lørdag 5. januar 2013

Godt nytt år!

Plutselig var juletiden over og vi er noen skritt inne i et nytt år... Så fort det har gått!!!! Da jeg var yngre hørte jeg med skepsis på foreldre og søsken(de er jo så gamle i forhold til meg.... :-D ) snakke om at "Tiden bare flyr" og at alt gikk så fort. Jeg syns mange ganger at tiden sto stille! Jeg hadde allverdens tid til å nyte julestemningen og få handlet julepresanger. Dagene til julaften gikk GØRRSEINT!! Nå derimot...... Plutselig kan jeg regne meg selv i samme kategori........... Hvor ble tiden av??? Det er selvfølgelig annerledes nå som man er voksen (...) og må gjøre alt selv. Man pynter både ute og inne og det tar tid, gitt!! Spesielt når man har 7 kasser med pynt som skal frem... Julekakene lager ikke seg selv lengre og så må man jo jobbe så mye! Full jobb føles mye lengre i timer nå enn den gjorde da jeg var ung. Før hadde jeg masse tid til alt mulig, selv etter en lang dag på jobb. Nå krasjer natta i hodet på meg før jeg får sukk for meg!
Jeg må bare innrømme at jeg har gått i den ultimate voksen-fella: Tiden går altfor fort og selve julaften blir som et antiklimaks... Poff-så er den over! Når til og med de timene går fort, ja da må man nesten kunne kalle seg gammel! Huff!!Og hvert år tenker jeg "I år skal jeg kose meg i førjulstiden og ha alt på stell!" Jotakk! Da må jeg først ansette min egen julehushjelp!

 Førjulskoldtbord med Trine og Vilhelm
 
 TV-benken er pyntet
 
 Julestemning overalt!
 
 Enormt koselig med en haug av snø!!!!
 
 Bua med julelys både ute og inne
 
 Stuevinduet. Bissene måtte få skuffet stier i hagen.
 
 Julaften! Bordet er dekket
 
 Jeg klarte å lage en perfekt karamellpudding!!!!! kjempestolt!!!!!
 
 "Hvem er Nissen?????? Er han fra Kina????"
 
 Ayla syns det skjer for lite.....
 
 rasmus koser seg i julepyntet seng
 
 Juletreet.. (Som absolutt er MYE finere live!)
 
 Mamma ble helt overveldet!
 
Jarle ser også temmelig fornøyd ut!
 
Vi hadde en veldig rolig og koselig julekveld. Litt spesielt i år var at det var første julen uten Thomas....... Han reiste med Heidi til Skien og vi savnet dem begge to! Men, vi koste oss ikke mindre av den grunn! Mamma kom og vi to hadde torsk til middag!!!! Det går årevis mellom hver gang jeg har torsk til jul, så dette var mer enn godt!!
Etter middag var det tid for gaver og det er alltid like gøy!! En ting man ikke blir for gammel til!!! :-D
Jeg fikk masse fint og tror både Jarle og mamma var like fornøyde!
 
Nyttår skulle feires på Dal. Vi foretrekker å rømme byen på grunn av fyrverkeriet. Jonas og Jenny liker det IKKE etter en traumatisk opplevelse for lenge siden. Jeg har ikke noe imot å gå glipp av den delen av feiringen og så frem til noen rolige dager der ute.
En ting jeg gledet meg veldig til, var å kunne gå tur på veien! Snøen, som er så fin og hvit og ren og alt, har gjort turmulighetene hjemme veldig begrenset! Det er MYE snø og venskelig å komme seg frem! Ikke før har jeg gått en fin sti med trugene (tusen takk Jarle!!!) så fryser det og det blir umulig å gå igjen.... All sykdommen i forkant av snøen, gjorde at man møtte den med minst mulig energi...... Noen av turene var så tunge at jeg mest av alt hadde lyst til å gi opp! Bissene var flinke, men til slutt viste de alle tegn på at de var lei av disse pingleturene.... Derfor så jeg veldig frem til åpne veier og lite trafikk!!
Men først måtte vi bane vei inn til huset!
 
 Masse tung snø skulle flyttes på....
 
 Jippi! Trappa så dagens lys!!!
 
 Bilen har fått plass også!
 
 Bak her en sted ligger haven.....
 
Den så ut som ei krigssone!!!! Tung snø og masse vind har lagt det meste flatt!! Huff og huff!
 
 Ayla koser seg!
 
 "Noen som vil leke??"
 
 "HALLO??? LEKE??!"
 
 Men nei... De voksne vil bare lete etter mus....
 
 Frister ikke akkurat til bading nå.....
 
Venter på sommeren....
 
Thomas, Heidi og Sara feiret det nye året sammen med oss på Dal. Jeg lurte selvfølgelig på hvordan det ville gå med Sara og Villbissene, men jeg trengte ikke bekymre meg!! Sara oppfører seg supert sammen med Bissene, så her var alt bare fryd og gammen! Lexie og sara hadde best kontakt og var stadig oppi hverandre. Jonas var litt avventende, men ikke verre enn at han fryktet "baby-lus"... Jenny var som vanlig blek, men fattet og Ayla unngikk minimennesket så godt hun kunne.
Sara var bare søt og blid så det gikk så greit som bare det!
Thomas hadde kjøpt litt fyrverkeri til Sara og det gikk også greit. Den snille snille sønn hadde tatt hensyn til Bissene og kjøpt forskjellige ting uten for mye bråk. TV'en sto høyt på inne og Bissene gikk glipp av alt sammen! :-)
 
 Sara venter på kvelden
 
 Sitter bare her og så plutselig skjer det noe!
 
 Tenk at Bisser også har øyne......
 
 Jonas foretrakk Heidi!
 
 Kvelden kom med fin måne
 
 Veldig stemningsfullt!
 
 Skjønningene Heidi, Thomas og Sara 
 
 Klar for action!
 
 Heidi og sara venter mens Thomas tenner på
 
 og ler seg ihjel når han løper i sikkerhet
 
 Heidi poserer mens jeg prøver å ta et blinkskudd...
 
Dette er jeg veldig fornøyd med!! :-)
 
Nå er vi hjemme igjen og hverdagen er i gang igjen. Vi går en spennende tid i møte! Ayla har nesten ikke pels igjen, hvilket betyr at løpetiden nærmer seg... Denne gangen blir det kjempespennende!!! Vi skal jo ikke reise til beileren denne gang og da åpnes det for masse grubling.... Jonas og Ayla bor jo sammen, tenk om de ser på hverandre som søsken??? Vi har jo slitt med å holde dem fra hverandre hver gang Ayla har hatt løpetid, men hva hvis de ikke gidder nå som de skal få lov??? Hva om Jonas ikke får det til??? Hva om Ayla er frigid???
Og la oss si de får det til, hvor mange ganger skal vi tillate amorøs omgang? Vi må jo legge ned noen regler. Betyr mange parringer at de får mange valper? Vi har jo ikke lyst til å slå den norske rekorden fra i fjor......
Og vil Ayla i det hele tatt bli gravid???
 
Ja, mye å lure på og mange som venter i spenning. Men vi kan jo ikke gjøre annet enn å la naturen gå sin gang og håpe det beste! Tiden vil vise om vi klarer å overholde reglene vi setter eller om Bissene klusser det til så vi ender opp med ikke å bestemme noe....



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar