fredag 12. oktober 2012

En høst full av sommerslige ting.....

I det siste har vi gjort ting vi absolutt ikke pleier å gjøre på høsten! Vanligvis depper jeg litt på denne tiden fordi jeg ikke liker regn og mørke, men i år syns jeg ikke det er så ille. Foreløpig...
Forrige helg var vi på Dal lørdag og søndag. Lørdagen plantet jeg 70 løk i hagen! Tulipaner og Påskeliljer. Håper på mange fine blomster til våren! Alle løkene ble plantet i kanten av hagen, ikke i et blomsterbed. Det har vært noen selvsådde der hvert år og så kom jeg på tanken om at det i grunnen var veldig greit! Før gresset begynner å gro ordentlig, står de søte påskeliljene og nikker med hodene sine. Og når gresset skal klippes, så er de avblomstret. Neste vår får de forhåpentligvis 70 nye venner å nikke til og så vil de bli flere for hvert år som går!
Dette var det første sommerslige jeg gjorde på høsten! Jeg pleier jo ellers ikke å plante noe på denne årstiden.
Etter å ha gravd ned disse 70 løkene, var jeg helt gåen i rygg og armer, så vi gikk avsted for å grille pølser. Godt med en pause også! Bålet brant lystig og pølsene smakte fortreffelig!!
Så gikk vi på stranda og prøvde fiskelykken! Jeg fikk to småtorsk som ble sluppet ut igjen. Vil heller bli kjent med dem når de har vokst litt mer! Tror ikke jeg har fisket fra brygga i oktober før.

På søndag kjørte vi igjen til Dal igjen og gjorde noe jeg i allefall ALDRI har gjort i oktober: Vi kjørte ut i båten!!! Været var helt kjempefint:

Det var sol og nesten vindstille!
Med oss hadde vi rigla og jeg hadde ambisjoner om å få en hel haug med makrell!! Fikk jeg det?

Nei..... jeg gjorde ikke det..... Vi sirklet rundt utenfor Tånesholmen, men her var ikke mye fisk, gitt... Bissene var veldig flinke, men Ayla mente til slutt at det var på tide å gjøre noe gøy! Vi kjørte innover igjen og DA FIKK JEG EN FISK!!!!! En makrell til og med!! O LYKKE!! Da var jo den fisketuren vellykka!
Vi stoppet på Svineholmen og Bissene gikk i gang med å scanne for mink:

 Full fart!
 
 Jenny er konsentrert
 
 "Finner hun noe???"
 
 Jonas smiler i sola
 
 "Er det en mink som flyr der borte??"
 
Lexie ser det hele an og engasjerer seg først hvis de finner noe.
 
Noen bjørnebær strever med å bli modne...
 
Til slutt blåste det opp såpass mye at vinden gikk gjennom marg og bein, så vi kjørte hjem igjen.
Men å være på båttur er i allefall ikke noe jeg gjør i oktober!! Nok en sommerslig ting!
Vi tok av motoren og parkerte den i låven foreløpig. Den skal på service i vinter og det tenker jeg den gleder seg til!
Etter det skulle båten på land. "Vil du kjøre eller styre?" spurte Jarle. Vi har nemlig en finfin måte å få båten opp på! Vi binder et tau i båten, fører det rundt et tre og så binder vi det i bilen. En liten kjøretur og VIPS så er båten på land! Genialt enkelt, ganske enkelt genialt! :-) Derfor spurte altså Jarle om dette. Jeg ville heller kjøre! Den båten er så tung, så jeg så ikke for meg at jeg hadde fått til å styre den noe særlig likevel... Jeg satte meg i bilen og kjørte forsiktig fremover til Jarle sa "Stopp". Gikk så greit atte!! Bortsett fra at jeg aldeles ikke hadde kjørt forsiktig... Og det hadde vært helt umulig å prøve å styre båten i den farta!.... Og så hadde jeg ikke stoppet før på tredje "STOPP"et og det var like før båten hadde vrengt seg rundt treet!!! Herremiti...... Åsså jeg som trodde jeg hadde stålkontroll..... Men båten lå akkurat der den skulle, så jeg slapp fra det uten uhell av noe slag! Jarle har nå enda mindre tro på meg som sjåfør, men det får så være..... ;-)
Nå kan det storme så mye det vil, båten ligger trygt!
 
I dag gjorde jeg enda et par ting jeg aldri har gjort i oktober!
 
Jeg har klippa gresset!!!!! Hva er vel bedre enn lukten av nyslått gress i oktober!!! Det var blitt så langt at det vaiet i vinden, men nå har det fått en finfin vinterfrisyre! Jeg tror Garden Fox'en blir parkert for i år nå. Det kan vel ikke fortsette å gro enda???
Men å være årsvill er det flere som er! Hvem hadde trodd at jeg kunne ta bilde av blomsterprakten i dag? Ikke jeg i allefall!!!! men her er noen av hagens hardhauser:
 
 Rosa Kattost
 
 Hvit Kattost
 
 En selvsådd Stemorsblomst
 
 og en til
 
 En av puteblomstene jeg ikke husker navnet på... Har blomstret i hele sommer!!
 
Til slutt en Rhododendron som har tatt helt feil av årstiden!!
 
Jeg nyter disse sommerslige innslagene så godt jeg kan, jeg vet jo at de ikke vil vare.... Høsten kommer, med regn og vind, men etter den er det jo jul og det er noe å glede seg til, det!!!
 
Forrige onsdag spiste vi middag hos Thomas og Sara.
 
 Farmors kjøttkaker var æsj visstnok, men hva med grønnsakene?
 
 De falt i smak!!
 
Fineste jenta, det!
 
Ha ei fin helg!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar