mandag 2. juli 2012

Husmorferie!

Denne helgen har jeg vært på husmorferie!! Jarle lurte på om ikke jeg kunne ta et par dager på Dal slik at han kunne tuste med bua hjemme. Vi maser visst litt på samvittigheten hans, så han får ikke arbeidsro.... Jeg var jo ikke vond å be, så meg og hele Bisseballetten ble kjørt til Dal på fredag.
Det var ikke meldt fint vær, men hva gjør vel det? Det er lenge siden det var fint vær om sommeren, så om man skal ha værforbehold, vil man ikke få gjort noe som helst!
Mens Jarle jobbet hjemme, begynte jeg på gjerdet i hagen. Vi har hatt gjerde noen steder, men det er utrolig hvor fort Bissene fant ut hvor det sluttet og det var fritt frem og ut i villmarken. Eller på veien... Eller inn på sølete labber... Nei, her måtte noe gjøres! Staur ble kjøpt og to ruller med netting. Vi visste at det ikke ville rekke helt rundt, men med det vi hadde fra før så ville vi vel komme godt på vei? Joda! Nå er hele høyre side av hagen Bissesikker og det ble veldig fint!! Vi mangler enda ca to ruller med netting og noen staur på venstresiden, men det er på plass i løpet av kort tid!
Jeg holdt på en halv dag med dette gjerdet og ble til slutt ganske så ømhåndet.. (Er det et ord??) I mine øyne er hansker for pingler! Eller, greit av og til, men som regel liker jeg å føle det jeg holer på med. Prøvd å føle på utallige meter med netting?? En stund går det helt greit, men så begynner man å føle masse og man må jobbe videre på pur vilje.. Så går smerten over og man blir helt lam i hendene.... Igjen er det viljen som bestemmer, men da jeg gikk tom for både netting og staur, ja da gadd jeg ikke mer! Toppen av nettingen skal stives opp med en ståltråd. Mine ømme, såre hender likte ikke det, men igjen seiret viljen. Da kvelden nærmet seg og knotten mobiliserte alle horder mot meg, ga til og med viljen opp.
Knott har det vært mer enn nok av denne helgen!! Og alltid ligger remediene mot mygg, knott, flott og klegg (prøv å si det fort, mange ganger! Haha!!) inne.... Og da er veien fra hagen og inn veldig lang. Ute igjen og så kunne jeg ikke finne knipetanga.... Jo, inne selvfølgelig! Inn igjen og ut igjen. Tissetrengt?? Aaaargh!!! Endelig kunne jeg begynne, men så hørte jeg "KAN VI LEKE NÅ DA??!!" Bissene hadde bedt pent veldig lenge, men jeg skulle jo jobbe... Ok, leke først og så jobbe! Forferdelig så tørst man blir av å leke! Inn igjen...
På søndagen skulle jeg egentlig fortsette med ståltråden, men nå hadde jeg ikke bare vondt i hendene! Viljen var helt kollapset, så jeg fant på noe annet heller. Var jo ingen som maste på meg likevel. :-)
Jeg fikk klippet noe gress. Den lille Garden Fox'en er ikke betalt med penger!! For en vidunderlig liten sak!! Jeg er klar over at jeg mishandler den noe veldig, den er jo ment på flat plen, men den klager aldri! Ganske ofte må vi bytte ei plate under, men det er ikke rart med tanke på alt det rare den tygger seg gjennom! (Nå har jeg kjøpt alle platene butikken hadde, så nå klarer vi oss gjennom sommeren!) Etter å ha klippet rundt huset, tok jeg fatt på veien opp langs bekken. Det ble reneste autostradaen!! Kjempefornøyd!!
Så tok vi en tur opp til veden. Platene som lå oppå hadde små skruehull, så hist og pist var veden våt... SÅ irriterende!!! Dermed byttet jeg plater, så nå blir den så tørr og fin igjen!
Nå som jeg var ferdig med nesten alle "must do"-tingene, ble det tid til andre ting. Blant annet så drakk jeg ei hel flaske rødvin! Jepp! Satt alene med et diiigert glass og følte meg veldig trendy! Flaska holdt to kvelder altså, jeg er ikke så trendy.... Men godt var det!! Bortsett fra at jeg var døds tissetrengt før klokka 7 om morraen!!!! På grunn av alt vannet man må drikke med vin.... Sukk.

Her kommer en liten fotoserie fra hagen:

 Plogen som Inger har pusset opp

 Den gamle pumpa som forsynte dyrene med vann

 Møblement som venter på å bli pusset opp

 Kjerra, som skal få et nytt strøk med beis i år

 Nederste del av hagen, med "parken" aller nederst

 Mammas rabarbra. Nå litt større enn en reddik!

 Hagehortensia som faktisk ser ut til å trives!!

 Duftskjærsmin med et vell av blomster

 Tipi-prosjektet mitt.... Foreløpig bare delvis vellykket...

 Humle, som med tiden skal overgro tipi'en... Time will show.....

 En fullstendig mislykket sommerfuglbusk....

En av de fem rhododendron'ene som faktisk ser ut til å trives!!

Så er det fuglene da... Man kommer ikke utenom dem når man er på Dal! Jeg henger rundt og lusker og prøver å bli klokere, men vet ikke om jeg noengang kommer til å skjønne noe...
Begge fuglekassene i hagen er tomme nå, siden ungene har forlatt hjemmets lune rede, så og si. Vendehalsungene er i ferd med å ta til vingene, de også:

 "I dag vil jeg ut og fly!"

 "Jepp, like før nå!"

 "NÅ HOPPER JEG!!"

"IKKE! Tror jeg venter litt heller..."
Jeg så ikke at de hoppet ut, men foreldrene ventet lenger og lenger mellom matingen, så jeg tror de fleste har flyttet ut nå. Håper de venter på minstemann før de forsvinner i de dype skoger.
I går fikk jeg plutselig se en Tårnfalk!!! Det er ikke hver dag!


 Ikke så lett å se på bildet at det er en Tårnfalk, men det er det!

Plutselig stupte den og det går fort!!

Så er det disse Tårnseilerne da.... De er på besøk i kassene, men jeg vet ikke om det er alvor eller om de bare overnatter der... Størst aktivitet er det i allefall morgen og kveld. Jeg rekker aldri å få sett dem om morgenen, for de er jo oppe med sola..... Det er liksom ikke jeg.... I løpet av dagen flyr de forbi kassene og triller ivei. Jeg løper som en gal for å stå klar med kameraet, men i løpet av et lite sekund er de langt avsted igjen... Frustrerende!!
Tårnseileren tilbringer mesteparten av tiden på vingene. Det påstås at de både sover og parrer seg i lufta og lander bare når de skal ruge. Jeg tror de av og til overnatter også, om de finner en grei plass. Jeg tror kassene våre i år er en grei plass å overnatte, for de veksler mellom de ulike rommene og det er som regel aldri to i samme rom...
I går kveld ofret jeg meg til knotten og sto ute mens sola sank lenger og lenger ned i vest. Jeg SKULLE få tatt et bilde idet de fløy inn!! Og jeg fikk det!! Nesten:

Lyset var i ferd med å forsvinne, så bildet ble kjempedårlig! Men den fløy inn!!

Slik ser du dem vanligvis: I lufta.....

Uansett om det blir unger eller ikke i Tårnseilerkassene, så gjør det ikke noe! Jeg var redd vi ville miste dem da vi skiftet tak på låven, men det har ikke skjedd. Fra å være ett par her på sommeren, er det nå fire par som gjester oss morgen og kveld og fire av disse, minst, sover i kassene om natta! Det må vel kalles en suksess!

I morgen er vi på veien igjen. En tur til Nina og Jimmy i København først, så en tur til Sverige på utstilling. Der skal vi tilbringe tid med både Suzi og Sigge og deres familier. Og best av alt: Værmeldinga er jo fin!!!!! Herremiti, skal vi tørre å håpe???? Jeg gleder meg!!!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar