onsdag 7. juli 2010

Ferie!!!

Jeg er så heldig at jeg nyter andre uka av ferien min! Sukk, så skjønt!!! Men, hva gjør jeg ?? Jo, vasker og vasker... Og rydder.... Det er av egen fri vilje, altså! Endelig har jeg tid til å "ta ting til bunns"!! Deilig for en skap-pedant som meg!
Da vi kom hjem fra Dal på søndag, lå en MEGET lite velkommen påminnelse og ventet: Time hos tannlegen!! Jeg HATER og FRYKTER tannlegen!!!!! Åhr... Åsså midt i ferien og alt.... Og ikke før 12:45 på ETTERMIDDAGEN!!!! Alt var galt med den innkallingen!! Midt i ferien og sent på dagen og til tannlegen!!! Timen var på tirsdag og jeg hadde ikke tenkt å utsette den, selv om den var midt i ferien og langt utpå dagen. Hvem vet hva en tannlege kan finne på om man ikke lyder ordre??!! Ugh! Best å møte opp! Jeg hadde, som sagt, mesteparten av tirsdagen til å grue meg på, så jeg gjorde det eneste fornuftige: Jeg skrubbet badet! Bort med ekkelt belegg i doen, kalk på veggene og skitt i fugene. Omtrent som den jobben som sikkert ventet hos tannlegen, minus sprøyter og smerter og ising og..... AAAAARRRGH!!!! Det er ikke det at tennene mine er så dårlige, jeg har ikke hatt problemer på mange år og jeg tar vare på dem, men jeg er absolutt ivrigst i ukene mellom påminnelsen og selve timen. I denne tiden er tannbørsten min beste venn og jeg flosser intenst! Denne gang hadde jeg halvannet døgn på meg!!! Hva kan man få til på halvannet døgn???? Ikke noe i det hele tatt, så jeg spiste likegodt en fruktkaramell... Og angret etterpå...
Men badet ble fint, kan du tro!! Og jeg satte meg i bilen såpass at jeg ville rekke timen. Jeg kunne jo ikke vite at en røgling (en fra Rogaland i RJ-bil) med hele familien skulle kjøre så sent at man kunne se gresset gro.. Ergo var jeg litt forsinket likevel. "Jeg kan godt komme tilbake en annen dag!" sa jeg da jeg kom inn på venteværelset, "I 2015!" Men neida, jeg kunne gå rett inn.... Grrrr.... Tannlegen heter Tor Erling og vi er i familie. Skal vi se.... Hans far er pappas fetter, så det gjør Tor Erling til min tremenning. Men det er ikke derfor jeg går til ham! Nei, det er fordi at da jeg var liten var vi ofte på besøk hos foreldrene hans, så hvis han er ond med meg, så kan jeg sladre til moren hans! (Litt av en trussel, men den er den eneste jeg har...) Denne gang tok han bilde også, så her skulle ingenting oversees.... Uff, åsså jeg som bare hadde hatt halvannet døgn på å skrubbe bort gamle synder!!! "Har du hatt vondt?" spurte han medfølende da han så bildene.. Med gråten i halsen måtte jeg jo innrømme at jeg nesten knuste ei tann da jeg spiste sprøstekt svor.. Men det gjorde ikke vondt lenger!!!! "M-hm. Noe mer?" Like alvorlig... Jeg måtte fortelle om isingen i ei fylling også.... Men den iste ikke mer nå! Jeg knadde og vred på servietten jeg hadde fått av den snille assistenten og hørte boret og sprøyta rope navnet mitt... Så sier han at alt ser fint ut!!! Fyllingene er gamle, men de vil holde en stund til og det er ingen synlige hull! HALLELUJA!!!!!!! Men han må jo speile og pirke, selvfølgelig. Javel da, jeg skal takle alt uten motor! "Du har litt belegg og litt tannstein." Så han litt anklagende ut?? Jeg kan vel ikke noe for at det blir sånn når man drikker kaffi!!! For jeg gjør jo ikke noe annet galt!
Jeg kunne, etter uendelig masse pussing, gå ut 700,- fattigere men MED NULL HULL!!! Og best av alt: Neste time er IKKE midt i ferien og IKKE sent på dagen: 2. januar kl 07:30!!! Juhuu!
I dag har jeg skrubbet kjøleskapet og kjøkkenet. Denne gang bare på grunn av mitt pedante gen, det hadde ikke noe med ekle ting å gjøre! Det ble skinnende nydelig og alt i kjøleskapet står på stell!!! En fryd for øyet!!
Etter det var vi på tur! Vi gikk skarturen og Ayla fant ut at hun liker blåbær likevel!!
Blå fristelser!

Nam-nam!

En fin gul kjuke på et eiketre.
Utsikten da vi kom opp på toppen. Storevann.
På vei hjem møtte vi denne:

Ei padde!! Han likte ikke oss og huffet og puffet for å få oss til å gå..

Jenny, som vanlivis er så søt, har en fulere side......:

Ah, en pinne!

Haaaark.. Sitter den fast??!!

Ææææsj.....
Etter en så fin tur var jeg sikker på at jeg skulle få timesvis med fred og ro.. Fikk jeg det?? Nei! Turboproppen var full av liv og eglet på seg den ene etter den andre.. Først Jenny og de lekte med liv og lyst og LYD i sofaen, rett ved siden av meg... Så var det Lexies tur, men hun hadde funnet en ball og ville bare passe på den... Knurre-knurre-knurre fra Lexie, både på ut- og innpust, mens Ayla bjeffet på "jappe"-vis i eningen!!! Jonas tok på seg oppgaven med å passe på Rasmus. Rasmus gikk nemlig ut og inn og kunne ikke huske at han hadde fått mat tidligere.. Hver gang han var på vei ut, så Jonas det som sin oppgave å få ham ut i en fart! Spinne-spinne på golvet... Og så bestemte Hamlet seg for å fly....

Oooooooommmmmmm-ooooommmmmmmm, puste med magen.... Inn i nesa, ut i trutmunn.....

"HYYYYYYYYYYYSSSSSSSJ!!!!!!"
Det virket! Nå er her fred og ro! Og jeg skal legge meg..... Hmmm... God natt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar