fra Bygdebissene

    SvarSlett