fredag 15. juni 2012

Rop på sommer'n, så kommer'n........ ??

Jeg er veldig klar for å begynne å rope nå, bare så det er sagt!!! HVOR BLIR DET AV VARMEN????? Første gang jeg pakket vekk ulltøyet, var under varmebølgen i mars. Kjapt ble det hentet frem igjen!! Så kom endelig sommeren i mai! Bort med ulla og jeg begynte å se på kassa med sommertøyet... Men neida! Ulla måtte frem igjen..... Da vi kom hjem fra Østerrike var jeg sikker på at sommeren skulle komme! Jasså..... Jeg går konsekvent i sommerbukser nå, aller helst shorts, men bærer leggene preg av det??? Til og med cellulittene har nupper!!! Nå er jeg så lei!! Bare så det er sagt.
Men nå er det snart ferie, så da skal jeg kose meg uansett!

Forrige helg var det kursavslutning i hundeklubben og der måtte vi være med! For første gang på MANGE år arrangerte vi Hundeeiermerke-prøve. Jeg tok dette merket med Connie, i 1996. (Tenk, i forrige århundre!!!) Tror det var NKK som henstilte til klubbene å ha denne konkurransen, men så sluttet de med det og klubben har ikke hatt et slikt tilbud siden da. Men nå arrangerer vi vår egen konkurranse, hvor hundeeiere som har gått valpe- eller nybegynnerkurs kan delta. Jeg var SÅ misunnelig på dette og måtte spørre Anita om jeg kunne ta det... Jeg kunne!!! Ikke med Ayla, for hun har jo Apellmerket, men med en av de andre var det fritt trem! Jeg valgte Jenny. Hun hadde så lyst til å vise seg frem!
Jenny var kjempeflink!!! Hun viste tennene til dommer Anita, kunne gå pent i bånd, innkalling og sitt/dekk! Dermed fikk jeg også Hundeeiermerket!!!!!
Kjempefornøyd!!


Etter kursavslutningen skulle jeg til Thomas..... Jeg skulle passe Sara.... Helt til søndag...... Over natt! Jeg hadde ikke problemer med å si ja da Thomas spurte, men du må tro jeg har tenkt på det!!!! Jeg er nok den mest elendige barnevakten EVER, men Thomas har jo ingen andre.... Ikke det at jeg er så elendig med barn, men jeg er bare så elendig med barn..... Hvis du skjønner hva jeg mener.... Jeg blir helt handlingslammet med tanke på at jeg skal passe et barn og stresser noe veldig! Så sitter jeg der, med verdens skjønneste Sara og så går det så bra som bare det!!! Hun var blid som ei sol, spiste godt og sov godt! Kan man ønske seg mer??? Thomas kom hjem og fant oss i godt humør og han kunne dermed også slappe av. Jeg var kjempestolt av meg selv og satt som en zombie resten av søndagen. Inger var hos meg på lørdags kvelden, til Sara hadde sovnet, og jeg er uandelig takknemlig for det!!! Deilig å vite at hun kunne hjelpe hvis jeg plutselig mistet bestemor-genet!! Hun tok masse fine bilder, men glemte kameraet hos Thomas, så jeg har ikke fått noen av dem.... Jarle tok dette bildet:

Vi hadde det så koselig, atte!!!

Ellers er jeg nå inne i siste innspurten på jobb. Det er bare to dager igjen, pluss avslutningen, så begynner ferien. Dagene går så seint at jeg holder på å bli gal!!! Men slik er det jo alltid før ferien...
Vi farter litt frem og tilbake til Dal og går turer med Bissene.
Noen turer er bedre enn andre. Jeg var på skikkelig langtur for noen dager siden og det ble en tur man husker! De fleste gangene jeg går ut, så har jeg en plan. Jeg skal gå den eller den runden, den tar så eller så lang tid, jeg prøver å gå fort (man trenger jo treningen, ikke sant?) og så videre... Godt planlagt, med andre ord. Men, denne langturen ble ikke slik. Jeg gadd ikke gå fort og jeg gadd ikke planlegge på forhånd! Jeg bare gikk ut og gikk der beina bar meg. Resultatet ble en kjempefin tur på to timer! Det hadde vært tørt ganske lenge, så på en innskytelse gikk vi langs en bekk på ei myr som vanligvis er altfor våt til å gå på. Denne dagen var myra såpass tørr og i bekken kunne jeg se store stimer av ørret. Ikke så store, men det var gøy likevel. Bissene løp hit og dit og elsket å gå utenom-sti-tur. Plutselig så jeg noe som hastet ned i vannet før hundene! Hva i all verden var det??? Det dykket ned i bekken og gjemte seg i mudderet! Jeg tror det må ha vært frosk, men er ikke sikker. Noen svære frosk, i så fall.. Kanskje det var vånd?? Da vi kom tilbake på stien, passerte vi noen busker og ut fløy en liten fugl. jeg ba Lexie om å "finne" og hun fant dette:
 Et bokfinkreir med fem egg i!

Litt lenger borte, kom vi forbi et flaggspettreir fullt av masete unger. Utrolig som de maser!!! Ikke vanskelig å finne, i allefall!
Dette er det jeg liker aller best på denne årstiden! Liv og nytt liv over alt! Jeg kom hjem og følte meg utrolig beriket av alle opplevelsene! Hva folk som ikke gidder å gå tur går glipp av!

Nå venter jeg bare på varmen..... Hører du noen gå og gaule i skogen, så kan det være meg. Mitt høyeste ønske for denne sommeren, er disse linjene fra en super Sørlandsvise:
"Når svetten pibler når at en sidder, da er det dumt å gjørr' kloge ting."
Å så deilig det skal bli!!!!!

2 kommentarer:

  1. ÅH! Æ kon`ke vere mer enig!!!! Sykla til jobb, og kom frem med noe som må ha vært nær frostskader på fingrane!
    Men æ nynner trassig på ei ann søralndsvise: snart ska`solgangsbrisen stryge over holmane der ude....!!
    Det æ jo lov å håbe på SankteHans...;)

    SvarSlett
  2. Det er så deilig å lese blogg, samt kommentarer ! Det pibla på min veranda i går, men i dag...Skal feire SankteHans med søstrane og andre frivillige på Månefestivalen i morra. Sist helg hadde vi kusinetreff hos Marit, det var topp !Håper på nok en blogg før Dal inntas for alvor ! ...selv cellulittane hadde nupper...Stor klem fra Inger F

    SvarSlett