mandag 9. april 2012

Deilig travel påske!

Så er vi hjemme igjen, etter noen fantastiske dager på Dal! Jeg kunne ikke vente, så spent var jeg da vi kom ut, så jeg løp rett ned i hagen for å oppleve våren der! Tenk på alt jeg hadde plantet!!! Forventningen falt død til marken!!!!! Her var ikke mye vår, gitt!! Hjemme var jo bjørka blitt grønn og alt i bed'et spirte som bare det. På Dal var vi jaffal 14 dager for tidlig ute... Noe hadde selvfølgelig fått knopper og spirt litt, men de fleste holdt seg klokelig tilbake enda. Og det var ikke noe rart, det var GØRRkaldt!!! Skikkelig november-surt, som kryper inn i margen... Ugh!
Vi fyrte intenst hele den første kvelden, men jeg satt likevel og dirret og var kald... Jaja, bedre ville det nok bli, bare man ble aklimatisert! Jadda!
Jeg var stadig i hagen og lette etter våren... Jeg lå med nesa helt nede i bakken og skimtet noe grønt på hortensia'an!!! O-lykke!!! Men, til slutt innså jeg at jeg nok må vente enda litt lenger..
Heldigvis var det litt aktivitet rundt fuglekassene:
 En blåmeis sjekker kassa

 Hmmm... Ikke helt fornøyd med hullet... Måtte hakke litt.

Men den var jo fin likevel!


Jarle fortsatte med veden på Kjørklevvollen og nå er det blitt åpent og fint!! Mange gamle osper har måttet vike og inn kom lys og luft. Naboen Håkon hjalp med å få stokkene ned til vedplassen, så nå ligger der bare noen hauger med kvist som må brennes.
Den ene dagen vi skulle opp og hilse på, tenkte jeg at Bissene kunne løpe i forveien og finne far og så komme ned igjen til meg og vise vei! Så gøy! Da vi kunne høre motorsaga, sa jeg "Gå og finn Jarle!!" Jonas ilte bort til ei lita bjørk og bjeffet entusiastisk................ Når fant han sist Jarle i ei lita bjørk??? Jeg tror jeg kan garantere at det aldri har skjedd.... Vi gikk derfor samlet oppover mens jeg gjentok at vi skulle finne Jarle! Da det var ca 50 meter igjen, løp de endelig opp til ham. De gadd ikke komme ned igjen til meg for å vise veien, man må da kunne finne veien selv når jeg var så nærme!!
Utpå dagen kom Thomas!!! Det er alltid like koselig og vi grillet pølser på bål sammen med Håkon og sønnene hans, Aleksander og Marius. På kvelden fant vi ut at vi hadde lyst til å sette garn! Tenk om vi kunne få noe!! Båten var enda på land, så vi sjekket gummibåten. Den var bare halvfull av luft og litt vanskelig å få ned fra loftet... Hmm.. Hva med jolla da? Joda, den havnet på vann i en fei og mens Thomas padlet utover med den ene enden av garnet i jolla, sto jeg på land med resten. Garnet ble satt og vi ventet spent til dagen etter. VI FIKK 7 FLOTTE TORSK!!! Mer enn vi noengang har fått, faktisk!!! To små flyndrer, ei krabbe og en berggylt ble sluppet ut igjen. For en gøy opplevelse!!! Da vi var vel hjemme med fangsten, var jeg så kald på hendene at fingrene hadde en ut-av-kroppen-opplevelse, men det var verd det!
Senere den dagen var jeg på sykehuset og fikk fjernet gipsen. Det var deilig, men samtidig litt skummelt! Hånda ble jo plutselig så bevegelig igjen!!! Det var ikke så vondt, men jeg hadde en snål gummifølelse hele dagen. Noen ting kunne jeg gjøre uten problemer, mens andre ting gjorde vondt. da gjør man ikke mer av det! Det beste var å få vasket den skikkelig og få på litt lotion!!! AAAHH! Manna fra himmelen!!!
Så kom Inger ut og vi tok fatt på låvetaket... Tre-fire lekkasjer har gjort at vi nå måtte skifte de gamle taksteinene og nye plater skulle på. Hele onsdagen gikk med på å få steinene ned fra taket:
 Inger på taket og Jarle ved liften

 Tøffeste Nompen, det!!!

Stein for stein ble lagt i liften.

Jeg var en tur på taket jeg også, men da jeg kom til et hull og kunne se hvor utrolig høyt oppe jeg faktisk var, så feiget jeg ut!!! Jeg trodde ikke jeg hadde høydeskrekk, men der og da var jeg jammenmeg ikke høy i hatten!! Derfor utnevnte jeg meg selv til fotograf istedet!
På torsdag kom Øyvind (Ingers svigersønn) og Tommy (Ingers sønn) og de gikk rett på taket.
 Tommy og Øyvind bytter dårlige lekter

 Jarle rydder bort det gamle

 Nye vindskier

Endelig kunne de begynne med platene!

Jeg hadde her plassert meg over gården til naboen. De ryddet og brant kvist, kvas og ei gammel brygge:
Håkon og Trine, verdens beste naboer!!!!

De har en katt, Rufus, og Bissene syns det var SYKT spennende!!! Den spankulerte jo rundt rett nedenfor stupet og de var helt ute på kanten så lenge vi var der!! Måtte jo passe på denne fremmede katten!!
 Rufus, naboens vaktkatt!

 "WHAT??!!! EN KATT????!!!"

 "Mmmmmm!"

 "Er den på vei opp hit???"

 Rufus kommer nærmere...

 "Ædda bædda!"

 Jenny får med seg hver minste bevegelse!

Lexie hadde full kontroll hele tiden!

Arbeidet på taket varte hele dagen og hele kvelden! Da vi spiste middag (nyyyydelig lammelår!) trodde vi at vi måtte gi oss og fortsette en annen dag, men Øyvind mente de skulle fortsette! Kl 23:50 kom siste møneplate på plass og kl 00:10 var taket ferdig!!!! FOR en jobb og FOR en innsats!!!

Låvetaket er ferdig!! Her baksiden.

 Se så fint det ble! Både hus og låve har nye tak!!

Siden vi hadde lift og alt, kunne Inger og jeg endelig få montert værkatten Inger hadde kjøpt og Flaggermuskassa som vi fikk til jul!

 Flaggermusenes hvilehjem


Superstilig værkatt!

Og på Langfredag kom Bokfinksnøen!!!!!

Jarle fortsatte med veden på Påskeaften og på kvelden hadde vi koselig besøk av naboene. Jarle lagde verdens beste eggelikør!!! Nam! Farlig god!
Før vi la oss, måtte vi ned på stranden og nyte fullmånen:

 Nydelig farge!!

Dalskilen i måneskinn

En ting jeg har bekymret meg for i anledning det nye taket, er tårnseilerne som pleier å hekke under taksteinene... Ville de kunne bruke det nå som det var plater på?? En mail til Ornotologisk forening avkreftet det. Men, vi kunne lage kasse til dem!! Og da lager man selvfølgelig ikke bare en kasse.....

 Bokollektiv for selskapelige tårnseilere!

 For det sære tårnseilerparet som heller vil bo ved siden av flaggermusene...

 Ei kasse med plass til stær eller vendehals.

Se så fin låven ble!!!

Takk og pris for liften, sier jeg bare!!! Og Jarles muskler!! Bokollektivet veide 200 kg, tror jeg.... Men, alt kom på plass, så nå er det bare å vente på storinnrykk!!!

I dag har vi vært på Påskefeltsøk i Froland og det var kjempegøy!! Alle Bissene fant hvert sitt påskeegg med Bissegodt og fikk løpe fritt sammen med 10 andre hunder!! Anita var der med Sassi, Sambo og Janka. Nå er valpene blitt så store at de knapt kan kalles valper lengre.. Kjempefine er de blitt!!! Håper å låne noen bilder fra dagen, jeg glemte selvfølgelig vårt kamera...

Bissene lå rett ut og sov da vi kom hjem, men vi måtte jo ha en sen ettermiddagstur likevel. Det ble en uforglemmelig tur!!! Igjen har jeg opplevd noe for første gang og det var gøy!!!! Men, mer om det i morra.... ;-)







1 kommentar:

  1. Tusen takk for vårlige stemningsrapporter!
    Og: TAKET PÅ LÅVEN BLE SUPERFINT!!! Elsket de forskjellige fugle - og flaggermus- kassene:-)
    Avslutter med en liten gåte: hva er likheten mellom Mammasin&co og et kinderegg?
    Jo: De er (minst!)3 ting på en gang!
    Dere er både megaeffektive, kjempeflinke og supersnille!! Minst!(-Øvrige adjektiver overleveres personlig en vakker dag:o)
    Aprilklemmer fra Bygdehexa

    SvarSlett