tirsdag 26. april 2011

1. kurskveld for Ayla!

I dag begynte Nybegynnerkurset som meg og Ayla skal gå på! Ayla imponerte meg på valpekurset i høst og jeg fikk lyst til å prøve på lydighet igjen! En bragd i seg selv, for jeg var inderlig lei av terping og repetisjoner da jeg holdt på med lydighet sist. Nå er det gått mange år og treningen har endret seg, men viktigst: Jeg har endret meg! Selv om lydighetstrening kan være terping og repetisjoner, så behøver det jo ikke være kjedelig for det?? Det blir jo hva man gjør det til og jeg er innstilt på å prøve så godt jeg kan denne gang!
Ayla er utrolig våken og innstilt på å jobbe for meg, så jeg bare MÅ prøve å få noe godt utav dette!

Vi møtte opp med en halv kilo svenske kjøttboller i sekken... En ball og en liten bamse var også med, men Ayla er ikke så interessert i det... Hun vil heller henge i ermet mitt enn å bite på "lovlige" ting.. Det er i grunnen helt greit, syns jeg. Jeg har jo en sær form for hundehumor og liker at en av Bissene liker å bite meg i armen. :-)
Ayla var så rolig i møtet med Strømme, mange folk og drøssevis med andre hunder at jeg lurer på om hun er dopet eller noe....?? Ikke bjeffet hun, ikke trakk hun i båndet!!! Hun la seg pent ved siden av da vi satt og ventet på at kurset skulle begynne og da vi gikk opp på banen så gikk hun så fint, atte!! Hva har skjedd??? Sist, i høst, var det som å komme på kurs med et villdyr!! Det kan umulig vare!!

Som vanlig var det en del innledende informasjon og stillesitting, men Ayla var flink her også! Hun kjedet seg bare litt og brummet med furtemunn. Vi prøvde på utgangsstilling, sitt, bli og lineføring og Ayla var kjempeflink på alt sammen!! Etter pausen kjedet hun seg litt mer og boffet litt. Da hun ikke fikk gehør for det, ble hun obs noen maur! Maur er kjempegøye, syns Ayla! Hun måtte grave litt på den og prøve å rulle seg... Veldig gøy, syns hun. Innimellom skulle vi vise at vi kunne gå lineføring og det kunne hun! Vi skulle gå rundt noen kjegler og Ayla klarte dette veldig fint, verre med meg, jeg ble helt svimmel, gitt... så måtte hun passe veldig på maurene så ikke Nikki (nabohunden) skulle bli interessert. Jeg tror ikke Nikki hadde giddet å bry seg, hadde hun skjønt hva det var Ayla voktet så iltert...

Til neste gang skal vi øve på momentene vi gikk gjennom i dag og prøve å bli enda bedre! Jeg kjaser og skryter altfor mye nå og må få Ayla til å forstå hva det er hun gjør som er så fabellaktig bra... Men at hun er flink, det er det ingen tvil om!!

1 kommentar:

  1. Dere er bare veldig flinke, og jeg blir rett og slett stum av beundring over alt dere Bisser&folk får til! Sånn er det når man har masse positiv energi og aldri gir seg her i verden! Dere er et bra team:-)

    (Men hvis f.eks Ayla skulle forstå det slik at målet med treningen var å krøste maur, så kunne vi trenge hjelp av henne til å skremme maursyren av noen maure-flokker - på en fullstendig miljøvennlig måte;)

    SvarSlett