mandag 17. oktober 2011

Litt sliten, gitt....

Plutselig begynner jeg å merke at de siste ukene har vært slitsomme.... Jeg har ikke hatt tid til overs og eltet fra det ene til det andre hele tiden. Dette er noe som passer meg dårlig! Jeg vil helst sitte og få lyst til å gjøre ting, ikke måtte gjøre det fordi klokka sier det! Det er selvfølgelig derfor jeg er ei sånn elendig husmor: Hvor lenge må man vente på å få lyst til å gjøre rent???? Tror aldri jeg har opplevd det...
Jarle sliter fremdeles med hode og kne... Han har ikke hørt noe fra sykehuset, så nå er det like før sykehuset høre fra oss! Eller fra meg, selvfølgelig, Jarle er jo tålmodig. Men, nå er vi lei av å ha vondt! (Jarle fysisk og jeg fordi jeg har vondt av ham)

Navnefesten til Sara har vært en av tingene som har tatt litt tid.. Kontakten mellom mor til Sara og Thomas, er ikke alltid lystig, så forberedelsene har til tider vært en smule belastende.. Men, selve festen ble vellykket og vi hadde det kjempekoselig!!
 Renate og Sara

 Far og datter
 Stolte besteforeldre

 Oldemor Kirsten, Oldefar Øystein, Oldemor Edith og Oldemor Berit

 Farfar, Bestemor, farmor og Bestefar

 

 Kjekke Thomas og skjønne Sara!!


Litt vittig da vi skulle plassere oss ved bordene: "Hvor skal jeg sitte?? Farmor?? Hvem da??" Men så var det jo meg!!! Tenk, farmor!!! Syns alderen ble tredd ned over hodet på meg der og da.... Var rett før jeg måtte låne Jarles krykke!!!


En annen ting som ble litt vittig i ettertid, er mitt manglende husmorgen i forbindelse med denne navnefesten..... Thomas kunne, for en god uke siden, fortelle at jeg måtte stille med fire kaker. Fire! Jadda! Hvaslags kaker? Jo, ei kransekake, ei suksessterte og to andre kaker som ikke var sjokoladekaker. jaha, ja..... JIIIZEES!!!! Kransekake????? Det har jeg prøvd på en gang i mitt liv og endte opp med noe som lignet på likfingre...... Men, den kunne jeg kjøpe! (Er jo stinn av gryn..... IKKE!!)
Suksessterte... Ja, den kan jeg lage. Den har jeg lagd før og den har blitt fin hver gang! Og så er jo den så grei siden den kan lages lenge før og bare fryses og så er den nesten bedre enn da den var nylaget! Skrekkelig grei kake!
Men hva med de to siste? Som ikke kunne være sjokoladekake.. Ostekake? Nei, sa Thomas, det skulle "de andre" lage! Javel.... Men så kom jeg på noe lurt!!! Jeg kunne lage "Kirstens Spesial"!!! Det er ikke ei kake, mer en dessert, men den er helt ukristelig god!!! Og ingen kjenner til den fra før, så den blir alltid en suksess! YESS!! Tre kaker i boks!!! Den fjerde ville sikkert komme som et tegn ifra oven! Jepp, det ville den!
Så begynte dagene å gå..... Jeg hadde kjøpt mandler! Ganske mange, mente jeg, nok til to kakebunner, i tilfelle jeg for første gang skulle mislykkes med den ene! Jeg skulle veie dem for å være sikker, men ikke akkurat nå. Jeg lurte på om jeg ikke hadde nok melis i skapet. Jo, var ganske sikker på det! Men skulle sjekke, selvfølgelig, i god tid før festen! Hva så med den fjerde kaken?? Noe tegn fra oven?? Nei.... Hmmm... Burde få det tegnet snart, for dagene gikk jo!
Så kom jeg til å tenke på Nompen! Min søster måtte jo også kunne spise noe!! Hun er nemlig allergisk for stort sett alt utenom luftboller og ventesuppe........ Mitt manglende husmorgen kom opp med løsningen: Bliip-bliip-blop-bliip.... "Hallo du, det er bare meg! Kunne du tenke deg å bake ei kake som du kan ha, til Saras navnefest???? Ja? Så bra!!" Fjerde kaka var i boks!!!!! Jøss så bra! jeg er jo genial! Og dagene gikk..... Hadde jeg veid mandlene?? Eller sjekket melisen? Nei, selvfølgelig ikke! Men jeg skulle det! I allefall før butikken stengte på lørdag!
Men, det begynte likevel å haste litt! Måtte finne oppskriften til "Kirstens Spesial". jepp, det måtte jeg! jeg sto litt tafatt og glodde ut i luften..... Hvor kunne den være hen??? Jeg hadde mistet den en gang allerede, så det ville være GØRRFLAUT å måtte ringe til Kirsten og be om å få den enda en gang..... Hvor kunne den være?? Jeg tenkte og tenkte, men kunne ikke huske hvor jeg hadde lagt den oppskriften!! (Jeg har veldig stor tro på tankens makt, skjønner du!) Til slutt, etter å ha lett et par steder, måtte jeg innrømme at oppskriften igjen var borte!!! SHIT!!!! What to do??!!!! Jarle foreslo at kanskje Kirsten kunne lage den? Hun har jo bedre tid enn meg... Igjen Bliip-bliip-blop-bloop-bliip (dere har skjønt at det er mobiltastelyder??) "Heisann, det er bare meg! Du jeg lurte på, kunne du tenke deg å lage den der kjempegode desserten til Saras navnefest? Ja? Supert!!!!" Gode, snille Kirsten!!!!
Nå manglet bare Suksessterta! Jepp, alt under kontroll! hadde verken veid mandlene eller sjekket melisen, men jeg vet jo at det var i orden! Kunne ta det helt med ro på fredagen! Jepp, deilig med fredda'n!
På lørdagen veide jeg mandlene og det var IKKE nok til to kakebunner. Åhr! Burde kjøpe noen flere, men ikke enda. Kastet et blikk inn i skapet og så at der sto melis. Så greit! Da hadde jeg det! Sjekket oppskriften og fant ut at jeg hadde alt som trengtes. Så greit! Da hastet det jo ikke med butikken likevel!
Gikk en tur med Bissene. De måtte slites ut, for vi hadde allerede snakket om en tur til valpene!!!
 Noen skikkelige "årsville" blomster!! Men veldig koselig!

 Lexie i høstskogen

 Jenny er kamuflasjefarget.

 Høststemning

 Fine Linddalstjønn!

 Utsikten fra min hemmelige plass på Skarturen!

  Jenny i høstlyngen

 Vi følger den smale sti!! (HAHA!!!!)
Og vel hjemme igjen finner jeg denne!!! Nå blir det snart markjordbær, gitt!! Det er fremdeles høst???

Jeg gadd ikke bake kaken enda... Jeg ville se valpene igjen og jeg hadde jo goood tid! Lørdagen var enda ung!

Valpene var akkurat så søte som Anita hadde sagt og vi fikk tatt treukersbilder og alt! Janka vimset rundt med diverse bamser i munnen og alt var bare fryd og gammen! Bildene kan du se her eller her!
Men himalaya så fort tiden gikk!!!!! Vi måtte skynde oss hjem før butikken stengte!!!

Det endte med at jeg ble ferdig med kaken ca 23:50 lørdag kveld.... Jadda, litt av ei husmor...... Men den ble vellykket og jeg hadde akkurat nok melis!! JUHUUU!!!

Nå er navnefesten bak oss og siste kurskveld med Ayla er i morra. Aner jeg litt bedre tid i neste uke??? Er det mulig???? Best å beholde fatningen og begge beina på bakken! Tiden vil vise!


1 kommentar:

  1. Koselige bilder av det nydeligste dåpsbarn og hennes flotte pappa og familie:-)
    Ja, du stressede husmor! Kjenner jeg er sliten etter bare å ha lest om dine gjøremål i det siste. Og det bare på "fritids-fronten"!!!! (-i tillegg til jobb og denslags)
    Jeg unner deg virkelig å kunne slappe av litt neste uke. Og snart er det jo juleferie...
    Stor klem fra BH

    SvarSlett