onsdag 15. juni 2011

Siste kurskveld for Ayla... sukk..

Så var kurset over for denne gang... Jeg har hatt det kjempegøy og er fremdeles inne på at Ayla har evner innen lydighet! Jeg mener ikke at Lexie var helt uten evner, eller at Jenny og Jonas er umulige! Neida, på ingen måte!! Men, man merker om hunden liker det og man finner fort ut om det passer eller ikke. Lexie har absolutt evner innen Rally Lp og byr anledningen seg, så kommer vi til å hoppe på! Enn så lenge er der ingen mulighet til å få trent Rally her, så det ligger foreløpig på is. En annen ting som Lexie er virkelig god på, er spor! Her MÅ vi komme i gang altså! Jenny og Jonas gikk kurs i høst og spesielt Jenny viser gode tendenser. Jonas blir en god sporer han også, han må bare bli litt eldre først. (Litt mye godlukter i luften enda.) Så vi skal nok få utredet evnene til alle våre Bisser, bare vent!
Men tilbake til Aylas kurs! Denne gangen skulle vi gå gjennom øvelsene "Fellesdekk" og "Stå under marsj". Jeg var ikke bekymret for fellesdekken i det hele tatt! Er det noe Ayla kan, så er det Bli-momentene. Jeg var, likevel, litt bekymret med tanke på tiden hun skulle ligge... 1 minutt... Det er lenge, det... Men, heldigvis var en del av de andre hundene fulle av lopper i blodet, så hun behøvde ikke ligge så lenge! Dermed klarte vi oppgaven med glans!
"Stå under marsj" var ikke fullt så fin..... Ayla skulle jaffal ikke stå!! Labbe-labbe bak meg... Nei, her måtte vi løpe tilbake og begynne på nytt. Streng kommando og tydelig tegn og Snupseplupsa sto!!! Yeah!! Britt Elin prøvde å telle dobbeltkommandoene, men måtte gi opp... Vi prøvde en gang til og da gikk det mye bedre! Hun var faktisk flinkere på selve stoppen før... Hmm.. Hva har skjedd?? Må nok i tenkeboksen, ja. Ellers hadde vi lineføring og jeg var mye mer fornøyd denne gang! Hun var lenger fremme og jeg følte jeg gikk sammen med henne og ikke med henne i enden av båndet. Flottings!
Etter pausen kom kveldens høydepunkt! Vi fikk vite at vi skulle ha konkurranse. Banen besto av tre kjegler. Ved den første skulle hunden sitte, ved den neste skulle den stoppe og ved den tredje skulle vi gjøre helomvending og løpe tilbake til start. Den første hunden som nådde start og lå i dekk, hadde vunnet. Først en prøverunde.. Vi konsentrerte oss veldig, men oppdaget at konkurrentene rett og slett løp ifra oss!!! HIMMALAYA!!!!! Bort med det ryddige og frem med speeden! Andre runde gikk mye bedre og fortere! Aldri har Ayla ramlet så fort ned i dekk!! Men vi vant ikke... Det gjorde ingenting! Det som gjorde noe, var at tiden gikk så altfor fort!!!! Plutselig var siste kurskveld slutt og det føltes skikkelig skuffende!!!
Heretter hviler ansvaret for videre trening på mine skuldre..... Jeg vil så gjerne, men av og til svikter viljen... Da er det godt å vite at man har venner som også gjerne vil trene!! Hvis ikke jeg sier noe, så håper jeg at noen av dem kan gi meg et spark så vi kan møtes snart!

I dag filmet jeg da jeg klippet Bissenes klør.. Sikkert ikke så veldig interessant, men det er ikke alle som tror meg når jeg forteller hvordan det foregår.. Derfor denne filmsnutten. Der kan dere se at Bissene selv bestemmer hvem som skal på hoggestabben (legg merke til de lidende blikkene når de "ofrer" seg....) og ingen, bortsett fra Ayla som ikke alltid kan telle så langt, kommer to ganger. Dette skjer hver gang neglesaksa blir tatt frem og jeg syns det er ganske utrolig, egentlig. Bissene gjør faktisk det samme hvis de må i dusjen. Har de rullet seg i noe gugg, vet de at det er ingen vei utenom. Førstemann (som regel Lexie) tusler inn i dusjen. Når hun er ferdig kommer nestemann tuslende og slik fortsetter det til alle er ferdige. Kloke Bisser, altså!!

1 kommentar:

  1. Fantastisk! Så bra at seansen endelig er festet til film, for det er imponerende å være vitne til bissenes køkultur. I allfall når det gjelder noe som klipping av klør! Kjempestas! Nå kan jeg endelig henvise til youtube for å bevise dette! Dykken er SÅ flinke!
    PS Hører det fortsatt er liv i forkjølelsesbasillene dine....
    Klem fra Bygdehexa, (-mørk blond)

    SvarSlett