søndag 5. januar 2014

Godt nytt år!

Så er tidenes fineste jule- og nyttårsfeiring bak oss. For første gang i hele mitt liv, skulle denne tiden tilbringes på Dal! Jeg har alltid ønsket det, men det har aldri passet... I år klaffet det endelig!
Det er ikke bare-bare å reise fra "sivilisasjonen" så lenge. På Dal har vi strøm og vann, men ikke så mye er. Doen er fremdeles i låven og vi har ikke innedusj eller innebadekar... Kan bli litt kinkig midt på vinteren. Men, vi er da vikinger!!! (Hahaha!!! Ler meg i hjel!!!) Selv om det, ifølge kalenderen, er midtvinters, så merker vi ikke mye til det her nede! 7-8 varmegrader og regn tilsier at vi fremdeles er i slutten av september... Men, det gjorde jo doturer, dusjing og tønnebad mye enklere så vi har vært freshe og fine hele tiden! :-) Vaskemaskinen satte vi på kjøkkenet og har til og med hatt rent tøy på oss! Rene luksusen!
Verdens beste naboer var over gata og vi har gått mange lange og fine turer med dem. Det gøyeste var turene til Tånes for å se på bølgene!!!! Det har jo blåst en del mellom regnbøyene og vi har hatt noen skikkelig store bølger!! Jeg hadde kameraet med på noen av turene og i beste fortograf-ånd prøvde jeg å komme så nærme som mulig for å få de beste bildene. Og ble selvfølgelig søkkblaut! Men det var gøy, kan du tro!!!!

 Hmm... Litt langt å hoppe, syns Alexander
 
 Pappa hjelper Marius over
 
 og gir Alexander en hjelpende hånd
 
 
 Møe vann som presser seg frem!
 


 Jonas sjekker hva som bråker så
 
 Ballastskjærene langt der ute
 
 og omfavnet av bølgen
 
 Solen brøt gjennom langt der ute
 
 Her fant jeg en super plass til å ta noen fine bilder!
 

 Vannet kommer!
 
 Og her kommer enda mer.....
 
 Det bare kom og kom!!!
 
 Oh-oh....
 
 og dermed hadde ikke Marit en tørr tråd på kroppen......
 
 Romjulstur til Tånes
 
 Pappa passer godt på Sara
 
 Jarle har med tau til å binde meg med!! Meg!!
 
 Store bølger i dag også!!!
 
 Kjempefine motiver!
 
 Man så tok lekelysten over... Jarle overtok kameraet og noen av oss opplevde bølgene på nært hold...
 

 Wow! Den sluttet ikke å vokse, gitt...
 

 "Åååå....." sier Håkon...
 
 "i hekkan!!!"
 
 og kom seg nesten unna...
 
 Jada, jeg var der jeg også!
 

 Trine sto trygt oppe på en topp!
 
 Kjempegøy og veldig vått!
 

 Pause ved veden. Med sjokolade!!! :-D
 

 Thomas, Heidi og Sara ville også være med
 


 Sykt mye vann!!!
 
 Håkon stikker, Thomas er stoisk rolig...
 

 og så hadde man ikke en tørr tråd denne gangen heller... :-D
 
 Thomas er like rolig....
 
 På vei hjem igjen
 
 Snille, flinke Heidi!
 
Sara
 
 Juletreet
 
 Mange pakker!!!
 
 Heidi gleder seg
 
 Sara likte farmors rødgrøt!
 
 Så kom Nissen!!!! Sara løp rett bort og presenterte seg. Så skjønn!!!
 
 Og så fikk hun gave!!!!
 
 Herkules-film!!!
 
Mange pakker og hun var kjempeivrig!
 



Jeg er skikkelig dårlig på å ta bilder på slike eventer..... Bordet var julepyntet, så også alle oss, men tok jeg bilder? Nei... Sara hadde en skjønn kjole på, men jeg tok ikke bildene før etter at hun hadde tatt den av... Dere får bare stole på at vi var så flotte atte, alle sammen. :-D
 
Vi gikk også tur til Eidsveden. Her hadde jeg ikke kameraet med engang... Vi gikk hele veien og alle hundene var med. jeg hadde ikke bånd på dem og de oppførte seg eksemplarisk!!!! Kanskje har vi likevel en velfungerende flokk?? Det var den eneste dagen i hele juleferien med sol og det var søndag attpåtil, så det vrimlet av folk. Hunder møtte vi også og Bissene fortsatte å imponere. Da er det godt å være Bissemammasin!!!
På nyttårsaften gikk vi grensegang over til Dalane. Det gøyeste på den turen, var da Alexander og jeg klatret til topps i ei furu og kastet kongler på Jarle og Håkon.... De syns ikke det var like gøy.... Vi traff Jarle to ganger og da måtte vi klatre ned igjen... :-D Da vi kom tilbake, gikk vi likegodt en tur til Tånes for å lete etter noen nøkler som kanskje var mistet. Kjempefin tur det også, men jeg klarte å vrikke beinet noe helt sinnsykt!!! Etter det gikk jeg som ei gammel kjerring.......
Etter å ha vært ute i 4,5 timer, var det godt å komme hjem og legge beinet høyt. Og så begynte det å hovne.... Og verke.... Det endte med at jeg humpet rundt på krykke! Men det skulle ikke ødelegge kvelden! Vi tilbragte den hos naboene med god mat, god drikke og fortreffelig selskap!!
Dagen etter var beinet bedre, men jeg måtte pent sitte inne og hvile! Blæ.... Torsdag og fredag var jobbedager, men vi ble på Dal likevel. Beinet holdt heldigvis! Er fremdeles litt hoven og litt skranglete i skogen, men det virker! Juhu! :-)
 
Nå er vi hjemme igjen og hverdagen venter. Men vi går mot lysere tider og snart er det vår!!! Kan nesten ikke bli bedre!!!
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar