tirsdag 13. desember 2011

Julehuset!

Endelig er her stemning i heimen!!! Med formen kom tiltakslysten og jeg har så og si pyntet ivei nesten hver dag. Været er jo så som så og hjelper IKKE på julestemningen!! Det er fremdeles høst på Sørlandet, så stemningen må komme innenfra.
Jeg er ikke helt ferdig enda, men det kommer seg! Blant annet mangler jeg en girlander rundt ytterdøren. Den ligger på Dal..... Jeg har ikke fått opp juleskiltet vårt og derfor glemte jeg å ta bilde av det.... Men jeg prøvde å forevige noe av det andre:
 Nissebamsen i tønna på veggen. Utrolig søt!!!!

Skognissen

 Litt vanskelig å se, men det er altså tv-benken.

Den litt seriøse Nissen, sammen med tre hvite mus...

 Peishyllen

og hele peisen. (Som er en ovn!)

 Karnappen. Her kommer ikke alt til sin rett på bildet! Her er lys inne mellom alle orkidèene, men det blir litt ødelagt av den røde duken (finner ikke den blå!!) og blitsen.... Men det er veldig koselig!!

 Mine favorittnisser!!!! Selvfølgelig fordi de ligner på Jarle og meg. Thomas sitter og vipper på kanten. Et riktig julefamiliefoto!

 Julelandsbyen med stemningslys og mini-juletreet.

Pakkekalenderen som Jarle lagde til meg!!!!

Bokhylla på gjesterommet er pyntet og har fått lys.

Utenfor er det lys i treet ved inngangsdøren, langs terrassen bak og på en einer ute i hagen. Den eineren var litt vittig, egentlig. Kjøpte og plantet den for mange år siden, en såkalt blåeiner. Den har nå overlevd og stått der i bedet, men har aldri blitt særlig stor... Den har vært overgrodd av gress og lagt flat av snø, men den levde! Hva som har skjedd og når det skjedde, vet jeg ikke, men i år var den plutselig kjempestor!!!! Over en meter høy og skikkelig fyldig! (Snakker fremdeles om einerbusken, ikke meg selv!) Nei men i all verdens tid!!! Tenk at den var blitt så stor!!! Den er jo perfekt til å ha lys på!!! WOW!! Og som tenkt, så gjort! Hvis det noengang blir oppholds, så skal jeg prøve å få tatt bilde av den, men jeg gidder ikke gå ut i kveld, med hagl og torden i lufta!

Disse tre nissedyrene ligger i vinduskarmen. Det er en elg og to hunder. De er litt trykket innimellom plantene i vinduet og det er litt synd, for de er jo bare så utrolig søte!!! Grunnen til at de er nærmest gjemt i jungelen, er Ayla...... Hun har en merkelig innstilling til bamsedyr... Nesten som om hun tror de er valper, eller noe sånt. Hun er veldig intens og kan finne på å pipe litt, men ender som regel opp med å bite dem i stykker etter en liten stund... Da hun fikk vite at disse tre IKKE skulle bites på, fant hun ut at hun skulle vokte på dem istedet! INGEN Bisse fikk lov å nærme seg vinduet!!! Så sint, var hun! Hun kunne jo ikke holde på sånn, så jeg måtte, meget bestemt, trampe inn i spisestua og fortelle henne at de er MINE!!! Men for å understreke min strenge stemme (...) måtte jeg dytte dem langt inn under blomstene.... Nå er hun borte og sjekker at de fremdeles er der, av og til, men hun tillater oss alle å nærme oss. Det er en flink Villbisse, det!

Jeg har ikke bakt en eneste kake enda og jeg vet ikke om jeg kommer til å få bakt noe heller.... Og julepresanger har jeg nesten ikke kjøpt noen av.... Bortsett fra en til Jarle!

MEN!!! TAADAAAAA!!!!! Vi har kjøpt juletre!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Og det er litt av en bragd!!!! Treet skal være helt perfekt og selvfølgelig ekte norsk gran! Det er ikke lett å finne og vi elter som regel rundt til alle juletreselgerne i regionen opptil flere ganger. Ikke bare skal nålene være riktige (tette og harde), treet skal også ha nåler på stammen, mange mange små greiner på greinene, det skal være tett og ikke minst: Jevnt! Og så er det englesangen da... Hører jeg ikke den, så er det ikke rett tre!
I går stoppet vi, for moro skyld, på bensinstasjonen i Kjosbukta. Altså hos nærmeste selger. Man kan se mye bare ved å se på toppen av treet og jeg hadde sett et par interessante slike de gangene vi hadde kjørt forbi. Det viste seg at han hadde riktig type tre, med hensyn til nålene og greinene, men de var ikke tette nok... Et tre ble vraket med en gang, mens nummer to måtte både ses og kjennes på. Men det var ikke helt riktig det heller. Han pakket ut et tre som faktisk var veldig fint, men herrejemini så stort!!! Jeg er alltid i tvil når vi må kappe over en halv meter av lengden.... Så fikk vi øye på et som sto rett ved!! Hørte jeg englesangen???? Hmm... Både ja og nei.... Kanskje litt nynning, dette var jo første selgeren, må huske, så til og med englene var avventende! Men på dette treet var det jammenmeg ikke mye å utsette!!
Det endte med at treet ble med hjem og nå gleder jeg meg til å se det i stua!! Men det skjer ikke før på lille julaften, så ingen bilder før den tid.

Fra å være tragisk på etterskudd med alle juleforberedelsene, synes jeg nå at vi ligger godt an! Så flinke vi er!!!

Ha en fin førjulstid alle sammen!!

1 kommentar:

  1. Hei der! Skikkelig julestemnings-innsprøyting av det fint pyntede innlegget her! Jeg kan formelig høre englesangen helt hit, (iblandet div musikk fra p4 julekanal (genial!) Gleder meg til å se juletreet deres!!
    Vi har ikke hatt juletre siden vi forlot byen i 2007, så da jeg endelig kom hjem med juletre (selvhogget)14 desember, hadde vi ikke tid til å vente med å pynte det. Så nå står det på plass i stua og glitrer... og drysser? I år eksperimenterer vi med tradisjonene. Risikosport?
    Kos dere, kjære Majanissebissefamilie!

    SvarSlett