tirsdag 8. mars 2011

Vinterferie og rom med mange navn.

Nei nå er det lenge siden sist... Igjen...... Uff! Men, jeg sliter fremdelses med vinterværet og har derfor ikke vært i "blogghumør" på en stund. Men de siste dagers mildvær har gjort at lyset i enden av tunnelen synes nærmere og humøret stiger igjen!! Åsså hjeper det jo selvfølgelig at jeg just har hatt ferie! Og attpåtil vært frisk i ferien!!!
De første dagene i ferien ryddet jeg... Og ryddet og ryddet.... Gjesterommet er nemlig ferdig og nå klart til å "flyttes inn" i. Mot Jarles vilje ble bokhyllene flyttet inn dit og det var litt av en jobb!! Alle bøkene måtte først ut av hylla, tørkes støv av og så settes på plass igjen på gjesterommet. Ugh! Gjesterommet er blitt et bibliotek, rett og slett! Og så har jeg satt inn trimsykkelen der også, så i tillegg til gjesterom og bibliotek, så har vi nå også et trimrom! Guri, så greit!! Jeg har planer om en tv også der inne.. Gjesterom, bibliotek, trimrom OG TV-stue!!!!! Vi har snart en hel enebolig!! Juhuu!
Etter så mye rydding var det godt å reise fra alt strevet og kose vårs på Dal i noen dager!! Men vi skulle jobbe også! Å ja, du må ikke tro vi bare skulle late oss! Å neida! Vi skulle felle uhorvelig mange trær, kviste, rydde og brenne og jeg vet ikke hva! På fredagen dro vi ut med friskt mot, jeg med ryddesag og Jarle med motorsag. Jeg begynte på myra og skulle rydde rask og kratt i en fei! Jeg labbet ut og sank i til knærne i våt og slapsete snø.................................................. Ok, jeg kunne heller rydde på en knatt, langt fra myra! Vasse-vasse-vasse opp på knausen.. Så måtte jeg få igjen pusten... Jarle vasset inn til det første treet han hadde blinket seg ut.... Jeg sagde litt motløs på ei vissen grein..... "ØØØØØØØØRRNNN-ØØØRRNNN" sa motorsaga. Jarle var i full sving og jeg sagde litt mer på den visne greina... Den var full av tyri og hard som stein.... Forbaska grein!! Armene var som blydeiger og viljen som marengs.... "ØØØØRRNN-øøørn..." sa motorsaga... Jeg så på Jarle. Han så ut akkurat som jeg følte meg.... Ett tre var felt og så var det slutt på futten i oss begge to.. Vi var våte og viljeløse og hadde vi ikke ferie kanskje??!! Så da Bissene hadde fått sitt, gikk vi  tilbake til huset og gjorde ikke en fornuftig ting resten av dagen! Deilig!!
Natt til lørdag sov jeg i 5 minutter..... Jeg var så trøtt som en strømpe og ikke til noen nytte. Jarle sa at han ville gå en tur med Bissene og jeg vaklet ned i hagen, fant en stol og noen tepper og meldte meg ut av samfunnet. Utroooliig deilig!!!! Bare se:
 Kan man ha det bedre??? Sol og ferie!!!!! O-lykke!!!!
Jarle og Bissene gikk til Daleheia og tok mange bilder:
"YEAH!!! Vi skal på tur!!!"

Utsikten ned mot huset og hagen.
Jenny koser seg!

Ayla er som vanlig i storhumør!

Klar for tullball...
Toppen er nådd!
Utsikten mot Dalskilen
Kristiansand ligger bak horisonten en sted..
Åsså så han en Grankorsnebb!!! Sjeldent syn.

På søndag morgen gikk Jarle til stranda og opplevde soloppgangen. Han tok disse flotte bildene:






Bildene sier ALT!!! Det var en NYDELIG morgen, rett og slett!! Og jeg måtte selvfølgelig kose meg utendørs:




































På vei opp til bar mark!

Snart oppe nå...

Se det ja, HØY kosefaktor!
Bissene leter etter godbiter. Svinestek, faktisk..
Ayla har funnet førsteprisen: Et kjøttbein!! Som hun øyeblikkelig gravde ned igjen.....
"Så du hvor hun gjemte det???"
Og plutselig fløy verdens største passasjerfly, Airbus 380, over oss!! På vei fra Toronto til Dubai! Stilig!

Men, alt godt tar slutt... Så også vinterferien. Vel hjemme igjen åpner jeg Facebook og hva ser jeg? Jo:
Jo, Annette, min venninne fra yngre dager, har ryddet i gamle papirer og funnet dette bildet av meg! Det er resultat av en kommentar jeg fikk etter å ha "pyntet" meg med pakkestrikk: "Du tør ikke å gå til jernbanestasjonen og ta bilde av deg selv slik!" Neivel-nei, jeg tør ikke, liksom??!! Her er resultatet.... Hihi, jeg syns det var kjempemorsomt!

Og så hadde jeg fått mail med bilder av Jankas utkårede i Danmark!!!! Møt den kjekke Caro:
Kjekkas han der, altså!
"Jeg er søt og snill også!"
"Jeg gleder meg til å møte Janka!!"

Heldigvis ser det ut til at mildværet holder seg, fastelavens til tross! Jeg venter jo i grunnen bare på fastelavensria.... Den må komme før vi kan få årets siste snøfall, Bokfinksnøen... Det har vært slik i alle år og jeg er redd det blir slik i år også. Jeg er bare ikke klar for mer snø nå!!!!! Men, gamle værtegn kan vel ta feil og jeg håper det i år!!!
I dag har vi vært på en DEILIG tur med Anita og Troja!! Vi hadde håpet på en bedre oppgått sti, men i godt selskap er slikt bagateller! Bissene ligger strødd og er storfornøyde!
En finfin dag dette her! :-)

4 kommentarer:

  1. Så artig å lese om vinterferien deres! Sånn skal det være: sol ute og kosefaktor så det monner!
    Hi hi for et NYDELIG profilbilde av deg fra dine au-pair-dager! Har du lyst til å snakke om det? (Fniiis!)
    Klemmer fra Bygdehexa

    SvarSlett
  2. PS gratulerer med KVINNEDAGEN!
    Når er forresten BISSDAGEN?

    SvarSlett
  3. Fantastisk flotte bilder, gleder meg til ØP treff i sommer :)! Ikke minst til at bissene dine skal oppdra Zico i musejakt, he he :)

    SvarSlett
  4. Hei igjen!
    Takk for sist! Nyter de stemningsfulle bildene nok en gang:-) Skikkelig kos!
    Er også innom for å si ifra at foreløpig siste kapittel om KONGLER er herved servert hos B-Bissene.... Håper det smaker!

    SvarSlett