fredag 22. juni 2012

FERIE!!!!

Endelig er ferien begynt og det var ikke ett minutt for tidlig!!!! Fikk en super første dag i går, med sol og smeigevind. Ble rett og slett litt rød på knærne etter å ha kost meg på Kjerstis terrasse i to-tre timer! Da jeg kom hjem var Jarle ute med hundene, så jeg prøvde å bli litt rød på baksiden også, men det var visst ikke så lett... Jaja, får håpe sjansen byr seg senere. Det er jo ferie!!!
I dag er det en typisk sørlandsk sommerdag med regn og regn og atter regn...... BARE DET AT DET ER IKKE TYPISK FOR SØRLANDET!!!!!!!!! Hva er det som skjer??? Hvor er smeigedagene og muligheten til å steike flua på veggen????? Eller terrassen. Dag og natt temperatur er i beste fall like og himmelen er overgenerøs med dette regnet. ÅHR!! AAAAAAARGH!!!!! Skulle tro bøndene dyrket vannliljer og frostroser, sånn som værguden holder på!!
Ja, jeg er værsyk! Jeg vil ikke engang prøve å benekte det. Jeg er ikke vant til slikt vær!! I hele min oppvekst kunne jeg gå i shorts og T-skjorte, bade, sove uten dyne, spise is og få verdens største skille på ryggen HVER SOMMER!!!!! Nå for tiden blir det lite med is, for å si det slik... Når det skjer, så inntas den under et pledd i stua.... Og måtte vi noengang fyre i juni??? NEI!

Men nok om været!!

Vi har fartet frem og tilbake på Dal i det siste og for meg er hagen og fuglekassene det mest interessante. Jeg har jo plantet masse der nede, i den fremtidige parken vår, men resultatene er heller nedslående..... Omtrent alt som kan gå galt, har gått galt. Jorda er tydeligvis ikke sur nok for rhododendron'ene, så de er sykelig lyse på bladene og har ingen blomster.... Jeg har prøvd å avhjelpe med litt gjødsel og sur jord, så jeg har ikke helt mistet håpet.
Første året jeg plantet, var rådyrene på besøk og spiste stort sett alt... Busker ble spist helt til bunns og de fleste blomstene så vi aldri igjen. Ett hagtorn-tre klarte seg! Jeg har også lagd en supermerkelig tipi som skal overgros av arkitektens trøst. Bare det at denne arkitekten ikke får mye trøst!! De derre plantene blir bare mindre og mindre, så i år har jeg prøvd å plante humle istedet...
I et forsøk på å få fart i veksten, kjøpte jeg hønsegjødsel fordi det er en fantastisk jordforbedrer. Resultatet ble at de fleste plantene ble svidd og visnet i rekordfart! Mistet sommerfuglbusken, anemonen og de små, skjønne lupin-spirene....
Men, jeg gir ikke opp!! Noe har klart seg og jeg har enda et håp om at parken en gang skal ligge der, i hele sin blomsterprakt. Mamma hadde en gang i tiden en flott rabarbra stående i hagen. Vet ikke helt hva som skjedde, men den var den første som fikk "la-oss-krympe-og-nesten-forsvinne"-syndromet. Til slutt var det ikke mulig å få øye på den, bladene var ikke større enn en kløver, så jeg gravde den opp (med ei teskje) og flyttet den. Nå står den solrikt sammen med en bjørnebærplante og ligner ikke lenger en kløver! Den ser ut som en reddik-plante... Men det er jo en stor forbedring!!
Det siste jeg har plantet i år, er forskjellige syriner og flere lupiner. De ser ut til å trives, så jeg krysser fingrene!! Litt varme nå hadde ikke gjort noe....................

Mye gøyere er Prosjekt fuglekasser!! Her må jeg si meg veldig fornøyd med resultatet!! To kasser henger i hagen og her har vi Blåmeis og Svarthvit fluesnapper. Blåmeisene er allerede ferdige med første kull og snappernes unger flytter ut i løpet av de nærmeste dagene.

 Pappa kommer med mat

 Ungene møter ham nærmest i døra...

"Hva er det egentlig du ser på??!"

På låven ble flere kasser hengt opp:

Den sorte kassa til venstre, er til flaggermusene. Vi har ikke sjekket om noen har flyttet inn enda, men regner med at det har skjedd. Bedre plass å bo skal man lete lenge etter!
Den store trekant-kassa i mønet, er til Tårnseileren. Siden taket ble byttet, kan de ikke hekke under de sorte platene, derfor måtte vi tilby et alternativ. Vi har lykkes!! Forsåvidt..... Det tok en stund, men til slutt sjekket de kassen og den falt i smak! Men, de er ikke lette å forstå, disse tårnseilerne... En av dem flyr inn i et hull, mens en annen velger et annet hull. Så sitter de der, i hver sin leilighet og pludrer ivei... Går de seg vill i bo-kollektivet eller er det to hanner som håper en hunn finner veien bare de pludrer høyt nok? Og for å forvirre meg ytterligere, kommer gjerne en tredje seiler og klemmer seg inn under takplaten og pludrer derfra. Selv om den blir kokt på en varm sommerdag under den sorte plata, så bryr det den ikke det minste! Kan det bety at været fortsetter som nå?? Da er det ikke mye fare for å bli kokt, i allefall..... Blæ! Men altså, Tårnseilerne besøker bo-kollektivet daglig, men sjelden i samme hull og aldri sammen.... Jeg klør meg i hodet, men nekter å bli frustrert!
Den lille kassa til høyre for flaggermusenes hvilested, er også til Tårnseilerne, men den vil de ikke så mye som se på! Tydeligvis helt feil og ikke tiltalende i det hele tatt! Sukk..
Min største stolthet i år, er den store kassa til venstre for vinduet! Det er egentlig ei stærkasse, men jeg håpte vi kanskje kunne få Vendehals i den OG DET FIKK VI!!!!



En utrolig interessant fugl, syns jeg! Den minste av spettene, men ingen typisk spett likevel. Den hakker ikke i treverk og hakker heller ikke ut egne reirhull. Grunnen til at den regnes som en av spettene, er fordi den har to tær som peker forover og to som peker bakover, akkurat som alle andre spetter. Den spiser maur og maurlarver og har derfor klissete tunge. Navnet Vendehals kommer av at den, når den føler seg truet, kan snu hodet 180 grader, viser stripen i nakken og hveser. Får den til å ligne en sint orm og får alle til å flykte istedet for å spise den. En genial liten fugl!! Kassa er full av unger og foreldrene er travelt opptatt med matingen.
Jeg skal definitivt lage og henge opp flere kasser i løpet av sommeren, så får vi masse spennende å følge med på neste vår!

I morra er det St. Hans og vi hadde planlagt holmetur med bål og greier.... Det blir muligens avlyst.... Ikke den samme sjarmen å sitte i en våt campingstol, iført regntøy og spise halvkalde pølser i vått pølsebrød mens man blir kvelt av osende røyk fra et vasstrukkent pallebål....... Da er det bedre i partyteltet i hagen!!

Ha uansett en fin kveld i morra og nyt helgen! Uansett vær! ;-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar