lørdag 16. mars 2013

2 uker på vei

En uke til er bak oss og dagene går utrolig seint, syns jeg!!!
Vi kan jo ikke kalle Ayla gravid engang, enda... Celleklumpene kalles nå for zygoter (høres ut som noe fra en sience fiction film!!) og inneholder mange celler! Mellom 500 og 2000, faktisk. Forstadiet til alle organene er nå i gang. Zygotene finner snart veien til livmoren og i løpet av kommende uke vil de feste seg til livmoren. Først da er Ayla gravid! Så fort zygotene fester seg, vil de kalles embryoer og Ayla vil bli "overfalt" av hormoner! Jepp, en spennende tid!!! Men altså ikke enda...

Ayla selv er akkurat som hun pleier! Hun leker, bjeffer og spiser som en hest. Hun er stadig håpefull når det gjelder å leke med pinne, men denne aktiviteten blir det lite av... Ikke det at hun ikke kan, men jo mer vi leker, jo mer vil hun mase... Etterhvert håper jeg at hun roer seg og vokser med oppgaven, men det er vel mest bestemor-genet mitt som er opptatt av dette... ;-)

Denne helgen har vi fått en hel haug med snø!!! Jeg trodde først at det bare var Bokfinksnøen, men med disse mengdene og kaoset det medførte, så er det nok heller Fastelavensria..... Kong Vinter vet jo ikke at påska er så tidlig i år at Fastelavens var for lenge siden... Dermed må vi holde ut med snø en stund til, for Fastelavensria er ikke nådig. Men, om en stund vil sola få overtaket igjen og snøen smelter. Så kan vi nyte en stund med gryende vår og så kommer Bokfinksnøen! Dette snøfallet kommer etter at Snøklokkene spirer og bokfinkhunnene har kommet tilbake. Det dekker bakken og får "alle" til å hyle ut om "JEG HATER SNØ!!" og "JEG VIL HA VÅR!!!" og 1000 andre nytteløst sutrende Facebook ytringer. Men ingen trenger å frykte Bokfinksnøen! Det er bare Kong Vinters "takk for denne gang" og forsvinner like fort som den kom.
Jeg har ikke sagt ett negativt ord om siste dagers snøfall. Bissene elsker all snøen og viser det med hele seg når vi er ute. Jeg går i et virkelig "Winter wonderland" av lys og ro! Det er så fint!!!! Det er tungt å gå, men hvem sier at jeg skal haste så himla??
Det er bare mars, vi trenger ikke våren enda.

Her er bildet jeg tok av Ayla i dag:

Ingen forandring foreløpig.
 
 
Kos dere resten av helgen!! Det skal jeg. :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar